Cílem práce je přispět k poznání teorie a praxe práce zástupců ředitelů gymnázií v kontextu jejich profesní dráhy, což je zohledněno jak v teoretické, tak empirické části této práce.
V teoretické části je pozornost věnována škole jako organizaci a vzdělávací instituci. Srovnána je funkce zástupce ředitele s funkcí ředitele. V samostatné kapitole jsou pak sumarizována specifika gymnázií.
V empirické části je metodou narativních rozhovorů hledána odpověď na výzkumnou otázku: "Co utváří milníky profesní dráhy zástupců ředitelů gymnázií?". Dílčí zjištění jsou uváděna postupně a postupně zdůvodňována, zatímco výsledná zjištění jsou prezentována v závěru výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to contribute to the understanding of the theory and practice of the work of grammar school deputies in the context of their careers, which is taken into account in both the theoretical and empirical parts of this thesis.
In the theoretical part, attention is paid to the school as an organization and educational institution. The function of the deputy is compared with that of the headmaster. In a separate chapter, the specifics of grammar schools are summarized.
In the empirical part, the method of narrative interviews is used to seek an answer to the research question: "What shapes the career milestones of grammar school deputies?". Partial findings are presented continually and justified, while the final findings are presented at the end of the research.
Cílem práce je přispět k poznání teorie a praxe práce zástupců ředitelů gymnázií v kontextu jejich profesní dráhy, což je zohledněno jak v teoretické, tak empirické části této práce.
V teoretické části je pozornost věnována škole jako organizaci a vzdělávací instituci. Srovnána je funkce zástupce ředitele s funkcí ředitele. V samostatné kapitole jsou pak sumarizována specifika gymnázií.
V empirické části je metodou narativních rozhovorů hledána odpověď na výzkumnou otázku: "Co utváří milníky profesní dráhy zástupců ředitelů gymnázií?". Dílčí zjištění jsou uváděna postupně a postupně zdůvodňována, zatímco výsledná zjištění jsou prezentována v závěru výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to contribute to the understanding of the theory and practice of the work of grammar school deputies in the context of their careers, which is taken into account in both the theoretical and empirical parts of this thesis.
In the theoretical part, attention is paid to the school as an organization and educational institution. The function of the deputy is compared with that of the headmaster. In a separate chapter, the specifics of grammar schools are summarized.
In the empirical part, the method of narrative interviews is used to seek an answer to the research question: "What shapes the career milestones of grammar school deputies?". Partial findings are presented continually and justified, while the final findings are presented at the end of the research.
Cíl práce: Cílem práce je přispět k poznání teorie a praxe práce zástupců ředitelů gymnázií v kontextu rozvoje jejich profesní dráhy
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Pozice zástupce ředitele školy je často opomíjenou, a to jak v kontextu legislativním, tak v tom vzdělávacím. Teoretická část proto sumarizuje ukotvení této pozice dle aktuální legislativy a strategie vzdělávací politiky ČR a současně srovná pozici zástupce s pozicí ředitele. Obsahem teoretické části bude rovněž specifikace gymnázia jako vzdělávací instituce. V empirické části bude metodou narativních rozhovorů zjišťováno, co utváří milníky profesní dráhy zástupce ředitele českého gymnázia.
Výzkumná otázka: Co utváří milníky profesní dráhy zástupců ředitelů gymnázií?
Návrh postupu řešení (metoda): Zvolenou metodou kvalitativního výzkumu budou narativní rozhovory s vybranými zástupci a zástupkyněmi ředitelů/ředitelek oslovených gymnázií.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do 31. 1. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je přispět k poznání teorie a praxe práce zástupců ředitelů gymnázií v kontextu rozvoje jejich profesní dráhy
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Pozice zástupce ředitele školy je často opomíjenou, a to jak v kontextu legislativním, tak v tom vzdělávacím. Teoretická část proto sumarizuje ukotvení této pozice dle aktuální legislativy a strategie vzdělávací politiky ČR a současně srovná pozici zástupce s pozicí ředitele. Obsahem teoretické části bude rovněž specifikace gymnázia jako vzdělávací instituce. V empirické části bude metodou narativních rozhovorů zjišťováno, co utváří milníky profesní dráhy zástupce ředitele českého gymnázia.
Výzkumná otázka: Co utváří milníky profesní dráhy zástupců ředitelů gymnázií?
Návrh postupu řešení (metoda): Zvolenou metodou kvalitativního výzkumu budou narativní rozhovory s vybranými zástupci a zástupkyněmi ředitelů/ředitelek oslovených gymnázií.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do 30. 6. 2021
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do 31. 1. 2022
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022
Seznam doporučené literatury
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Wolters Kluwer ČR.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Portál.
Šikýř, M., Borovec, D., & Lhotková, I. (2012). Personalistika v řízení školy. Wolters Kluwer ČR.
Trojan, V., Trojanová, I., & Puškinová, M. (2015). Zástupce ředitele, aneb, Život mezi mlýnskými kameny. Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních (2. vydání). Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Lhotková, I., Trojan, V., & Kitzberger, J. (2012). Kompetence řídících pracovníků ve školství. Wolters Kluwer ČR.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Portál.
Šikýř, M., Borovec, D., & Lhotková, I. (2012). Personalistika v řízení školy. Wolters Kluwer ČR.
Trojan, V., Trojanová, I., & Puškinová, M. (2015). Zástupce ředitele, aneb, Život mezi mlýnskými kameny. Wolters Kluwer.
Trojanová, I. (2017). Vedení lidí ve školách a školských zařízeních (2. vydání). Wolters Kluwer.