Informace o kvalifikační práci Profesní vzdělávání pracovníků v sociálních službách pečujících o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich přirozeném sociálním prostředí
Diplomová práce "Profesní vzdělávání pracovníků v sociálních službách pečujících o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich přirozeném sociálním prostředí" se zabývá problematikou vzdělávání pracovníků v sociálních službách, kteří pečují o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich domácím prostředí. Hlavním cílem práce je vytvořit vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který jim umožní rozvoj dovedností a zvýšení odborných kompetencí v péči o tuto cílovou skupinu klientů. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Ve čtyřech kapitolách teoretické části se práce zabývá vymezením zásadních oblastí. První kapitola se soustředí na vymezení pracovní pozice pracovník v sociálních službách, jako je osobnost pracovníka a jeho odborné předpoklady. Druhá kapitola je věnována vzdělávacím potřebám pracovníků v sociálních službách. Třetí kapitola poskytuje ucelené informace o profesním vzdělávání pracovníků v sociálních službách. Čtvrtá kapitola rozpracovává přehled výzkumů na daná témata.
V empirické části je prostřednictvím kvantitativního výzkumu nejprve provedena analýza vzdělávacích potřeb pracovníků v sociálních službách, kteří pracují v pečovatelské službě. Následně je sestaven vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který vychází právě z analýzy vzdělávacích potřeb. Dále je tzv. Delfskou metodou zjišťováno stanovisko expertů k vzdělávacímu plánu.
Výsledný vzdělávací plán může dle mého názoru přispět ke zkvalitnění terénních pečovatelských služeb a umožnit tak klientům setrvat v jejich přirozeném sociálním prostředí až do konce svého žití.
Anotace v angličtině
The thesis titled Professional Education of Social Service Workers Caring for Seriously or Terminally Ill Clients in their Natural Social Environment deals with the issue of education of social service workers caring for seriously or terminally ill clients in their home environment. The main aim of the thesis is to create a training plan for social service workers that will allow them to develop skills and increase professional competences in caring for this target group of clients. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. In the four chapters of the theoretical part, the thesis deals with the definition of essential areas. The first chapter focuses on the definition of the job of a social services worker, such as the personality of the worker and his/her professional prerequisites. The second chapter is devoted to the educational needs of social service workers. The third chapter provides comprehensive information on professional education of social service workers. The fourth chapter elaborates on a review of research on the topics.
In the empirical part of the study, an analysis of the training needs of social service workers working in the care service is conducted through quantitative research. Subsequently, a training plan for social service workers is developed based on the analysis of the training needs. Next, the experts' opinion on the training plan is obtained using the Delphi method.
In my opinion, the resulting training plan can contribute to the improvement of field care services and allow clients to remain in their natural social environment until the end of their lives.
Klíčová slova
vzdělávání, pracovník, sociální, terminální, domácí péče
Klíčová slova v angličtině
education, worker, social, terminal, home care
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Profesní vzdělávání pracovníků v sociálních službách pečujících o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich přirozeném sociálním prostředí" se zabývá problematikou vzdělávání pracovníků v sociálních službách, kteří pečují o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich domácím prostředí. Hlavním cílem práce je vytvořit vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který jim umožní rozvoj dovedností a zvýšení odborných kompetencí v péči o tuto cílovou skupinu klientů. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Ve čtyřech kapitolách teoretické části se práce zabývá vymezením zásadních oblastí. První kapitola se soustředí na vymezení pracovní pozice pracovník v sociálních službách, jako je osobnost pracovníka a jeho odborné předpoklady. Druhá kapitola je věnována vzdělávacím potřebám pracovníků v sociálních službách. Třetí kapitola poskytuje ucelené informace o profesním vzdělávání pracovníků v sociálních službách. Čtvrtá kapitola rozpracovává přehled výzkumů na daná témata.
V empirické části je prostřednictvím kvantitativního výzkumu nejprve provedena analýza vzdělávacích potřeb pracovníků v sociálních službách, kteří pracují v pečovatelské službě. Následně je sestaven vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který vychází právě z analýzy vzdělávacích potřeb. Dále je tzv. Delfskou metodou zjišťováno stanovisko expertů k vzdělávacímu plánu.
Výsledný vzdělávací plán může dle mého názoru přispět ke zkvalitnění terénních pečovatelských služeb a umožnit tak klientům setrvat v jejich přirozeném sociálním prostředí až do konce svého žití.
Anotace v angličtině
The thesis titled Professional Education of Social Service Workers Caring for Seriously or Terminally Ill Clients in their Natural Social Environment deals with the issue of education of social service workers caring for seriously or terminally ill clients in their home environment. The main aim of the thesis is to create a training plan for social service workers that will allow them to develop skills and increase professional competences in caring for this target group of clients. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. In the four chapters of the theoretical part, the thesis deals with the definition of essential areas. The first chapter focuses on the definition of the job of a social services worker, such as the personality of the worker and his/her professional prerequisites. The second chapter is devoted to the educational needs of social service workers. The third chapter provides comprehensive information on professional education of social service workers. The fourth chapter elaborates on a review of research on the topics.
In the empirical part of the study, an analysis of the training needs of social service workers working in the care service is conducted through quantitative research. Subsequently, a training plan for social service workers is developed based on the analysis of the training needs. Next, the experts' opinion on the training plan is obtained using the Delphi method.
In my opinion, the resulting training plan can contribute to the improvement of field care services and allow clients to remain in their natural social environment until the end of their lives.
Klíčová slova
vzdělávání, pracovník, sociální, terminální, domácí péče
Klíčová slova v angličtině
education, worker, social, terminal, home care
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce je vytvořit vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který jim umožní rozvoj dovedností a zvýšení odborných kompetencí v péči o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich přirozeném sociálním prostředí.
Metoda zpracování: V diplomové práci bude použito dotazníkové šetření, a to pro účely analýzy vzdělávacích potřeb pracovníků. Dále tzv. Delfskou metodou bude zjišťováno stanovisko expertů na vzdělávací plán.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Téma diplomové práce jsem zvolila záměrně, jelikož vzdělávání pracovníků v sociálních službách považuji za progresivní obor, který by měl pružně reagovat na aktuální potřeby klientů. Ve své praxi se setkávám čím dál tím častěji s přáním klientů, aby mohli dožít doma, a to v okruhu svých nejbližších. Posiluje se trend v oddálení institucionální péče, nicméně jako sociální pracovník/metodik spatřuji rozdílnost v připravenosti pracovníků v přímé péči v poskytování péče o těžce či terminálně nemocné klienty. Výsledný vzdělávací plán může přispět ke zkvalitnění terénních sociálních služeb.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem diplomové práce je vytvořit vzdělávací plán pro pracovníky v sociálních službách, který jim umožní rozvoj dovedností a zvýšení odborných kompetencí v péči o těžce či terminálně nemocné klienty v jejich přirozeném sociálním prostředí.
Metoda zpracování: V diplomové práci bude použito dotazníkové šetření, a to pro účely analýzy vzdělávacích potřeb pracovníků. Dále tzv. Delfskou metodou bude zjišťováno stanovisko expertů na vzdělávací plán.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Téma diplomové práce jsem zvolila záměrně, jelikož vzdělávání pracovníků v sociálních službách považuji za progresivní obor, který by měl pružně reagovat na aktuální potřeby klientů. Ve své praxi se setkávám čím dál tím častěji s přáním klientů, aby mohli dožít doma, a to v okruhu svých nejbližších. Posiluje se trend v oddálení institucionální péče, nicméně jako sociální pracovník/metodik spatřuji rozdílnost v připravenosti pracovníků v přímé péči v poskytování péče o těžce či terminálně nemocné klienty. Výsledný vzdělávací plán může přispět ke zkvalitnění terénních sociálních služeb.
Seznam doporučené literatury
KALVACH, Zdeněk et al. Manuál paliativní péče o umírající pacienty. 1. vyd. Praha: Hospicové občanské sdružení Cesta domů v Praze, 2010. ISBN 978-80-904516-4-3. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7., v Portálu 6. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0528-9. PAYENOVÁ, Sheila et al. Principy a praxe paliativní péče. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-25-1. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024748061. SLÁMA, Ondřej, et al. Paliativní medicína pro praxi. 1. vyd. Praha: Galen, 2007. ISBN 978-80-7262-5. ŠTĚDROŇ, Bohumír. Prognostické metody a jejich aplikace. 1. Vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, ISBN 9788071791744.
Seznam doporučené literatury
KALVACH, Zdeněk et al. Manuál paliativní péče o umírající pacienty. 1. vyd. Praha: Hospicové občanské sdružení Cesta domů v Praze, 2010. ISBN 978-80-904516-4-3. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7., v Portálu 6. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0528-9. PAYENOVÁ, Sheila et al. Principy a praxe paliativní péče. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-25-1. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024748061. SLÁMA, Ondřej, et al. Paliativní medicína pro praxi. 1. vyd. Praha: Galen, 2007. ISBN 978-80-7262-5. ŠTĚDROŇ, Bohumír. Prognostické metody a jejich aplikace. 1. Vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, ISBN 9788071791744.