Abstrakt:
Diplomová práce řeší problematiku cestovního ruchu, sdílené ekonomiky a alternativních služeb ubytování v rámci digitálních platforem Airbnb a Couchsurfing. Hlavní cíl práce je analýza zkušeností a zjištění důvodů pro využívání platformy alternativních ubytovacích služeb cestovního ruchu, a to Airbnb a Couchsurfing. Dílčím cílem práce je podat informace objasňující problematiku sdílené ekonomiky v cestovním ruchu a alternativních ubytovacích služeb. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření 215 respondentů. Výsledky v závěru práce ukazují hlavní důvody pro využívání a nevyužívání služeb na digitálních platformách sdíleného ubytování. Hlavním motivem turistů pro využívání Airbnb je výhodnější cena než u standardizovaného ubytovacího zařízení. Oproti tomu hlavním motivem pro využívání Couchsurfingu je kontakt s místními obyvateli a autenticita ubytování.
Anotace v angličtině
Master's thesis is focusing on tourism, sharing economy and alternative accommodations on digital platforms Airbnb and Couchsurfing. The main aim of this work is analysis of experience and finding out the reasons for use digital accommodation platforms of tourism. The next aim is provide informations of sharing economy in tourism and alternative accommodations services. The evaluation was based on questionnaire survey of 215 respondents. The results at the end of the work show the main reasons for the use services on digital platforms of shared accommodations. The main motive for tourists to use Airbnb is a better price than standardized accommodation. In contrast, the main motive for using Couchsurfing is contact with locals and the authenticity of the accommodation.
tourism, alternative tourism, sharing economy, accommodations, Airbnb, Couchsurfing
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt:
Diplomová práce řeší problematiku cestovního ruchu, sdílené ekonomiky a alternativních služeb ubytování v rámci digitálních platforem Airbnb a Couchsurfing. Hlavní cíl práce je analýza zkušeností a zjištění důvodů pro využívání platformy alternativních ubytovacích služeb cestovního ruchu, a to Airbnb a Couchsurfing. Dílčím cílem práce je podat informace objasňující problematiku sdílené ekonomiky v cestovním ruchu a alternativních ubytovacích služeb. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření 215 respondentů. Výsledky v závěru práce ukazují hlavní důvody pro využívání a nevyužívání služeb na digitálních platformách sdíleného ubytování. Hlavním motivem turistů pro využívání Airbnb je výhodnější cena než u standardizovaného ubytovacího zařízení. Oproti tomu hlavním motivem pro využívání Couchsurfingu je kontakt s místními obyvateli a autenticita ubytování.
Anotace v angličtině
Master's thesis is focusing on tourism, sharing economy and alternative accommodations on digital platforms Airbnb and Couchsurfing. The main aim of this work is analysis of experience and finding out the reasons for use digital accommodation platforms of tourism. The next aim is provide informations of sharing economy in tourism and alternative accommodations services. The evaluation was based on questionnaire survey of 215 respondents. The results at the end of the work show the main reasons for the use services on digital platforms of shared accommodations. The main motive for tourists to use Airbnb is a better price than standardized accommodation. In contrast, the main motive for using Couchsurfing is contact with locals and the authenticity of the accommodation.
tourism, alternative tourism, sharing economy, accommodations, Airbnb, Couchsurfing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce řeší problematiku cestovního ruchu, sdílené ekonomiky a alternativních služeb ubytování v rámci digitálních platforem Airbnb a Couchsurfing. Hlavní cíl práce je analýza zkušeností a zjištění důvodů pro využívání platformy alternativních ubytovacích služeb cestovního ruchu, a to Airbnb a Couchsurfing. Dílčím cílem práce je podat ucelené informace objasňující problematiku sdílené ekonomiky v cestovním ruchu a alternativních ubytovacích služeb. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření. Výsledky v závěru práce ukazují hlavní důvody pro využívání a nevyužívání služeb na digitálních platformách sdíleného ubytování.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce řeší problematiku cestovního ruchu, sdílené ekonomiky a alternativních služeb ubytování v rámci digitálních platforem Airbnb a Couchsurfing. Hlavní cíl práce je analýza zkušeností a zjištění důvodů pro využívání platformy alternativních ubytovacích služeb cestovního ruchu, a to Airbnb a Couchsurfing. Dílčím cílem práce je podat ucelené informace objasňující problematiku sdílené ekonomiky v cestovním ruchu a alternativních ubytovacích služeb. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření. Výsledky v závěru práce ukazují hlavní důvody pro využívání a nevyužívání služeb na digitálních platformách sdíleného ubytování.
Seznam doporučené literatury
Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research, 67(8), 1595-1600.
Beránek, J. (2013). Ekonomika cestovního ruchu. Mag Consulting.
Goeldner, C. R., & Ritchie, J. R. B. (2009). Tourism: principles, practices, philosophies (11 ed.). John Wiley & Sons.
Guttentag, D. (2015). Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current issues in Tourism, 18(12), 1192-1217.
Jakubíková, D. (2009). Marketing v cestovním ruchu. Grada.
Jarolímková, L., Kiráľová, A., Mlejnková, L., Petrů, Z., & Indrová, J. (2008). Cestovní ruch pro všechny. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Kotíková, H. (2013). Nové trendy v nabídce cestovního ruchu. Grada.
Kotíková, H., & Schwartzhoffová, E. (2014). Cestovní ruch a rekreace: organizace, řízení a marketing v destinaci. Univerzita Palackého v Olomouci.
Lacina, K. (2010). Management a marketing cestovního ruchu. Vysoká škola finanční a správní.
Malá, V. (1999). Cestovní ruch: (vybrané kapitoly). Vysoká škola ekonomická.
Pásková, M., & Zelenka, J. (2002). Výkladový slovník cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj.
Palátková, M. (2006). Destinační management a vytváření produktů cestovního ruchu: Prolínání destinací a destinační partnerství. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Ryglová, K., Burian, M., & Vajčnerová, I. (2011). Cestovní ruch-podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Grada Publishing.
Stone, B. (2019). Uber a Airbnb mění svět: příběhy sdílené ekonomiky. Grada Publishing, a. s.
Seznam doporučené literatury
Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research, 67(8), 1595-1600.
Beránek, J. (2013). Ekonomika cestovního ruchu. Mag Consulting.
Goeldner, C. R., & Ritchie, J. R. B. (2009). Tourism: principles, practices, philosophies (11 ed.). John Wiley & Sons.
Guttentag, D. (2015). Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current issues in Tourism, 18(12), 1192-1217.
Jakubíková, D. (2009). Marketing v cestovním ruchu. Grada.
Jarolímková, L., Kiráľová, A., Mlejnková, L., Petrů, Z., & Indrová, J. (2008). Cestovní ruch pro všechny. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Kotíková, H. (2013). Nové trendy v nabídce cestovního ruchu. Grada.
Kotíková, H., & Schwartzhoffová, E. (2014). Cestovní ruch a rekreace: organizace, řízení a marketing v destinaci. Univerzita Palackého v Olomouci.
Lacina, K. (2010). Management a marketing cestovního ruchu. Vysoká škola finanční a správní.
Malá, V. (1999). Cestovní ruch: (vybrané kapitoly). Vysoká škola ekonomická.
Pásková, M., & Zelenka, J. (2002). Výkladový slovník cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj.
Palátková, M. (2006). Destinační management a vytváření produktů cestovního ruchu: Prolínání destinací a destinační partnerství. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Ryglová, K., Burian, M., & Vajčnerová, I. (2011). Cestovní ruch-podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Grada Publishing.
Stone, B. (2019). Uber a Airbnb mění svět: příběhy sdílené ekonomiky. Grada Publishing, a. s.