Diplomová práce se zaměřuje na oblast trávení volného času u lidí s mentálním postižením. V práci je popsán průběh společného projektu klientů chráněného bydlení Domova Daliborka se studenty navazujícího magisterského studia oboru Sociální práce na Katedře křesťanské sociální práce Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci orientující se na tuto problematiku. Prostřednictvím jednotlivých fází projektu jsou rozepsány inovativní postupy v sociální práci s touto cílovou skupinou a jejich možnosti následné implementace v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the area of leisure time of people with intellectual disabilities. The thesis describes the course of a joint project of the clients of the Daliborka Protected Housing Home with students of the Master's degree in Social Work at the Department of Christian Social Work of the Cyril and Methodius Theological Faculty of Palacky University in Olomouc, focusing on this issue. Through the individual phases of the project, innovative practices in social work with this target group and their possibilities of subsequent implementation in practice are described.
Klíčová slova
Mentální postižení, integrace a inkluze, chráněné bydlení, volný čas, Service Learning, participativní akční výzkum, projekt.
Klíčová slova v angličtině
Intellectual disability, integration and inclusion, sheltered housing, leisure, Service Learning, participatory action research, project.
Rozsah průvodní práce
75 s. (164 752 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na oblast trávení volného času u lidí s mentálním postižením. V práci je popsán průběh společného projektu klientů chráněného bydlení Domova Daliborka se studenty navazujícího magisterského studia oboru Sociální práce na Katedře křesťanské sociální práce Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci orientující se na tuto problematiku. Prostřednictvím jednotlivých fází projektu jsou rozepsány inovativní postupy v sociální práci s touto cílovou skupinou a jejich možnosti následné implementace v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the area of leisure time of people with intellectual disabilities. The thesis describes the course of a joint project of the clients of the Daliborka Protected Housing Home with students of the Master's degree in Social Work at the Department of Christian Social Work of the Cyril and Methodius Theological Faculty of Palacky University in Olomouc, focusing on this issue. Through the individual phases of the project, innovative practices in social work with this target group and their possibilities of subsequent implementation in practice are described.
Klíčová slova
Mentální postižení, integrace a inkluze, chráněné bydlení, volný čas, Service Learning, participativní akční výzkum, projekt.
Klíčová slova v angličtině
Intellectual disability, integration and inclusion, sheltered housing, leisure, Service Learning, participatory action research, project.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce bude na základě porozumění vnímání a očekávání od trávení volného času osobami s mentálním postižením navrhnout možné inovativní změny a ověřit pomocí akčního výzkumu jejich realizovatelnost a udržitelnost.
Metoda zpracování: Tato diplomová práce zpracovává jednotlivé kroky Service learningového projektu, jehož hlavní výzkumnou metodou je participativní akční výzkum. Ten bude v jednotlivých fázích doplněn výstupy dalších výzkumných metod jako jsou snímkování dne klientů v konkrétní pobytové službě, nezúčastněné pozorování či individuální polostandardizované rozhovory s klienty.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Výstupy z jednotlivých částí analýzy projektu, následně úspěšná realizace a konečná evaluace klientů mohou být doporučením pro aplikaci těchto inovativních postupů v dalších sociálních službách poskytující podporu osobám s mentálním postižením v oblasti trávení volného času. Vzhledem k rozsahu a propojenosti této práce, resp. celého projektu s konkrétní výukou a studenty zase může být jedním z ukazatelů funkčnosti metody Service learning při studiu na vysokých školách.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce bude na základě porozumění vnímání a očekávání od trávení volného času osobami s mentálním postižením navrhnout možné inovativní změny a ověřit pomocí akčního výzkumu jejich realizovatelnost a udržitelnost.
Metoda zpracování: Tato diplomová práce zpracovává jednotlivé kroky Service learningového projektu, jehož hlavní výzkumnou metodou je participativní akční výzkum. Ten bude v jednotlivých fázích doplněn výstupy dalších výzkumných metod jako jsou snímkování dne klientů v konkrétní pobytové službě, nezúčastněné pozorování či individuální polostandardizované rozhovory s klienty.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Výstupy z jednotlivých částí analýzy projektu, následně úspěšná realizace a konečná evaluace klientů mohou být doporučením pro aplikaci těchto inovativních postupů v dalších sociálních službách poskytující podporu osobám s mentálním postižením v oblasti trávení volného času. Vzhledem k rozsahu a propojenosti této práce, resp. celého projektu s konkrétní výukou a studenty zase může být jedním z ukazatelů funkčnosti metody Service learning při studiu na vysokých školách.
Seznam doporučené literatury
IWASAKI, Y., C. COYLE, J. SHANK, et al. Role of Leisure in recovery from mental illness. American Journal of Psychiatric Rehabilitation [online]. 2014, 17(2), 147 - 165 [cit. 2021-04-13]. ISSN 15487776. Dostupné z: doi:10.1080/15487768.2014.909683
IWASAKI, Y., C. COYLE, J. SHANK, H. PORTER a E. MESSINA. Leisure-Generated Meanings and Active Living for Persons With Mental Illness. Rehabilitation Counseling Bulletin [online]. 2013, 57(1), 46 - 56 [cit. 2021-04-13]. ISSN 00343552. Dostupné z: doi:10.1177/0034355213486359
KUNČÍKOVÁ, Martina, Vendula SOLOVSKÁ a Petra JURKOVIČOVÁ. Rozvoj dovednosti dospělých lidí s mentálním postižením. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8. NOVOSÁD, Libor a Lenka GIRGLEOVÁ. Aplikace konceptu sociálního fungování u dospělého klienta s mentálním postižením. Czech [online]. 2013, 13(3), 59-66 [cit. 2021-04-14]. ISSN 12136204.
SHANK, J.W., Y. IWASAKI, C. COYLE a E.S. MESSINA. Experiences and meanings of leisure, active living, and recovery among culturally diverse community-dwelling adults with mental illness. American Journal of Psychiatric Rehabilitation [online]. 2015, 18(2), 129 - 151 [cit. 2021-04-13]. ISSN 15487776. Dostupné z: doi:10.1080/15487768.2014.954160
Seznam doporučené literatury
IWASAKI, Y., C. COYLE, J. SHANK, et al. Role of Leisure in recovery from mental illness. American Journal of Psychiatric Rehabilitation [online]. 2014, 17(2), 147 - 165 [cit. 2021-04-13]. ISSN 15487776. Dostupné z: doi:10.1080/15487768.2014.909683
IWASAKI, Y., C. COYLE, J. SHANK, H. PORTER a E. MESSINA. Leisure-Generated Meanings and Active Living for Persons With Mental Illness. Rehabilitation Counseling Bulletin [online]. 2013, 57(1), 46 - 56 [cit. 2021-04-13]. ISSN 00343552. Dostupné z: doi:10.1177/0034355213486359
KUNČÍKOVÁ, Martina, Vendula SOLOVSKÁ a Petra JURKOVIČOVÁ. Rozvoj dovednosti dospělých lidí s mentálním postižením. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8. NOVOSÁD, Libor a Lenka GIRGLEOVÁ. Aplikace konceptu sociálního fungování u dospělého klienta s mentálním postižením. Czech [online]. 2013, 13(3), 59-66 [cit. 2021-04-14]. ISSN 12136204.
SHANK, J.W., Y. IWASAKI, C. COYLE a E.S. MESSINA. Experiences and meanings of leisure, active living, and recovery among culturally diverse community-dwelling adults with mental illness. American Journal of Psychiatric Rehabilitation [online]. 2015, 18(2), 129 - 151 [cit. 2021-04-13]. ISSN 15487776. Dostupné z: doi:10.1080/15487768.2014.954160