Bakalářská práce zkoumající vliv sociální třídy na úspěšné dokončení dalšího vzdělávání. Práce je rozdělená na teoretickou a empirickou část. Teoretická část zabývající se pojmy a vlivy ekonomického kapitálu, kulturního kapitálu, dosaženého vzdělání rodičů respondentů a motivace. Empirická část ověřuje hypotézy navázané na teoretickou část v praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis examining the influence of social class on the successful completion of further education. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with the concepts and influences of economic capital, cultural capital, educational attainment of respondents' parents and motivation. The empirical part verifies the hypotheses linked to the theoretical part in practice.
Klíčová slova
socioekonomický status, vzdělávání dospělých, motivace, kulturní kapitál, ekonomický kapitál, sociální třída
Klíčová slova v angličtině
socioeconomic status, adult education, motivation, cultural capital, economic capital, social class
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumající vliv sociální třídy na úspěšné dokončení dalšího vzdělávání. Práce je rozdělená na teoretickou a empirickou část. Teoretická část zabývající se pojmy a vlivy ekonomického kapitálu, kulturního kapitálu, dosaženého vzdělání rodičů respondentů a motivace. Empirická část ověřuje hypotézy navázané na teoretickou část v praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis examining the influence of social class on the successful completion of further education. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part deals with the concepts and influences of economic capital, cultural capital, educational attainment of respondents' parents and motivation. The empirical part verifies the hypotheses linked to the theoretical part in practice.
Klíčová slova
socioekonomický status, vzdělávání dospělých, motivace, kulturní kapitál, ekonomický kapitál, sociální třída
Klíčová slova v angličtině
socioeconomic status, adult education, motivation, cultural capital, economic capital, social class
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je zjistit zda socioekonomický status ovlivňuje úspěšnost dokončení dalšího vzdělávání.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce je zaměřena na výzkum úspěšnosti dokončení dalšího vzdělávání s ohledem na socioekonomický status respondentů v době studií a socioekonomický status rodičů či jiných opatrovníků respondentů. Cílem bude dokázat, jestli a jak socioekonomický status ovlivňuje úspěšnost dokončení dalšího vzdělávání. Otázky na respondenty budou, jaký byl jejich socioekonomický status v průběhu dalšího studia, dále jaký byl v průběhu studia respondentů socioekonomický status jejich rodičů a jestli, případně nakolik finančně i motivací pomáhali respondentům k dokončení studia. Taktéž se budu zajímat, nakolik vnímali respondenti další vzdělání jako finančně náročné a jaká byla jejich vlastní motivace pro další vzdělávání. Pojmem socioekonomický status mám na mysli sociální třída s ohledem na prestiž vykonávaného povolání, bohatství a vzdělání. (Helus, 2007) Budu se zabývat teorií efektivně udržovaných nerovností. (Lucas, 2001) Další otázky, kterými se budu zabývat, jsou, jestli lidé původem z nižších sociálních vrstev vnímají více nevýhod a nákladů dalšího vzdělávání, než jeho přínosů a jestli proto tedy další vzdělání spíše nedokončí. Taktéž je mým cílem zjistit jestli lidé s vyšší sociální třídou jsou v dokončení dalšího vzdělání úspěšnější, neboť mají lepší předpoklady k dokončení dalšího vzdělávání, protože se nemusí zabývat výdaji spojenými s dalším studiem a také neboť mají větší vedení a motivaci od rodičů k dokončení vysoké školy. (Bárta, 2013)
C. Výzkumná otázka: Ovlivňuje socioekonomický status úspěšné dokončení dalšího vzdělávání? Pokud ano, jakým způsobem?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Práce bude rozdělena na teoretickou část, kde se zaměřím na vysvětlení pojmu další vzdělávání, na jeho funkce a význam, a taktéž na pojem sociekonomická třída a její vymezení. Dále se budu zajímat o vliv rodičů v dalším vzdělávání potomků. Motivací k dalšímu studiu a souvislostmi mezi socioekonomickým statusem a jeho vlivem na úspěch ve vzdělávání. Ve druhé části práce provedu empirický výzkum, ve kterém využiji kvantitativní metody dotazování s využitím online uzavřeného dotazníku s možností doplnění vlastní odpovědi, zaslaného bývalým úspěšným i neúspěšným studentům dalšího vzdělávání.
E. Harmonogram práce:
· pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 7. 6. 2021
· hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 27.2.2022
· odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je zjistit zda socioekonomický status ovlivňuje úspěšnost dokončení dalšího vzdělávání.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce je zaměřena na výzkum úspěšnosti dokončení dalšího vzdělávání s ohledem na socioekonomický status respondentů v době studií a socioekonomický status rodičů či jiných opatrovníků respondentů. Cílem bude dokázat, jestli a jak socioekonomický status ovlivňuje úspěšnost dokončení dalšího vzdělávání. Otázky na respondenty budou, jaký byl jejich socioekonomický status v průběhu dalšího studia, dále jaký byl v průběhu studia respondentů socioekonomický status jejich rodičů a jestli, případně nakolik finančně i motivací pomáhali respondentům k dokončení studia. Taktéž se budu zajímat, nakolik vnímali respondenti další vzdělání jako finančně náročné a jaká byla jejich vlastní motivace pro další vzdělávání. Pojmem socioekonomický status mám na mysli sociální třída s ohledem na prestiž vykonávaného povolání, bohatství a vzdělání. (Helus, 2007) Budu se zabývat teorií efektivně udržovaných nerovností. (Lucas, 2001) Další otázky, kterými se budu zabývat, jsou, jestli lidé původem z nižších sociálních vrstev vnímají více nevýhod a nákladů dalšího vzdělávání, než jeho přínosů a jestli proto tedy další vzdělání spíše nedokončí. Taktéž je mým cílem zjistit jestli lidé s vyšší sociální třídou jsou v dokončení dalšího vzdělání úspěšnější, neboť mají lepší předpoklady k dokončení dalšího vzdělávání, protože se nemusí zabývat výdaji spojenými s dalším studiem a také neboť mají větší vedení a motivaci od rodičů k dokončení vysoké školy. (Bárta, 2013)
C. Výzkumná otázka: Ovlivňuje socioekonomický status úspěšné dokončení dalšího vzdělávání? Pokud ano, jakým způsobem?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Práce bude rozdělena na teoretickou část, kde se zaměřím na vysvětlení pojmu další vzdělávání, na jeho funkce a význam, a taktéž na pojem sociekonomická třída a její vymezení. Dále se budu zajímat o vliv rodičů v dalším vzdělávání potomků. Motivací k dalšímu studiu a souvislostmi mezi socioekonomickým statusem a jeho vlivem na úspěch ve vzdělávání. Ve druhé části práce provedu empirický výzkum, ve kterém využiji kvantitativní metody dotazování s využitím online uzavřeného dotazníku s možností doplnění vlastní odpovědi, zaslaného bývalým úspěšným i neúspěšným studentům dalšího vzdělávání.
E. Harmonogram práce:
· pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 7. 6. 2021
· hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 27.2.2022
· odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
Zormanová, L., (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada
Plamínek, J., (2014). Vzdělávání dospělých. Praha: Grada
Matějů, P., Straková, J., Veselý, A., (eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 496 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
Matějů, Petr, Jana Straková (eds.). (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. 408 s. ISBN 80-200-1400-4.
Maxwell, C., Deppe, U., Krüger, H., Helsper, W., (eds.). (2018). Elite Education and Internationalisation. From the Early Years to Higher Education. Camden: Palgrave Macmilian.
Seznam doporučené literatury
Zormanová, L., (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada
Plamínek, J., (2014). Vzdělávání dospělých. Praha: Grada
Matějů, P., Straková, J., Veselý, A., (eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON. 496 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
Matějů, Petr, Jana Straková (eds.). (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia. 408 s. ISBN 80-200-1400-4.
Maxwell, C., Deppe, U., Krüger, H., Helsper, W., (eds.). (2018). Elite Education and Internationalisation. From the Early Years to Higher Education. Camden: Palgrave Macmilian.
Přílohy volně vložené
Příloha I. dotazník - Vliv sociální třídy na úspěšné dokončení dalšího vzdělávání