Tato diplomová práce se zabývá využitím přístupu rodinných konferencí v práci s osobami s mentálním postižením, respektive s rodinami osob s mentálním postižením. Cílem bylo zjistit, zdali rodiče osob s mentálním postižením vnímají tento přístup jako užitečný. První kapitola této práce pojednává o osobách s mentálním postižením a o jejich rodinách, jaké formy pomoci jsou těmto rodinám nabízeny, s čím se tyto rodiny potýkají, a jaké mají potřeby. Další kapitola popisuje přístup rodinných konferencí, kde jsou popsány fáze RK a aktéři tohoto přístupu, a pak využití a smysl rodinných konferencí. V empirické části je nejprve popsána metodologie výzkumu, přičemž pro výzkum byla zvolena metoda kvalitativních rozhovorů s rodiči osob s mentálním postižením. Empirická část dále obsahuje popis identifikovaných dat, ze kterých pak byly vytvořeny typy rodinných strategií v zajištění péče o osobu s mentálním postižením. Na závěr jsou shrnuty výsledky a odpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of the family conference approach in working with people with intellectual disability, or with the families of people with intellectual disability. The aim was to find out whether parents of people with intellectual disability perceive this approach as useful. The first chapter of this thesis deals with people with intellectual disability and their families, what forms of help are offered to these families, what these families face with, and what their needs are. The next chapter describes the approach of family conferences, which describes the phases of the FC and the actors of this approach, and then the use and meaning of family conferences. The empirical part first describes the research methodology, while the method of qualitative interviews with parents of people with mental disabilities was chosen for the research. The empirical part also contains a description of the identified data, from which were created the types of family strategies in providing care for a person with an intellectual disability. Finally, the results are summarized, and research questions are answered.
Klíčová slova
Rodinné konference, osoby s mentálním postižením, zajištění péče o osobu s mentálním postižením, rodiny osob s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
Family group conferences, people with intellectual disability, providing care for people with intellectual disability, families of people with intellectual disability
Rozsah průvodní práce
92 s. (191 026 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá využitím přístupu rodinných konferencí v práci s osobami s mentálním postižením, respektive s rodinami osob s mentálním postižením. Cílem bylo zjistit, zdali rodiče osob s mentálním postižením vnímají tento přístup jako užitečný. První kapitola této práce pojednává o osobách s mentálním postižením a o jejich rodinách, jaké formy pomoci jsou těmto rodinám nabízeny, s čím se tyto rodiny potýkají, a jaké mají potřeby. Další kapitola popisuje přístup rodinných konferencí, kde jsou popsány fáze RK a aktéři tohoto přístupu, a pak využití a smysl rodinných konferencí. V empirické části je nejprve popsána metodologie výzkumu, přičemž pro výzkum byla zvolena metoda kvalitativních rozhovorů s rodiči osob s mentálním postižením. Empirická část dále obsahuje popis identifikovaných dat, ze kterých pak byly vytvořeny typy rodinných strategií v zajištění péče o osobu s mentálním postižením. Na závěr jsou shrnuty výsledky a odpovězeny výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the use of the family conference approach in working with people with intellectual disability, or with the families of people with intellectual disability. The aim was to find out whether parents of people with intellectual disability perceive this approach as useful. The first chapter of this thesis deals with people with intellectual disability and their families, what forms of help are offered to these families, what these families face with, and what their needs are. The next chapter describes the approach of family conferences, which describes the phases of the FC and the actors of this approach, and then the use and meaning of family conferences. The empirical part first describes the research methodology, while the method of qualitative interviews with parents of people with mental disabilities was chosen for the research. The empirical part also contains a description of the identified data, from which were created the types of family strategies in providing care for a person with an intellectual disability. Finally, the results are summarized, and research questions are answered.
Klíčová slova
Rodinné konference, osoby s mentálním postižením, zajištění péče o osobu s mentálním postižením, rodiny osob s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
Family group conferences, people with intellectual disability, providing care for people with intellectual disability, families of people with intellectual disability
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jaké by mohlo být využití přístupu rodinných konferencí u rodin s dětmi s mentálním postižením.
Metoda zpracování: Kvalitativní výzkum – rozhovory s rodiči dětí s mentálním postižením.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Výsledky výzkumu by mohly poukázat na oblasti, které by se v rodině s dítětem s mentálním postižením daly řešit přístupem rodinných konferencí a zároveň by výsledky mohly poukázat na to, co by pomohlo rozvoji rodinných konferencí v sociální práci s osobami s mentálním postižením v ČR.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jaké by mohlo být využití přístupu rodinných konferencí u rodin s dětmi s mentálním postižením.
Metoda zpracování: Kvalitativní výzkum – rozhovory s rodiči dětí s mentálním postižením.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Výsledky výzkumu by mohly poukázat na oblasti, které by se v rodině s dítětem s mentálním postižením daly řešit přístupem rodinných konferencí a zároveň by výsledky mohly poukázat na to, co by pomohlo rozvoji rodinných konferencí v sociální práci s osobami s mentálním postižením v ČR.
Seznam doporučené literatury
1. DUNOVSKÁ, Kateřina. Metodika rodinných konferencí Rodina je odborníkem na svůj život, je na čase ji přizvat. 1. vydání, Praha: Almathea,2012. ISBN neuvedeno.
2. ŠRAJER, Jindřich, ed. a MUSIL, Libor, ed. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Vyd. 1. České Budějovice: Libor Musil v nakl. Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
3. PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
4. MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H+H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H+H, 2001, ISBN 80-86022-92-7.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty. ISBN 80-86429-19-9.
7. BURFORD, Gale and HUDSON, Joe. Family group conferencing: New directions in community centred child and family practice. New York: Aldine de Gruyter, 2000.
8. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
9. KOZÁKOVÁ, Z. Psychopedie. 1.vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005.ISBN 80-244-0991-7
Seznam doporučené literatury
1. DUNOVSKÁ, Kateřina. Metodika rodinných konferencí Rodina je odborníkem na svůj život, je na čase ji přizvat. 1. vydání, Praha: Almathea,2012. ISBN neuvedeno.
2. ŠRAJER, Jindřich, ed. a MUSIL, Libor, ed. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Vyd. 1. České Budějovice: Libor Musil v nakl. Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-145-0.
3. PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
4. MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H+H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H+H, 2001, ISBN 80-86022-92-7.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty. ISBN 80-86429-19-9.
7. BURFORD, Gale and HUDSON, Joe. Family group conferencing: New directions in community centred child and family practice. New York: Aldine de Gruyter, 2000.
8. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
9. KOZÁKOVÁ, Z. Psychopedie. 1.vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005.ISBN 80-244-0991-7