Diplomová práce se zabývá evaluací service learningového projektu Propagace Dobrovolnického centra Univerzity Palackého. Cílem diplomové práce je sumativní evaluace zmíněného týmového service - learningového projektu. Teoretická část pojednává o přístupu service learning, představuje Dobrovolnické centrum Univerzity Palackého a popisuje uvedený projekt. Empirická část práce se věnuje evaluaci projektu, která je zaměřena na jeho aktivity a cíle, přínosy plynoucí pro studenty a přijímající komunitu. U studentů se dále zkoumá, jaké kompetence a oblasti absolventa se u nich rozvinuly.
Annotation in English
The thesis deals with the evaluation of the service learning project Promotion of the Volunteer Centre of Palacky University. The aim of the thesis is a summative evaluation of the mentioned team service-learning project. The theoretical part deals with the service learning approach, introduces the Palacky University Volunteer Centre and describes the project. The empirical part of the thesis is devoted to the evaluation of the project, which focuses on its activities and objectives, benefits for students and the receiving community. It also examines what competences and areas of graduate skills the students have developed.
Keywords
service learning, evaluace, dobrovolnické centrum, dobrovolnictví, profil absolventa, sociální práce, projekt
Keywords in English
service learning, evaluation, volunteer center, volunteering, graduate profile, social work, project
Length of the covering note
101 s. (184 244 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá evaluací service learningového projektu Propagace Dobrovolnického centra Univerzity Palackého. Cílem diplomové práce je sumativní evaluace zmíněného týmového service - learningového projektu. Teoretická část pojednává o přístupu service learning, představuje Dobrovolnické centrum Univerzity Palackého a popisuje uvedený projekt. Empirická část práce se věnuje evaluaci projektu, která je zaměřena na jeho aktivity a cíle, přínosy plynoucí pro studenty a přijímající komunitu. U studentů se dále zkoumá, jaké kompetence a oblasti absolventa se u nich rozvinuly.
Annotation in English
The thesis deals with the evaluation of the service learning project Promotion of the Volunteer Centre of Palacky University. The aim of the thesis is a summative evaluation of the mentioned team service-learning project. The theoretical part deals with the service learning approach, introduces the Palacky University Volunteer Centre and describes the project. The empirical part of the thesis is devoted to the evaluation of the project, which focuses on its activities and objectives, benefits for students and the receiving community. It also examines what competences and areas of graduate skills the students have developed.
Keywords
service learning, evaluace, dobrovolnické centrum, dobrovolnictví, profil absolventa, sociální práce, projekt
Keywords in English
service learning, evaluation, volunteer center, volunteering, graduate profile, social work, project
Research Plan
Cíl práce: Cílem diplomové práce bude sumativní evaluace týmového service – learningového projektu zaměřeného na Propagaci Dobrovolnického centra Univerzity Palackého
Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativního charakteru (dotazníky, hodnotící škály, rozhovory apod.)
Relevance vzhledem ke studovanému oboru: Zavádění vzdělávacího přístupu service learning do přípravy studentů na výkon povolání sociálního pracovníka je v českém prostředí stále novinkou. Vzdělávání se za využití service -learningu je výhodné z řady důvodů: studenti se aktivně podílí na uplatňování tohoto vzdělávacího přístupu, zapojují se do života místní komunity a reagují na její potřeby, jsou vedeni k občanské angažovanosti a již za doby studia po sobě zanechávají stopu ve veřejném prostoru. Cílem service learningu je za pomocí stanovených aktivit umožnit studentům řešit reálná témata místní komunity a navázat s ní spolupráci. Evaluace procesu service - learningu může být přínosná pro další studenty, kteří se zapojí do tohoto vzdělávacího přístupu, případně naváží na tento projekt a budou jej nadále rozvíjet. Také bude tato práce příkladem toho, jak může service - learning fungovat v praxi. Stanovené cíle projektu je vhodné ověřovat z důvodu jejich naplnění, ale také jako reflexi práce studentů. Ti se mohou poučit ze svých chyb a objevit potenciál pro svůj budoucí rozvoj, potažmo profesní specializaci.
Research Plan
Cíl práce: Cílem diplomové práce bude sumativní evaluace týmového service – learningového projektu zaměřeného na Propagaci Dobrovolnického centra Univerzity Palackého
Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativního charakteru (dotazníky, hodnotící škály, rozhovory apod.)
Relevance vzhledem ke studovanému oboru: Zavádění vzdělávacího přístupu service learning do přípravy studentů na výkon povolání sociálního pracovníka je v českém prostředí stále novinkou. Vzdělávání se za využití service -learningu je výhodné z řady důvodů: studenti se aktivně podílí na uplatňování tohoto vzdělávacího přístupu, zapojují se do života místní komunity a reagují na její potřeby, jsou vedeni k občanské angažovanosti a již za doby studia po sobě zanechávají stopu ve veřejném prostoru. Cílem service learningu je za pomocí stanovených aktivit umožnit studentům řešit reálná témata místní komunity a navázat s ní spolupráci. Evaluace procesu service - learningu může být přínosná pro další studenty, kteří se zapojí do tohoto vzdělávacího přístupu, případně naváží na tento projekt a budou jej nadále rozvíjet. Také bude tato práce příkladem toho, jak může service - learning fungovat v praxi. Stanovené cíle projektu je vhodné ověřovat z důvodu jejich naplnění, ale také jako reflexi práce studentů. Ti se mohou poučit ze svých chyb a objevit potenciál pro svůj budoucí rozvoj, potažmo profesní specializaci.
Recommended resources
BROZMANOVÁ, GREGOROVÁ, Alžbeta. 2017. Volunteering as an educational theme of social work. KoninSocio-EconomicStudies. č. 3 (4), s. 301-321.
BROZMANOVÁ, GREGOROVÁ, Alžbeta. et al. 2014. Service learning Inovatívna stratégia učenia (sa). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
FRIČ, Pavol., 2011. Současné trendy dobrovolnictví a sociální práce. Sociálna práca/Sociální.práce, č. 4, s. 8.
HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál.
HORA, O., SUCHANEC, M., ŽIŽLAVSKÝ, M. 2014. Evaluační výzkum. Brno: Masarykova univerzita.
SKYBA, Michaela a Denisa ŠOLTÉSOVÁ. 2012. Service-learning v Prešove. Manuál pre organizácie. Prešov: Prešovské dobrovoľnícke centrum, o. z.
SMUTEK, Martin. 2014. Evaluace sociálních programů. Univerzita Hradec Králové – Ústav sociální práce.
ŠOLTÉSOVÁ, D., SKYBA, M. 2013. Service-learning jako súčasť pregraduálnej prrípravy sociálnych pracovníkov a pracovníčok. Prešovská univerzity v Prešove.
TÝM NÁRODNÍHO INFORMAČNÍHO CENTRA PRO MLÁDEŽ. 2018. Dobrovolnictví. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Recommended resources
BROZMANOVÁ, GREGOROVÁ, Alžbeta. 2017. Volunteering as an educational theme of social work. KoninSocio-EconomicStudies. č. 3 (4), s. 301-321.
BROZMANOVÁ, GREGOROVÁ, Alžbeta. et al. 2014. Service learning Inovatívna stratégia učenia (sa). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
FRIČ, Pavol., 2011. Současné trendy dobrovolnictví a sociální práce. Sociálna práca/Sociální.práce, č. 4, s. 8.
HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál.
HORA, O., SUCHANEC, M., ŽIŽLAVSKÝ, M. 2014. Evaluační výzkum. Brno: Masarykova univerzita.
SKYBA, Michaela a Denisa ŠOLTÉSOVÁ. 2012. Service-learning v Prešove. Manuál pre organizácie. Prešov: Prešovské dobrovoľnícke centrum, o. z.
SMUTEK, Martin. 2014. Evaluace sociálních programů. Univerzita Hradec Králové – Ústav sociální práce.
ŠOLTÉSOVÁ, D., SKYBA, M. 2013. Service-learning jako súčasť pregraduálnej prrípravy sociálnych pracovníkov a pracovníčok. Prešovská univerzity v Prešove.
TÝM NÁRODNÍHO INFORMAČNÍHO CENTRA PRO MLÁDEŽ. 2018. Dobrovolnictví. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.