Cílem diplomové práce je zjistit rysy a způsoby procesu učení (koncept workplace learning) na vybraném konkrétním případu podniku řadícího se mezi ubytovací a stravovací zařízení (konkrétně jde o hotel s kavárnou). Hlavní výzkumná otázka zní: Jak se zaměstnanci vybraného pracoviště učí pracovním činnostem? Pro případovou studii je hlavní výzkumná otázka rozpracována na tři dílčí výzkumné otázky. Jakými konkrétními způsoby a v jaké míře jejich jednotlivých výskytů učení zaměstnanců probíhá? Do jakých modalit učení tyto způsoby učení spadají a v jakém poměru jsou tyto jednotlivé modality učení v Podniku X u daných pracovních pozic zastoupeny? Jaké učební prostředí je v Podniku X?
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to discover different ways of a learning process (a workplace learning concept) in a selected enterprise rankinf among the accommodation and catering facilities (specifically it is a case about a hotel with a coffee bar). The main question says: How do emploees of a specific workplace gain knowledge about their work-related activities? This main research question is devided into three partial questions. What are the specific manners emploees tend to learn, and what is the amount of their frequency? To what kind of modalities of learning do these manners of learning come under and what is the proportion of these modalities of learning on given working positions in the Enterprise X? What is the didactic enviroment in the Enterprise X?
Klíčová slova
učení na pracovišti, ubytovací zařízení, hotel, stravovací zařízení, kavárna, firemní prostředí, způsoby učení, sektor služeb, případová studie, formální učení, neformální učení, informální učení, celoživotní učení
Klíčová slova v angličtině
workplace learning, accommodation facility, hotel, catering facility, cafe, corporate environment, ways of learning, department of service, case study, formal learning, non-formal learning, informal learning, lifelong learning
Rozsah průvodní práce
141 s. (217 405 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit rysy a způsoby procesu učení (koncept workplace learning) na vybraném konkrétním případu podniku řadícího se mezi ubytovací a stravovací zařízení (konkrétně jde o hotel s kavárnou). Hlavní výzkumná otázka zní: Jak se zaměstnanci vybraného pracoviště učí pracovním činnostem? Pro případovou studii je hlavní výzkumná otázka rozpracována na tři dílčí výzkumné otázky. Jakými konkrétními způsoby a v jaké míře jejich jednotlivých výskytů učení zaměstnanců probíhá? Do jakých modalit učení tyto způsoby učení spadají a v jakém poměru jsou tyto jednotlivé modality učení v Podniku X u daných pracovních pozic zastoupeny? Jaké učební prostředí je v Podniku X?
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to discover different ways of a learning process (a workplace learning concept) in a selected enterprise rankinf among the accommodation and catering facilities (specifically it is a case about a hotel with a coffee bar). The main question says: How do emploees of a specific workplace gain knowledge about their work-related activities? This main research question is devided into three partial questions. What are the specific manners emploees tend to learn, and what is the amount of their frequency? To what kind of modalities of learning do these manners of learning come under and what is the proportion of these modalities of learning on given working positions in the Enterprise X? What is the didactic enviroment in the Enterprise X?
Klíčová slova
učení na pracovišti, ubytovací zařízení, hotel, stravovací zařízení, kavárna, firemní prostředí, způsoby učení, sektor služeb, případová studie, formální učení, neformální učení, informální učení, celoživotní učení
Klíčová slova v angličtině
workplace learning, accommodation facility, hotel, catering facility, cafe, corporate environment, ways of learning, department of service, case study, formal learning, non-formal learning, informal learning, lifelong learning
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Popsat a analyzovat proces a systém zaučování/školení zaměstnanců na jednotlivých pozicích na pracovišti ve službách / na zkoumaném pracovišti ze strany organizace.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Popsat organizaci a analyzovat jeho stav (vystihnout pozitiva, negativa). Zařadit organizaci dle kritérií do kategorií (kavárenská + hotelová část; typ stravovacího a ubytovacího zařízení). Pak popsat a zanalyzovat proces učení na tomto pracovišti (jak jsou zaučováni/školeni noví zaměstnanci či jak se úkony a dovednosti na pracovišti učí). Bylo by možné ještě rozlišit potřebné hardskills a softskills na tomto pracovišti.
C. Výzkumná otázka:
Jakým způsobem probíhá zaučování a školení nových zaměstnanců v organizaci? Jak se zaměstnanci v podniku učí pracovním znalostem a dovednostem? Jak tento proces, jeho úroveň a potřebné prostředky hodnotí?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
Upřesnění základní pojmů (klíčových slov) práce: kavárna, hotel, služby, učení na pracovišti, školení, pracovní náplň, práce, pracovní pozice Volba výzkumné metody: případová studie, dotazník, rozhovor, pozorování, Popis zdroje dat pro výzkum Realizace sběru dat, analýza a interpretace Finalizace práce
E. Harmonogram práce:
• pracovní verze osnovy práce a jedna z kapitol – nejpozději do: 31. 05. 2021 • teoretická část práce – nejpozději do: 31. 10. 2021 • empirická část práce – nejpozději do: 15. 01. 2022 • hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 15. 2. 2022 • odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce:
Popsat a analyzovat proces a systém zaučování/školení zaměstnanců na jednotlivých pozicích na pracovišti ve službách / na zkoumaném pracovišti ze strany organizace.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Popsat organizaci a analyzovat jeho stav (vystihnout pozitiva, negativa). Zařadit organizaci dle kritérií do kategorií (kavárenská + hotelová část; typ stravovacího a ubytovacího zařízení). Pak popsat a zanalyzovat proces učení na tomto pracovišti (jak jsou zaučováni/školeni noví zaměstnanci či jak se úkony a dovednosti na pracovišti učí). Bylo by možné ještě rozlišit potřebné hardskills a softskills na tomto pracovišti.
C. Výzkumná otázka:
Jakým způsobem probíhá zaučování a školení nových zaměstnanců v organizaci? Jak se zaměstnanci v podniku učí pracovním znalostem a dovednostem? Jak tento proces, jeho úroveň a potřebné prostředky hodnotí?
D. Návrh postupu řešení (metoda):
Upřesnění základní pojmů (klíčových slov) práce: kavárna, hotel, služby, učení na pracovišti, školení, pracovní náplň, práce, pracovní pozice Volba výzkumné metody: případová studie, dotazník, rozhovor, pozorování, Popis zdroje dat pro výzkum Realizace sběru dat, analýza a interpretace Finalizace práce
E. Harmonogram práce:
• pracovní verze osnovy práce a jedna z kapitol – nejpozději do: 31. 05. 2021 • teoretická část práce – nejpozději do: 31. 10. 2021 • empirická část práce – nejpozději do: 15. 01. 2022 • hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 15. 2. 2022 • odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2022 (orientačně – bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247- 2914-5. KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-033-9. NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5116-4. PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5232- 7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0. TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80- 247-0405-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247- 2914-5. KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-033-9. NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5116-4. PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5232- 7. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0. TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN 80- 247-0405-6.