Diplomová práce se zabývá evaluací service-learningového projektu s názvem Rozvoj rodinných konferencí v Olomouci. Práce představuje dvě inovativní témata, service-learning ve vysokoškolském vzdělávání a rodinné konference, které patří k nově využívaným přístupům v sociální práci s rodinou. Evaluace je zaměřena na čtyři oblasti. Nejprve jsou evaluovány cíle projektu, následně přínosy a slabiny SL, dále klíčové kompetence studentek a poslední část se věnuje tomu, zda SL napomohl k rozvoji oblastí profilu absolventa studovaného oboru.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the evaluation of a service-learning project called Development of Family Group Conferences in Olomouc. The thesis introduces two innovative topics, service-learning in higher education and family group conferences, which belong to the newly used approaches in social work with families. The evaluation focuses on four domains. Firstly, the objectives of the project are evaluated, then the benefits and weaknesses of SL, then the key competences of the students and the last part looks at whether SL has helped to develop the profile areas of the graduate field of study.
Klíčová slova
evaluace, service-learning, projekt, sociální práce, rodinné konference
Klíčová slova v angličtině
evaluation, service-learning, project, social work, family group conferences
Rozsah průvodní práce
114 s. (170 473 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá evaluací service-learningového projektu s názvem Rozvoj rodinných konferencí v Olomouci. Práce představuje dvě inovativní témata, service-learning ve vysokoškolském vzdělávání a rodinné konference, které patří k nově využívaným přístupům v sociální práci s rodinou. Evaluace je zaměřena na čtyři oblasti. Nejprve jsou evaluovány cíle projektu, následně přínosy a slabiny SL, dále klíčové kompetence studentek a poslední část se věnuje tomu, zda SL napomohl k rozvoji oblastí profilu absolventa studovaného oboru.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the evaluation of a service-learning project called Development of Family Group Conferences in Olomouc. The thesis introduces two innovative topics, service-learning in higher education and family group conferences, which belong to the newly used approaches in social work with families. The evaluation focuses on four domains. Firstly, the objectives of the project are evaluated, then the benefits and weaknesses of SL, then the key competences of the students and the last part looks at whether SL has helped to develop the profile areas of the graduate field of study.
Klíčová slova
evaluace, service-learning, projekt, sociální práce, rodinné konference
Klíčová slova v angličtině
evaluation, service-learning, project, social work, family group conferences
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce je sumativní evaluace týmového service learningového projektu zaměřeného na rozvoj rodinných konferencí v Olomouckém kraji.
Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativního charakteru.
Relevance tématu ke studovanému oboru: Service-Learning je vzdělávací přístup, který nabízí studentům příležitost učit se novým věcem díky smysluplnému propojení služby a vzdělání. Studenti jsou v roli přímých aktérů a spolutvůrců podílejících se na rozpoznávání a následném navrhování řešení potřeb dané komunity. Jedním z projektů SL byl projekt rodinných konferencí. Rodinné konference jsou poměrně novým přístupem využívaným při práci s ohroženou rodinou. Jedná se o inovativní metodu sociální práce, která podporuje rodinu v hledání zdrojů a řešení obtížné situace s důrazem na zapojení všech členů rodiny včetně dětí. Tento projekt usiloval o jejich rozvoj v Olomouckém kraji. Evaluace projektu a jeho stanovené cíle jsou důležitým bodem SL. Zpracování této práce může jednak podpořit rozvoj tohoto vzdělávacího přístupu, který má potenciál měnit metody vzdělávání budoucích sociálních pracovníků, a jednak může přiblížit význam a důležitost přístupu rodinných konferencí v sociální práci s rodinou.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce je sumativní evaluace týmového service learningového projektu zaměřeného na rozvoj rodinných konferencí v Olomouckém kraji.
Metoda zpracování: Pro evaluaci bude využita kombinace výzkumných technik kvalitativního i kvantitativního charakteru.
Relevance tématu ke studovanému oboru: Service-Learning je vzdělávací přístup, který nabízí studentům příležitost učit se novým věcem díky smysluplnému propojení služby a vzdělání. Studenti jsou v roli přímých aktérů a spolutvůrců podílejících se na rozpoznávání a následném navrhování řešení potřeb dané komunity. Jedním z projektů SL byl projekt rodinných konferencí. Rodinné konference jsou poměrně novým přístupem využívaným při práci s ohroženou rodinou. Jedná se o inovativní metodu sociální práce, která podporuje rodinu v hledání zdrojů a řešení obtížné situace s důrazem na zapojení všech členů rodiny včetně dětí. Tento projekt usiloval o jejich rozvoj v Olomouckém kraji. Evaluace projektu a jeho stanovené cíle jsou důležitým bodem SL. Zpracování této práce může jednak podpořit rozvoj tohoto vzdělávacího přístupu, který má potenciál měnit metody vzdělávání budoucích sociálních pracovníků, a jednak může přiblížit význam a důležitost přístupu rodinných konferencí v sociální práci s rodinou.
Seznam doporučené literatury
1. HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
2. JOKLOVÁ, Klára, 2015. Rodinné konference – nový přístup v práci s rodinou. Sociální práce/Sociálna práca/Czech and Slovak Social Work [online]. 15(2), s. 30– 31. ISSN 12136204.
4. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. 2012. Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0.
1. HENDL, Jan a Jiří REMR. 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
2. JOKLOVÁ, Klára, 2015. Rodinné konference – nový přístup v práci s rodinou. Sociální práce/Sociálna práca/Czech and Slovak Social Work [online]. 15(2), s. 30– 31. ISSN 12136204.
4. LIPČÁKOVÁ, M., MATULAYOVÁ, T. 2012. Service-learning vo vzdělávaní v sociálnej práci. In: Výzvy a trendy vo vzdělávaní v sociální práci. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISBN 978-80-555-0000-0.