Diplomová práce se zaměří na definici žánrových konvencí auditivního true crime žánru a jeho specifika. Na vybraných žánrových aspektech true crime budou na základě sémanticko-syntaktické analýzy Ricka Altmana zkoumány nejčastěji opakující se žánrové konvence. V práci budou rovněž akcentovány prvky analýzy etických aspektů a poznatky audionaratologické analýzy. Cílem práce je zpřesnění opakujících se žánrových konvencí true crime v auditivním prostředí na příkladech českého podcastu Pohřešovaná Petra Hátleho a na první série amerického podcastu Seriál novinářky Sarah Koenig.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the definition of the genre conventions of the audio true crime genre and its specifics. The most recurring genre conventions will be examined based on Rick Altman's semantic-syntactic analysis of selected genre aspects of true crime. The thesis will also emphasize elements of ethical analysis and the findings of the audio-narratological analysis. The aim of the thesis is to refine the recurring genre conventions of true crime in the auditory environment using the examples of Petr Hátle's Czech podcast Pohřešovaná and the first series of the American podcast Serial by journalist Sarah Koenig.
true crime, genre conventions, nonfictional shows, radio
Rozsah průvodní práce
96 s. (207 416)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměří na definici žánrových konvencí auditivního true crime žánru a jeho specifika. Na vybraných žánrových aspektech true crime budou na základě sémanticko-syntaktické analýzy Ricka Altmana zkoumány nejčastěji opakující se žánrové konvence. V práci budou rovněž akcentovány prvky analýzy etických aspektů a poznatky audionaratologické analýzy. Cílem práce je zpřesnění opakujících se žánrových konvencí true crime v auditivním prostředí na příkladech českého podcastu Pohřešovaná Petra Hátleho a na první série amerického podcastu Seriál novinářky Sarah Koenig.
Anotace v angličtině
The thesis will focus on the definition of the genre conventions of the audio true crime genre and its specifics. The most recurring genre conventions will be examined based on Rick Altman's semantic-syntactic analysis of selected genre aspects of true crime. The thesis will also emphasize elements of ethical analysis and the findings of the audio-narratological analysis. The aim of the thesis is to refine the recurring genre conventions of true crime in the auditory environment using the examples of Petr Hátle's Czech podcast Pohřešovaná and the first series of the American podcast Serial by journalist Sarah Koenig.
true crime, genre conventions, nonfictional shows, radio
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na definici žánrových konvencí v žánru true crime, a to specificky v prostředí rozhlasové auditivní tvorby a podcastů. Na základě žánrové analýzy podle televizní a filmové teorie (Butler, Bruzzi, Nichols) stanoví autorka konvence žánru v auditivním prostředí s důrazem na nonfikční pořady. Přihlédne přitom i k audionaratologickým prvkům analýzy a prozkoumá, jaká specifika generuje auditivní narativ ve sledovaném žánru. Referenčními tituly budou podcasty Serial (Sarah Koenig, USA) a Pohřešovaná (Petr Hátle, ČR). Vnitřní žánrovou diverzitu demonstruje autorka na různých podobách žánru true crime v českém auditivním prostoru.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na definici žánrových konvencí v žánru true crime, a to specificky v prostředí rozhlasové auditivní tvorby a podcastů. Na základě žánrové analýzy podle televizní a filmové teorie (Butler, Bruzzi, Nichols) stanoví autorka konvence žánru v auditivním prostředí s důrazem na nonfikční pořady. Přihlédne přitom i k audionaratologickým prvkům analýzy a prozkoumá, jaká specifika generuje auditivní narativ ve sledovaném žánru. Referenčními tituly budou podcasty Serial (Sarah Koenig, USA) a Pohřešovaná (Petr Hátle, ČR). Vnitřní žánrovou diverzitu demonstruje autorka na různých podobách žánru true crime v českém auditivním prostoru.
Seznam doporučené literatury
BERRY, Richard, Neil FOX a Dario LLINARES. Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media. Imprint: Palgrave Macmillan, 2018.
BRUZZI, Stella. Making a genre: The case of the contemporary true crime documentary. Law and Humanities. London: Taylor and Francis, 2016, 10 (2), 249-280. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/310836560_Making_a_genre_The_case_of_the_contemporary_true_crime_documentary
BUTLER, Jeremy. Television: Critical Methods and Applications. Mahwah, London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
DAVIS, Sharon. In The Dark – Pushing the Boundaries of True Crime. RadioDoc Review, 5(1), 2019.
LANCE, Dan a Martin SPINELLI. Podcasting: The Audio Media Revolution. Londýn, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Bloomsbury Academic, 2019.
McHUGH, Siobhan. How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, 2016, 14(1), 65-82.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění a Jihlava, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010.
O'MEARA, Jennifer. "Like Movies for Radio”: Media Convergence and the Serial Podcast Sensation. Frames Cinema Journal [online]. 2015. Dostupné z: http://framescinemajournal.com/article/like-movies-for-radio-media-convergence-and-the-serial-podcast-sensation/ [cit. 2020-12-10].
ŘEZNÍČKOVÁ, Zuzana. Pátrání po neviditelném vrahovi: podoby české rozhlasové detektivky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2018.
Seznam doporučené literatury
BERRY, Richard, Neil FOX a Dario LLINARES. Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media. Imprint: Palgrave Macmillan, 2018.
BRUZZI, Stella. Making a genre: The case of the contemporary true crime documentary. Law and Humanities. London: Taylor and Francis, 2016, 10 (2), 249-280. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/310836560_Making_a_genre_The_case_of_the_contemporary_true_crime_documentary
BUTLER, Jeremy. Television: Critical Methods and Applications. Mahwah, London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
DAVIS, Sharon. In The Dark – Pushing the Boundaries of True Crime. RadioDoc Review, 5(1), 2019.
LANCE, Dan a Martin SPINELLI. Podcasting: The Audio Media Revolution. Londýn, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Bloomsbury Academic, 2019.
McHUGH, Siobhan. How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, 2016, 14(1), 65-82.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění a Jihlava, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010.
O'MEARA, Jennifer. "Like Movies for Radio”: Media Convergence and the Serial Podcast Sensation. Frames Cinema Journal [online]. 2015. Dostupné z: http://framescinemajournal.com/article/like-movies-for-radio-media-convergence-and-the-serial-podcast-sensation/ [cit. 2020-12-10].
ŘEZNÍČKOVÁ, Zuzana. Pátrání po neviditelném vrahovi: podoby české rozhlasové detektivky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2018.