Informace o kvalifikační práci Komparace předvolební politické komunikace Petra Pavla a Andreje Babiše na sociální síti Twitter v prezidentských volbách 2023
Předmětem této bakalářské práce byla analýza politické komunikace na sociální síti Twitter. Konkrétně se jednalo o předvolební komunikaci dvou lídrů v prezidentských volbách v České republice, které proběhly v roce 2023. Analyzoval jsem dohromady 235 příspěvků z oficiálních účtů Petra Pavla a Andreje Babiše. Na tomto základě jsem identifikoval narativy příznačné pro jejich komunikaci.
K vypracování jsem použil kvalitativní analýzu podpořenou daty z kvantitativní analýzy, která se týkala klíčových slov ve zmiňované komunikaci. Na základě klíčových slov a obsahové analýzy jsem identifikoval narativy, které jsem rozdělil do kategorií podle toho, jestli se jednalo o dobu před prvním kolem nebo druhým kolem voleb. Následně jsem mezi narativy Pavla a Babiše hledal podobnosti a odlišnosti a vysvětloval změny v komunikaci během jednotlivých kol.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis was the analysis of political communication on the social network Twitter. Specifically, it concerned the pre-election communication of two leaders in the 2023 presidential elections in the Czech Republic. I analysed a total of 235 posts from the official accounts of Petr Pavel and Andrej Babiš. On this basis, I identified narratives characteristic of their communication.
I used a qualitative analysis supported by data from a quantitative analysis of the keywords in the aforementioned communications. Based on the keywords and the content analysis, I identified narratives that I categorised according to whether they were before the first round or the second round of the election. Subsequently, I looked for similarities and differences between the narratives of Pavel and Babiš and explained the changes in communication during each round.
Klíčová slova
politická komunikace, Twitter, narativ, prezidentské volby, Pavel, Babiš
Klíčová slova v angličtině
political communication, Twitter, narrative, presidential election, Pavel, Babiš
Rozsah průvodní práce
51 s. (100 807 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této bakalářské práce byla analýza politické komunikace na sociální síti Twitter. Konkrétně se jednalo o předvolební komunikaci dvou lídrů v prezidentských volbách v České republice, které proběhly v roce 2023. Analyzoval jsem dohromady 235 příspěvků z oficiálních účtů Petra Pavla a Andreje Babiše. Na tomto základě jsem identifikoval narativy příznačné pro jejich komunikaci.
K vypracování jsem použil kvalitativní analýzu podpořenou daty z kvantitativní analýzy, která se týkala klíčových slov ve zmiňované komunikaci. Na základě klíčových slov a obsahové analýzy jsem identifikoval narativy, které jsem rozdělil do kategorií podle toho, jestli se jednalo o dobu před prvním kolem nebo druhým kolem voleb. Následně jsem mezi narativy Pavla a Babiše hledal podobnosti a odlišnosti a vysvětloval změny v komunikaci během jednotlivých kol.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis was the analysis of political communication on the social network Twitter. Specifically, it concerned the pre-election communication of two leaders in the 2023 presidential elections in the Czech Republic. I analysed a total of 235 posts from the official accounts of Petr Pavel and Andrej Babiš. On this basis, I identified narratives characteristic of their communication.
I used a qualitative analysis supported by data from a quantitative analysis of the keywords in the aforementioned communications. Based on the keywords and the content analysis, I identified narratives that I categorised according to whether they were before the first round or the second round of the election. Subsequently, I looked for similarities and differences between the narratives of Pavel and Babiš and explained the changes in communication during each round.
Klíčová slova
politická komunikace, Twitter, narativ, prezidentské volby, Pavel, Babiš
Klíčová slova v angličtině
political communication, Twitter, narrative, presidential election, Pavel, Babiš
Zásady pro vypracování
Na základě výzkumné otázky jsem se rozhodl srovnávat příspěvky Andreje Babiše na sociální síti Facebook a Dominika Feriho na sociální síti Instagram v prvním roce koronavirové krize, tedy v době od 1. března 2020 do 28. února 2021. Moje výzkumná otázka tedy zní: Jak se lišily příspěvky Andreje Babiše a Dominika Feriho na sociálních sítích? Hlavní hypotézou práce, kterou se pokusím dokázat je, že Andrej Babiš využíval koronavirovou krizi pouze k vlastnímu PR, na rozdíl od Dominika Feriho, který pravidelně přidával příspěvky týkající se vládních nařízení a restrikcí, pomohl tak k jejich rozšíření do povědomí obyvatel ČR. Nejprve provedu obsahové analýzy veškerých příspěvků týkajících se koronaviru, restrikcí a nařízení vlády za již zmíněné období a vyjádřím podíl těchto příspěvků ze všech příspěvků daného autora za dané období. Zhodnotím frekventovanost těchto příspěvků, dále jakým způsobem se oba politici vyjadřovali a relevantnost příspěvků, tedy zda šlo pouze o PR dané osoby, nebo zda šlo o fakta, která mají být přínosná pro občany. Definici PR použiji z knihy Jozefa Ftorka Public relations a politika kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Přínos pro občany bude zkoumán na základě předem zvolených klíčových slov v oblasti výzkumu. Poté provedu komparaci dat získaných z obsahových analýz a na jejich základě vypíšu pozitiva, negativa a stejné prvky použité oběma aktéry. Primárními zdroji pro mou práci budou sociální sítě obou politiků, dále pak díla a články, které uvádím v seznamu literatury. Práce bude členěna do několika kapitol, mezi které patří Úvod, Metodologie, Obsahová analýza příspěvků Andreje Babiše, Obsahová analýza příspěvků Dominika Feriho, Komparace výsledků analýz a Shrnutí a závěr. V práci samozřejmě nebude chybět obsah a na závěr použitá literatura.
Zásady pro vypracování
Na základě výzkumné otázky jsem se rozhodl srovnávat příspěvky Andreje Babiše na sociální síti Facebook a Dominika Feriho na sociální síti Instagram v prvním roce koronavirové krize, tedy v době od 1. března 2020 do 28. února 2021. Moje výzkumná otázka tedy zní: Jak se lišily příspěvky Andreje Babiše a Dominika Feriho na sociálních sítích? Hlavní hypotézou práce, kterou se pokusím dokázat je, že Andrej Babiš využíval koronavirovou krizi pouze k vlastnímu PR, na rozdíl od Dominika Feriho, který pravidelně přidával příspěvky týkající se vládních nařízení a restrikcí, pomohl tak k jejich rozšíření do povědomí obyvatel ČR. Nejprve provedu obsahové analýzy veškerých příspěvků týkajících se koronaviru, restrikcí a nařízení vlády za již zmíněné období a vyjádřím podíl těchto příspěvků ze všech příspěvků daného autora za dané období. Zhodnotím frekventovanost těchto příspěvků, dále jakým způsobem se oba politici vyjadřovali a relevantnost příspěvků, tedy zda šlo pouze o PR dané osoby, nebo zda šlo o fakta, která mají být přínosná pro občany. Definici PR použiji z knihy Jozefa Ftorka Public relations a politika kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Přínos pro občany bude zkoumán na základě předem zvolených klíčových slov v oblasti výzkumu. Poté provedu komparaci dat získaných z obsahových analýz a na jejich základě vypíšu pozitiva, negativa a stejné prvky použité oběma aktéry. Primárními zdroji pro mou práci budou sociální sítě obou politiků, dále pak díla a články, které uvádím v seznamu literatury. Práce bude členěna do několika kapitol, mezi které patří Úvod, Metodologie, Obsahová analýza příspěvků Andreje Babiše, Obsahová analýza příspěvků Dominika Feriho, Komparace výsledků analýz a Shrnutí a závěr. V práci samozřejmě nebude chybět obsah a na závěr použitá literatura.
Seznam doporučené literatury
https://www.facebook.com/AndrejBabis
https://www.instagram.com/choco_afro/?hl=cs
Šaradín, Pavel. Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007. ISBN 978-80-86624-36-5 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:248ea7d0-002c-11e8-b1a1-005056827e52?page=uuid:7bd962e0-38f4-11e8-b001-5ef3fc9bb22f
MACKOVÁ, Alena, ŠTĚTKA, Václav. Walking the Party Line? The Determinants of Facebook´s Adoption and Use by Czech Parlamentarians. Medijske studije. Záhřeb: Fakultet političkih znanosti. 2016, roč. 7, vyd. 14, s. 157-175. ISSN: 1848-5030. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/312136273_Walking_the_Party_Line_The_Deter minants_of_Facebook's_Adoption_and_Use_by_Czech_Parliamentarians.
Chyba Facebooku ukázala, že Babišův účet ovládají desítky lidí. Tým premiéra ho proto dočasně odstavil. Hospodářské noviny [online]. 10.1.2020 Dostupné z: https://domaci.ihned.cz/c1-66704610-chyba-facebooku-ukazala-ze-babisuv-ucet-ovladajidesitky-lidi-tym-premiera-ho-proto-docasne-odstavil
LACHMANOVÁ, Barbora. Komunikace Andreje Babiše na sociálních sítích. Brno, 2017. Bakalářská práce. (2017). Masarykova univerzita. Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce: Otto Eibl.
Jabłoński, Andrzej. Politický marketing úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-011-2 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:82bbbb40-160c-11e8-bdb0-005056827e51?page=uuid:aa8c8f60-3c0d-11e8-b38f-5ef3fc9bb22f
Ano, bude líp. Andrej Babiš: Můj příběh. [online] Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/andrej-babis/.
Čau, důchodci. Babišův tým cílí reklamu na seniory, za poslední týden ANO utratilo za Facebook stovky tisíc. Seznam Zprávy [online]. 2019 Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cau-lidi-babisuv-tym-cili-reklamu-na-duchodce-zaposledni-tyden-ano-utratilo-za-facebook-stovky-tisic-72503
Facebook po světě používá každý měsíc 2,5 miliardy lidí. V Česku už je to více než polovina populace. CZECHCRUNCH [online]. 2020 Dostupné z: https://www.czechcrunch.cz/2020/02/facebook-po-svete-pouziva-kazdy-mesic-25- miliardy-lidi-v-cesku-uz-je-to-vice-nez-polovina-populace/
Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci - 2019. Český statistický úřad [online]. 26.11.2019 . Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vyuzivani-informacnich-a-komunikacnich-technologii-vdomacnostech-a-mezi-jednotlivci-2019
Ftorek, Jozef. Public relations a politika kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3376-0 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:6a2244f0-8be2-11e7-a9c3-005056827e52?page=uuid:c50d1ea0-990f-11e7-8394-5ef3fc9ae867
Seznam doporučené literatury
https://www.facebook.com/AndrejBabis
https://www.instagram.com/choco_afro/?hl=cs
Šaradín, Pavel. Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007. ISBN 978-80-86624-36-5 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:248ea7d0-002c-11e8-b1a1-005056827e52?page=uuid:7bd962e0-38f4-11e8-b001-5ef3fc9bb22f
MACKOVÁ, Alena, ŠTĚTKA, Václav. Walking the Party Line? The Determinants of Facebook´s Adoption and Use by Czech Parlamentarians. Medijske studije. Záhřeb: Fakultet političkih znanosti. 2016, roč. 7, vyd. 14, s. 157-175. ISSN: 1848-5030. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/312136273_Walking_the_Party_Line_The_Deter minants_of_Facebook's_Adoption_and_Use_by_Czech_Parliamentarians.
Chyba Facebooku ukázala, že Babišův účet ovládají desítky lidí. Tým premiéra ho proto dočasně odstavil. Hospodářské noviny [online]. 10.1.2020 Dostupné z: https://domaci.ihned.cz/c1-66704610-chyba-facebooku-ukazala-ze-babisuv-ucet-ovladajidesitky-lidi-tym-premiera-ho-proto-docasne-odstavil
LACHMANOVÁ, Barbora. Komunikace Andreje Babiše na sociálních sítích. Brno, 2017. Bakalářská práce. (2017). Masarykova univerzita. Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce: Otto Eibl.
Jabłoński, Andrzej. Politický marketing úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-011-2 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:82bbbb40-160c-11e8-bdb0-005056827e51?page=uuid:aa8c8f60-3c0d-11e8-b38f-5ef3fc9bb22f
Ano, bude líp. Andrej Babiš: Můj příběh. [online] Dostupné z: https://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/andrej-babis/.
Čau, důchodci. Babišův tým cílí reklamu na seniory, za poslední týden ANO utratilo za Facebook stovky tisíc. Seznam Zprávy [online]. 2019 Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cau-lidi-babisuv-tym-cili-reklamu-na-duchodce-zaposledni-tyden-ano-utratilo-za-facebook-stovky-tisic-72503
Facebook po světě používá každý měsíc 2,5 miliardy lidí. V Česku už je to více než polovina populace. CZECHCRUNCH [online]. 2020 Dostupné z: https://www.czechcrunch.cz/2020/02/facebook-po-svete-pouziva-kazdy-mesic-25- miliardy-lidi-v-cesku-uz-je-to-vice-nez-polovina-populace/
Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci - 2019. Český statistický úřad [online]. 26.11.2019 . Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vyuzivani-informacnich-a-komunikacnich-technologii-vdomacnostech-a-mezi-jednotlivci-2019
Ftorek, Jozef. Public relations a politika kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3376-0 Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:6a2244f0-8be2-11e7-a9c3-005056827e52?page=uuid:c50d1ea0-990f-11e7-8394-5ef3fc9ae867