Bakalářská práce se zabývá naratologickou a stylistickou analýzou v souvislosti s filosofickými aspekty filmu Čtyřikrát, přičemž zohledňuje starověkou doktrínu metempsychózy, jež vytváří juxtapozici k současnému filosofickému posthumanismu. Cílem práce je nalézt v díle filmové postupy a prostředky, jejichž prostřednictvím je možné reflektovat posthumanistické postoje, především v kontextu s odklonem od tradičního antropocentrismu. Metodologický přístup poskytuje neoformalistická analýza, jež umožňuje interpretaci konotativních významů coby formálních komponent díla. Práce také částečně reflektuje současný filmový trend "slow cinema" s přihlédnutím k jeho specifické "estetice pomalosti".
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an narratological and stylistic analysis in relation to the philosofical aspects of the film Le quattro volte. It takes into account the ancient doctrine of metempsychosis, which creates a juxtaposition with contemporary philosophical posthumanism. The aim of the thesis is to find through the work the filmic procedures and means through which i tis possible to reflect on posthumanist attitudes, especially in the context of the departure from traditional anthropocentrism. The methodological approach is provided by a neoformalist analysis, which allows the interpretation of connotative meanings as formal components of the film. The work also partially reflects the current film trend of slow cinema, taking into account its specific "aesthetics of slowness".
Bakalářská práce se zabývá naratologickou a stylistickou analýzou v souvislosti s filosofickými aspekty filmu Čtyřikrát, přičemž zohledňuje starověkou doktrínu metempsychózy, jež vytváří juxtapozici k současnému filosofickému posthumanismu. Cílem práce je nalézt v díle filmové postupy a prostředky, jejichž prostřednictvím je možné reflektovat posthumanistické postoje, především v kontextu s odklonem od tradičního antropocentrismu. Metodologický přístup poskytuje neoformalistická analýza, jež umožňuje interpretaci konotativních významů coby formálních komponent díla. Práce také částečně reflektuje současný filmový trend "slow cinema" s přihlédnutím k jeho specifické "estetice pomalosti".
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an narratological and stylistic analysis in relation to the philosofical aspects of the film Le quattro volte. It takes into account the ancient doctrine of metempsychosis, which creates a juxtaposition with contemporary philosophical posthumanism. The aim of the thesis is to find through the work the filmic procedures and means through which i tis possible to reflect on posthumanist attitudes, especially in the context of the departure from traditional anthropocentrism. The methodological approach is provided by a neoformalist analysis, which allows the interpretation of connotative meanings as formal components of the film. The work also partially reflects the current film trend of slow cinema, taking into account its specific "aesthetics of slowness".
Bakalářská práce se zabývá analýzou parametrické narace v souvislosti s časovou rovinou filmu Le quattro volte, přičemž na problematiku temporality nahlíží ze dvou pozic. Temporalita coby formální filmová složka vytváří juxtapozici s filosofickými aspekty pojetí času a tématizuje tak dominantní motiv díla. Metodologický přístup poskytuje neoformalistická analýza, jejíž narativní modus umožňuje interpretaci konotativních významů coby formálních komponent díla. Práce také částečně reflektuje současný filmový trend "slow cinema" s přihlédnutím k jeho specifické "estetice pomalosti".
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá analýzou parametrické narace v souvislosti s časovou rovinou filmu Le quattro volte, přičemž na problematiku temporality nahlíží ze dvou pozic. Temporalita coby formální filmová složka vytváří juxtapozici s filosofickými aspekty pojetí času a tématizuje tak dominantní motiv díla. Metodologický přístup poskytuje neoformalistická analýza, jejíž narativní modus umožňuje interpretaci konotativních významů coby formálních komponent díla. Práce také částečně reflektuje současný filmový trend "slow cinema" s přihlédnutím k jeho specifické "estetice pomalosti".
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film.Madison : University of Wisconsin Press, 1985, 370 s. ISBN 0299101746.
BORDWELL, David, Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge-Massachusetts: Harvard University Press 1989
THOMPSONOVÁ, Kristin, Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace10, 1998, č. 1, s. 5-35.
Bordwell, David a Thompson, Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
Frampton, Daniel. Filmosophy. 1st pub. London: Wallflower Press, 2006. 254 s. ISBN 1-904764-84-3.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film.Madison : University of Wisconsin Press, 1985, 370 s. ISBN 0299101746.
BORDWELL, David, Making Meaning: Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge-Massachusetts: Harvard University Press 1989
THOMPSONOVÁ, Kristin, Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace10, 1998, č. 1, s. 5-35.
Bordwell, David a Thompson, Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
Frampton, Daniel. Filmosophy. 1st pub. London: Wallflower Press, 2006. 254 s. ISBN 1-904764-84-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na úvod diplomantka představila téma práce. Vedoucí práce hodnotil text známkou 1,61 a práci vyčítal zjednodušující pojetí a nedostatečné teoretické ukotvení. Oponent hodnotil práci známkou 2,7 a kritizoval nevhodnost zvolené metody. Následně proběhla diskuze s oponentem a reakce na dotaz vedoucího práce. Po rozpravě hodnotila komise práce známkou E. Práce byla zkontrolována systémem Theses a není plagiát.