Cílem této bakalářské práce bylo provést neoformalistickou analýzu filmu Není čas zemřít (2021). Práce kladla důraz na vymezení fikčního světa filmu a na jeho základě byla vypracována nejprve narativní a posléze stylistická analýza. Metodologicky text vycházel z neoformalistického přístupu k analýze filmových děl, který v publikaci Breaking the Glass Armor představuje Kristin Thompsonová a se kterým v Umění filmu: úvodu do studia a formy stylu David Bordwell s Thompsonovou blíže pracují. Jedním z hlavních cílů práce bylo nalézt dominantu filmu, za kterou považuji prvek tajemství, který je zároveň ozvláštňujícím prvkem v rámci série bondovek s Danielem Craigem v hlavní roli.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to conduct a neoformalist analysis of the film No Time to Die (2021). The thesis emphasized the definition of the fictional world of the film; based on that definition, narrative and stylistic analyses were made. Methodologically, the text was based on the neoformalist approach to analysing film introduced by Kristin Thompson in Breaking the Glass Armour and explored in more detail by David Borwell and Thompson in Film Art: An Introduction. One of the main aims of the thesis was to identify the dominanting element of the film, which I take to be the element of mystery, which is also a special element in the series of Bond films starring Daniel Craig.
Klíčová slova
neoformalismus, prvek, funkce, fikční svět, narace, styl
Cílem této bakalářské práce bylo provést neoformalistickou analýzu filmu Není čas zemřít (2021). Práce kladla důraz na vymezení fikčního světa filmu a na jeho základě byla vypracována nejprve narativní a posléze stylistická analýza. Metodologicky text vycházel z neoformalistického přístupu k analýze filmových děl, který v publikaci Breaking the Glass Armor představuje Kristin Thompsonová a se kterým v Umění filmu: úvodu do studia a formy stylu David Bordwell s Thompsonovou blíže pracují. Jedním z hlavních cílů práce bylo nalézt dominantu filmu, za kterou považuji prvek tajemství, který je zároveň ozvláštňujícím prvkem v rámci série bondovek s Danielem Craigem v hlavní roli.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to conduct a neoformalist analysis of the film No Time to Die (2021). The thesis emphasized the definition of the fictional world of the film; based on that definition, narrative and stylistic analyses were made. Methodologically, the text was based on the neoformalist approach to analysing film introduced by Kristin Thompson in Breaking the Glass Armour and explored in more detail by David Borwell and Thompson in Film Art: An Introduction. One of the main aims of the thesis was to identify the dominanting element of the film, which I take to be the element of mystery, which is also a special element in the series of Bond films starring Daniel Craig.
Klíčová slova
neoformalismus, prvek, funkce, fikční svět, narace, styl
Hlavním předmětem této bakalářské práce bude film Není čas zemřít (2021), který vznikl jako poslední část bondovské franšízy s hereckou účastí Daniela Craiga. Student provede jeho narativní analýzu se zaměřením na vyprávění jakožto formální systém. Konkrétně bude jeho cílem popsat a analyzovat, jak se vyvíjí syžet, jak se pracuje s rozsahem informací a dalšími narativními kategoriemi a konečně jakým způsobem je tato bondovka provázána s předchozími snímky, ve kterých roli James Bonda ztvárnil Daniel Craig. V následné stylistické analýze bude vyhodnocena práce s kamerou, střihem, mizanscénou a zvukem, vždy vzhledem k celkovému formálnímu systému díla. Metodologicky bude práce vycházet v první řadě z neoformalistického přístupu k analýze filmového díla a komplementárně i z kognitivní teorie filmového vyprávění, představené v knize Davida Bordwella Narration in the Fiction Film.
Kognitivismus i neoformalismus pracují s předpokladem, že je divák aktivním subjektem, který si vytváří různé hypotézy, domněnky a očekávání týkající se formálního vývoje. Není čas zemřít v tomto ohledu v některých momentech výrazně pracuje s diváckými očekáváními a současně také aktivizuje jeho znalost předchozích částí franšízy. Práce se dále opře zejména o publikaci Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, kterou využije k narativní a stylistické analýze, a publikaci Kristin Thompsonové Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Cílem práce bude identifikovat dominantu filmu Není čas zemřít a popsat, v čem lze snímek na základě této dominanty shledávat (v kontextu bondovek s Craigem) ozvláštňujícím.
Zásady pro vypracování
Hlavním předmětem této bakalářské práce bude film Není čas zemřít (2021), který vznikl jako poslední část bondovské franšízy s hereckou účastí Daniela Craiga. Student provede jeho narativní analýzu se zaměřením na vyprávění jakožto formální systém. Konkrétně bude jeho cílem popsat a analyzovat, jak se vyvíjí syžet, jak se pracuje s rozsahem informací a dalšími narativními kategoriemi a konečně jakým způsobem je tato bondovka provázána s předchozími snímky, ve kterých roli James Bonda ztvárnil Daniel Craig. V následné stylistické analýze bude vyhodnocena práce s kamerou, střihem, mizanscénou a zvukem, vždy vzhledem k celkovému formálnímu systému díla. Metodologicky bude práce vycházet v první řadě z neoformalistického přístupu k analýze filmového díla a komplementárně i z kognitivní teorie filmového vyprávění, představené v knize Davida Bordwella Narration in the Fiction Film.
Kognitivismus i neoformalismus pracují s předpokladem, že je divák aktivním subjektem, který si vytváří různé hypotézy, domněnky a očekávání týkající se formálního vývoje. Není čas zemřít v tomto ohledu v některých momentech výrazně pracuje s diváckými očekáváními a současně také aktivizuje jeho znalost předchozích částí franšízy. Práce se dále opře zejména o publikaci Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, kterou využije k narativní a stylistické analýze, a publikaci Kristin Thompsonové Breaking the Glass Armor. Neoformalist Film Analysis. Cílem práce bude identifikovat dominantu filmu Není čas zemřít a popsat, v čem lze snímek na základě této dominanty shledávat (v kontextu bondovek s Craigem) ozvláštňujícím.
Seznam doporučené literatury
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison (Wisc.): University of Wisconsin Press, 1985.
KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš - Akropolis, 2016.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, 1998, roč. 10, č.1, s. 5–36.
Přílohy volně vložené
12 obrázků
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil cíle, metodologii a závěry své práce. V následující rozpravě reagoval na posudky a položené otázky, rozprava se soustředila zejména na otázky metodologické a potvrdila výtky v posudcích.
Práce byla zkontrolována systémem Theses a není to plagiát.