Bakalářská práce zkoumá profesi dramaturga rozhlasových her v kontextu dobového rozhlasového provozu, s akcentem na proces vzniku a dramaturgickou přípravu slovesného rozhlasového díla. Cílem práce je charakterizovat funkci rozhlasového dramaturga a analyzovat problematiku samotné praktické dramaturgie, především s ohledem na textovou realizaci literární předlohy. Práce je metodologicky založena na dramaturgické analýze, opírající se nejen o průzkum praktické dramaturgie vybrané osobnosti, ale také o analýzu literárního scénáře a komparaci scénáře s konkrétní zvukovou realizací. Dramaturgický rukopis Jaroslavy Strejčkové je zkoumán na příkladu inscenace Let do nebezpečí (Arthur Hailey - John Castle, 1980), která reflektuje dvojí funkci rozhlasového dramaturga - jako osoby institucionálně odpovědné za přípravu pořadů k vysílání, ale také jako osoby, která sama některé inscenace textově realizuje, adaptuje či dramatizuje literární předlohu. Poznatky z analýzy sumarizuje závěrečná kapitola, ve které jsou stanoveny rysy dramaturgického rukopisu Jaroslavy Strejčkové. Práce se opírá o příslušné texty rozhlasové teorie (Czech, Lopatka, Štěrbová, Vedral) a vybrané teatrologické studie (Císař, Drozd, Veltruský, Zich).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the profession of a radio plays dramaturgist in the context of period-specific radio broadcasts, with emphasis on the process of creation and dramaturgic preparation of a radio dramatic work. The thesis intends to characterize the role of a radio dramaturgist and analyse the issues of practical dramaturgy as such, especially with respect to the textual implementation of the prosaic model. As regards its methodology, the thesis is based on the dramaturgic analysis which is supported not only by examination of practical dramaturgy of a selected person; the thesis also utilises analysis of the literary script and comparison of the script with the specific acoustic execution. Dramaturgic style of Jaroslava Strejčková is examined through the radio play Flight Into Danger - Let do nebezpečí (Arthur Hailey - John Castle, 1980) that reflects the dual role of a radio dramaturgist - as the person who is institutionally responsible for preparing the programs for broadcasting, but also the person who on his or her own executes the texts of some plays, adapts or prepares dramatization of the prosaic model. Findings from the analysis are summarised in the closing chapter that defines the features of Jaroslava Strejčková's dramaturgy style. The thesis is supported by the relevant texts dealing with the radio theory (Czech, Lopatka, Štěrbová, Vedral) as well as the selected theatre studies (Císař, Drozd, Veltruský, Zich).
Jaroslava Strejčková, radio dramaturgy, radio dramatization, radio play, Czechoslovak radio
Rozsah průvodní práce
89 s. (158 571 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá profesi dramaturga rozhlasových her v kontextu dobového rozhlasového provozu, s akcentem na proces vzniku a dramaturgickou přípravu slovesného rozhlasového díla. Cílem práce je charakterizovat funkci rozhlasového dramaturga a analyzovat problematiku samotné praktické dramaturgie, především s ohledem na textovou realizaci literární předlohy. Práce je metodologicky založena na dramaturgické analýze, opírající se nejen o průzkum praktické dramaturgie vybrané osobnosti, ale také o analýzu literárního scénáře a komparaci scénáře s konkrétní zvukovou realizací. Dramaturgický rukopis Jaroslavy Strejčkové je zkoumán na příkladu inscenace Let do nebezpečí (Arthur Hailey - John Castle, 1980), která reflektuje dvojí funkci rozhlasového dramaturga - jako osoby institucionálně odpovědné za přípravu pořadů k vysílání, ale také jako osoby, která sama některé inscenace textově realizuje, adaptuje či dramatizuje literární předlohu. Poznatky z analýzy sumarizuje závěrečná kapitola, ve které jsou stanoveny rysy dramaturgického rukopisu Jaroslavy Strejčkové. Práce se opírá o příslušné texty rozhlasové teorie (Czech, Lopatka, Štěrbová, Vedral) a vybrané teatrologické studie (Císař, Drozd, Veltruský, Zich).
Anotace v angličtině
The bachelor thesis examines the profession of a radio plays dramaturgist in the context of period-specific radio broadcasts, with emphasis on the process of creation and dramaturgic preparation of a radio dramatic work. The thesis intends to characterize the role of a radio dramaturgist and analyse the issues of practical dramaturgy as such, especially with respect to the textual implementation of the prosaic model. As regards its methodology, the thesis is based on the dramaturgic analysis which is supported not only by examination of practical dramaturgy of a selected person; the thesis also utilises analysis of the literary script and comparison of the script with the specific acoustic execution. Dramaturgic style of Jaroslava Strejčková is examined through the radio play Flight Into Danger - Let do nebezpečí (Arthur Hailey - John Castle, 1980) that reflects the dual role of a radio dramaturgist - as the person who is institutionally responsible for preparing the programs for broadcasting, but also the person who on his or her own executes the texts of some plays, adapts or prepares dramatization of the prosaic model. Findings from the analysis are summarised in the closing chapter that defines the features of Jaroslava Strejčková's dramaturgy style. The thesis is supported by the relevant texts dealing with the radio theory (Czech, Lopatka, Štěrbová, Vedral) as well as the selected theatre studies (Císař, Drozd, Veltruský, Zich).
Jaroslava Strejčková, radio dramaturgy, radio dramatization, radio play, Czechoslovak radio
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zkoumat tvorbu rozhlasové dramaturgyně Jaroslavy Strejčkové. Profesi dramaturga rozhlasových her prozkoumá v kontextu dobového rozhlasového provozu, s akcentem na proces vzniku a dramaturgickou přípravu slovesného rozhlasového díla. Dramaturgický rukopis Jaroslavy Strejčkové bude zkoumán na příkladech inscenací Bylo to na váš účet (Ludvík Aškenazy, 1964) a Let do nebezpečí (Arthur Hailey – John Castle, 1980),
které reflektují dvojí funkci rozhlasového dramaturga – jako osoby institucionálně odpovědné za přípravu pořadů k vysílání, ale také jako osoby, která sama některé inscenace textově realizuje, adaptuje či dramatizuje literární předlohy. Akcentována bude také sounáležitost profesí dramaturga a režiséra, jejichž uměleckou spoluprací vzniká koncepce budoucí rozhlasové inscenace. Práce bude metodologicky založena na dramaturgické analýze, která se opře nejen o průzkum praktické dramaturgie vybrané osobnosti, ale také o analýzu literárních scénářů a komparaci scénářů s konkrétními zvukovými realizacemi pojednávaných inscenací. Základními východisky uvažování budou tematicky příslušné texty rozhlasových teoretiků (Lopatka, Czech, Štěrbová, Vedral), vybrané teatrologické studie (Císař, Klíma, Vedral) a teoretické texty samotné Jaroslavy Strejčkové. Ambicí práce je dosud dílčí poznatky o rozhlasové dramaturgii systematicky ukotvit a využít je pro analýzu konkrétního výzkumného vzorku.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zkoumat tvorbu rozhlasové dramaturgyně Jaroslavy Strejčkové. Profesi dramaturga rozhlasových her prozkoumá v kontextu dobového rozhlasového provozu, s akcentem na proces vzniku a dramaturgickou přípravu slovesného rozhlasového díla. Dramaturgický rukopis Jaroslavy Strejčkové bude zkoumán na příkladech inscenací Bylo to na váš účet (Ludvík Aškenazy, 1964) a Let do nebezpečí (Arthur Hailey – John Castle, 1980),
které reflektují dvojí funkci rozhlasového dramaturga – jako osoby institucionálně odpovědné za přípravu pořadů k vysílání, ale také jako osoby, která sama některé inscenace textově realizuje, adaptuje či dramatizuje literární předlohy. Akcentována bude také sounáležitost profesí dramaturga a režiséra, jejichž uměleckou spoluprací vzniká koncepce budoucí rozhlasové inscenace. Práce bude metodologicky založena na dramaturgické analýze, která se opře nejen o průzkum praktické dramaturgie vybrané osobnosti, ale také o analýzu literárních scénářů a komparaci scénářů s konkrétními zvukovými realizacemi pojednávaných inscenací. Základními východisky uvažování budou tematicky příslušné texty rozhlasových teoretiků (Lopatka, Czech, Štěrbová, Vedral), vybrané teatrologické studie (Císař, Klíma, Vedral) a teoretické texty samotné Jaroslavy Strejčkové. Ambicí práce je dosud dílčí poznatky o rozhlasové dramaturgii systematicky ukotvit a využít je pro analýzu konkrétního výzkumného vzorku.
Seznam doporučené literatury
BOJDA, Tomáš. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha: Akademie múzických umění, 2009.
CROOK, Tim. Radio Drama: Theory and Practice. New York: Routledge, 1999.
CZECH, Jan. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945. Praha: Panorama, 1987.
JEŠUTOVÁ, Eva a kol. Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas, 2003.
LOPATKA, Jan. Estetická problematika vztahu rozhlasu a prózy. 1. [díl], Četba. Praha: Čs. rozhlas, 1964.
LOPATKA, Jan. Šifra lidské existence. Praha: Torst, 1995.
STREJČKOVÁ, Jaroslava. Praktická činnost dramaturga rozhlasových her. 1981.
Seznam doporučené literatury
BOJDA, Tomáš. Herec a režisér v rozhlase. Kapitoly z tvorby Jiřího Horčičky a Josefa Melče. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020.
CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. Praha: Akademie múzických umění, 2009.
CROOK, Tim. Radio Drama: Theory and Practice. New York: Routledge, 1999.
CZECH, Jan. O rozhlasové hře: hledání specifiky české rozhlasové inscenace od roku 1945. Praha: Panorama, 1987.
JEŠUTOVÁ, Eva a kol. Od mikrofonu k posluchačům: z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas, 2003.
LOPATKA, Jan. Estetická problematika vztahu rozhlasu a prózy. 1. [díl], Četba. Praha: Čs. rozhlas, 1964.
LOPATKA, Jan. Šifra lidské existence. Praha: Torst, 1995.
STREJČKOVÁ, Jaroslava. Praktická činnost dramaturga rozhlasových her. 1981.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka ve vstupní prezentaci objasnila záměr, cíle a závěry BDP. Zazněly oba posudky, studentka vzápětí reagovala na připomínky a odpověděla na dotazy. Práce byla zkontrolována systémem Theses a není to plagiát. Studentka odevzdala 1 výtisk DP.