Diplomová práce se zabývá service learningovým projektem s názvem Pozice školského sociálního pracovníka na základní škole. Cílem práce je evaluace cílů a aktivit tohoto projektu, přínosů service learningu a nabytých kompetencí sociálních pracovníků. Dalším cílem je evaluace rozvinutých oblastí profilu absolventa oboru Sociální práce se specializací na Sociální práci s rodinou díky strategii service learning. První část práce se zabývá charakteristikami service learningu, tématem školské sociální práce a obecným popisem daného projektu. V druhé části se věnuji evaluačnímu výzkumu a jednotlivým částem evaluace. Vyústění diplomové práce je prezentace výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a service learning project called The Position of the School Social Worker in a Primary School. The aim is to evaluate the objectives and activities of this project, the benefits of service learning and the acquired competences of social workers. Another aim is the evaluation of the developed areas of the profile of a graduate in Social Work specializing in Social Work with Family through the service learning strategy. The first part of the thesis deals with the characteristics of service learning, the topic of school social work and a general description of the project. In the second part I discuss the evaluation research and the different parts of the evaluation. The culmination of the thesis is the presentation of the results.
Klíčová slova
Evaluace, service learning, projekt, sociální práce, školsky sociální pracovník, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, service learning, project, social work, school social worker, primary school
Rozsah průvodní práce
107 s. (203 083 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá service learningovým projektem s názvem Pozice školského sociálního pracovníka na základní škole. Cílem práce je evaluace cílů a aktivit tohoto projektu, přínosů service learningu a nabytých kompetencí sociálních pracovníků. Dalším cílem je evaluace rozvinutých oblastí profilu absolventa oboru Sociální práce se specializací na Sociální práci s rodinou díky strategii service learning. První část práce se zabývá charakteristikami service learningu, tématem školské sociální práce a obecným popisem daného projektu. V druhé části se věnuji evaluačnímu výzkumu a jednotlivým částem evaluace. Vyústění diplomové práce je prezentace výsledků.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a service learning project called The Position of the School Social Worker in a Primary School. The aim is to evaluate the objectives and activities of this project, the benefits of service learning and the acquired competences of social workers. Another aim is the evaluation of the developed areas of the profile of a graduate in Social Work specializing in Social Work with Family through the service learning strategy. The first part of the thesis deals with the characteristics of service learning, the topic of school social work and a general description of the project. In the second part I discuss the evaluation research and the different parts of the evaluation. The culmination of the thesis is the presentation of the results.
Klíčová slova
Evaluace, service learning, projekt, sociální práce, školsky sociální pracovník, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, service learning, project, social work, school social worker, primary school
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce bude sumativní evaluace týmového service-learningového projektu zaměřeného na školskou sociální práci. Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativného charakteru (rozhovory, dotazníky, hodnotící škály apod.). Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Service-learningový projekt se zabývá zavedením pozice školského sociálního pracovníka na základní škole. Školská sociální práce je v České republice téměř nerozvinutá. Ověření cílů tohoto projektu by mohlo přispět k usnadnění zavádění této pracovní pozice. Evaluace tohoto projektu je také důležitá z důvodu rozvíjející se metody service-learning. Service-learning má za úkol prohlubovat kompetence sociálního pracovníka a využívat poznatky z teorie při realizaci projektů v praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce bude sumativní evaluace týmového service-learningového projektu zaměřeného na školskou sociální práci. Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativného charakteru (rozhovory, dotazníky, hodnotící škály apod.). Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Service-learningový projekt se zabývá zavedením pozice školského sociálního pracovníka na základní škole. Školská sociální práce je v České republice téměř nerozvinutá. Ověření cílů tohoto projektu by mohlo přispět k usnadnění zavádění této pracovní pozice. Evaluace tohoto projektu je také důležitá z důvodu rozvíjející se metody service-learning. Service-learning má za úkol prohlubovat kompetence sociálního pracovníka a využívat poznatky z teorie při realizaci projektů v praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍKOVÁ, Jana. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. VÚPSV, vvi, výzkumné centrum Brno. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_448.pdf?fbclid=IwAR0YZTJaNVqXxe2koJPCnI8g46 t8ZYX5g_9orUmaRZH5rCcDn3_ZxGw12ho HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-1192-1. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. 2012. Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0. MATULAYOVÁ, Tatiana a Nataša MATULAYOVÁ, 2006. Školská sociálna práca ? potreba a perspektívy. In: Sociální práce / Sociálna práca. Roč. 2006, č. 1, s. 101-108. ISSN 1213-6204. SKYBA, Michaela. 2014. Školská sociálna práca. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov. ISBN 978-80-555-1153-5.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍKOVÁ, Jana. 2018. Sociální práce na základních školách a ve školských poradenských zařízeních: analýza současného stavu v České republice. VÚPSV, vvi, výzkumné centrum Brno. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_448.pdf?fbclid=IwAR0YZTJaNVqXxe2koJPCnI8g46 t8ZYX5g_9orUmaRZH5rCcDn3_ZxGw12ho HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-1192-1. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. 2012. Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0. MATULAYOVÁ, Tatiana a Nataša MATULAYOVÁ, 2006. Školská sociálna práca ? potreba a perspektívy. In: Sociální práce / Sociálna práca. Roč. 2006, č. 1, s. 101-108. ISSN 1213-6204. SKYBA, Michaela. 2014. Školská sociálna práca. Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, Prešov. ISBN 978-80-555-1153-5.