Cílem této bakalářské práce je porovnání her The Rover od Aphry Behn a The Country Wife od Williama Wycherleyho se zaměřením na dramatizaci genderu. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola představuje žánr restaurační komedie a ve čtyř podkapitolách se zaměřuje na vliv na vývoj žánru, charakteristiku žánru, herečky a na ženy v publiku. Druhá kapitola se věnuje problematice ženských spisovatelek tohoto období a na přiblížení Aphry Behn jako spisovatelky. Třetí kapitola poskytuje čtenářům literární kontext v podobě života autorů a obeznámením s jejich dramaty. Čtvrtá kapitola obsahuje samotnou literární analýzu. Závěrečná kapitola se věnuje jak byla vybraná díla přijata pozdější kritikou a zda byli součástí literárního kánonu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is a comparison of The Rover by Aphra Behn and The Country Wife by William Wycherley in terms of staging gender. The thesis consists of five chapters. The first chapter introduces the genre of Restoration comedy and in its four subchapters focuses on the influence and characteristics of the genre as well as on actresses and the women in the audience. Second chapter is on the female writers of this era and on Behn's place among them. Chapter three offers the readership literary context in terms of description of the authors' life and of the plot of the two chosen plays. Chapter four contains the main body of the literary analysis. Final chapter describes the plays' post-Restoration era critique and whether and when were they part of the literary canon.
Klíčová slova
restaurační komedie, Anglie, literární analýza, Aphra Behn, Wiliam Wycherley, ženské spisovatelky
Cílem této bakalářské práce je porovnání her The Rover od Aphry Behn a The Country Wife od Williama Wycherleyho se zaměřením na dramatizaci genderu. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola představuje žánr restaurační komedie a ve čtyř podkapitolách se zaměřuje na vliv na vývoj žánru, charakteristiku žánru, herečky a na ženy v publiku. Druhá kapitola se věnuje problematice ženských spisovatelek tohoto období a na přiblížení Aphry Behn jako spisovatelky. Třetí kapitola poskytuje čtenářům literární kontext v podobě života autorů a obeznámením s jejich dramaty. Čtvrtá kapitola obsahuje samotnou literární analýzu. Závěrečná kapitola se věnuje jak byla vybraná díla přijata pozdější kritikou a zda byli součástí literárního kánonu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is a comparison of The Rover by Aphra Behn and The Country Wife by William Wycherley in terms of staging gender. The thesis consists of five chapters. The first chapter introduces the genre of Restoration comedy and in its four subchapters focuses on the influence and characteristics of the genre as well as on actresses and the women in the audience. Second chapter is on the female writers of this era and on Behn's place among them. Chapter three offers the readership literary context in terms of description of the authors' life and of the plot of the two chosen plays. Chapter four contains the main body of the literary analysis. Final chapter describes the plays' post-Restoration era critique and whether and when were they part of the literary canon.
Klíčová slova
restaurační komedie, Anglie, literární analýza, Aphra Behn, Wiliam Wycherley, ženské spisovatelky
Drama in the Restoration period has been traditionally perceived as a masculine sphere. Quite recently, it has been discovered that nothing could be farther from the reality. Great number of women blazed trails in a new area - successfully. I have selected the most popular plays by a man and a woman to pit against each other.
Zásady pro vypracování
Drama in the Restoration period has been traditionally perceived as a masculine sphere. Quite recently, it has been discovered that nothing could be farther from the reality. Great number of women blazed trails in a new area - successfully. I have selected the most popular plays by a man and a woman to pit against each other.
Seznam doporučené literatury
Behn, Aphra. The Rover. Oxford: Oxford UP, 2007.
Fisk, Debora Payne, ed. The Cambridge Companion to English Restoration Theatre. Cambridge: Cambridge UP, 2000.