Tématem diplomové práce je institut veřejných licencí, který představuje inovativní a stále více populární způsob užití autorského díla. V textu práce jsou veřejné licence nejdříve uvozeny otázkou legitimity autorského práva a problematikou vyvažování zájmů jednotlivých subjektů za účelem nalezení vybalancovaného těžiště. Po tomto úvodu jsou dále analyzovány tři stěžejní oblasti, jež zároveň tvoří jádro práce. Do první oblasti patří vymezení veřejných licencí z hlediska jejich historické perspektivy s cílem nalézt důvody jejich vzniku a pochopit smysl a účel existence. Druhou oblastí je poté analýza veřejných licencí z pohledu českého autorského práva, která je provedena nalezením rozdílů oproti standardní individuálně sjednávané licenční smlouvě s primárním zájmem na kontraktační proces smluvních stran a další typické distinktivní prvky. Ve třetí oblasti, jež práci zakončuje, jsou rozebrány nejčastěji využívané typy veřejných licencí s důrazem na jejich charakteristické prvky vycházející z textu licenčních podmínek.
Anotace v angličtině
The subject-matter of the thesis are public licenses, which are an innovative and increasingly popular way of using copyright works. In the text of the thesis, public licenses are firstly introduced by the question of the legitimacy of copyright and the issue of balancing the interests of the different subjects to find a balanced centre. After this introduction, three key parts are analysed, which also forms the core of the thesis. The first part involves defining public licenses from the point of view of their historical perspective to find the reasons for their uprise and to understand the meaning and purpose of their existence. The second part is then an analysis of public licenses from the perspective of Czech copyright law, which is done by outlining the differences from a standard individually negotiated license agreement with a primary interest on the contracting process of the parties and other typical distinctive elements. The third part, which concludes the thesis, discusses the most commonly used types of public licenses with an emphasis on their characteristic elements based on the text of the license terms.
Klíčová slova
Autorské právo, autorské dílo, užití autorského díla, licenční smlouva, veřejné licence, Creative Commons, softwarové veřejné licence, copyleft.
Klíčová slova v angličtině
Copyright, copyright work, use of the copyright work, license agreement, public licenses, Creative Commons, software public licenses, copyleft.
Rozsah průvodní práce
51 s. (119 359 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je institut veřejných licencí, který představuje inovativní a stále více populární způsob užití autorského díla. V textu práce jsou veřejné licence nejdříve uvozeny otázkou legitimity autorského práva a problematikou vyvažování zájmů jednotlivých subjektů za účelem nalezení vybalancovaného těžiště. Po tomto úvodu jsou dále analyzovány tři stěžejní oblasti, jež zároveň tvoří jádro práce. Do první oblasti patří vymezení veřejných licencí z hlediska jejich historické perspektivy s cílem nalézt důvody jejich vzniku a pochopit smysl a účel existence. Druhou oblastí je poté analýza veřejných licencí z pohledu českého autorského práva, která je provedena nalezením rozdílů oproti standardní individuálně sjednávané licenční smlouvě s primárním zájmem na kontraktační proces smluvních stran a další typické distinktivní prvky. Ve třetí oblasti, jež práci zakončuje, jsou rozebrány nejčastěji využívané typy veřejných licencí s důrazem na jejich charakteristické prvky vycházející z textu licenčních podmínek.
Anotace v angličtině
The subject-matter of the thesis are public licenses, which are an innovative and increasingly popular way of using copyright works. In the text of the thesis, public licenses are firstly introduced by the question of the legitimacy of copyright and the issue of balancing the interests of the different subjects to find a balanced centre. After this introduction, three key parts are analysed, which also forms the core of the thesis. The first part involves defining public licenses from the point of view of their historical perspective to find the reasons for their uprise and to understand the meaning and purpose of their existence. The second part is then an analysis of public licenses from the perspective of Czech copyright law, which is done by outlining the differences from a standard individually negotiated license agreement with a primary interest on the contracting process of the parties and other typical distinctive elements. The third part, which concludes the thesis, discusses the most commonly used types of public licenses with an emphasis on their characteristic elements based on the text of the license terms.
Klíčová slova
Autorské právo, autorské dílo, užití autorského díla, licenční smlouva, veřejné licence, Creative Commons, softwarové veřejné licence, copyleft.
Klíčová slova v angličtině
Copyright, copyright work, use of the copyright work, license agreement, public licenses, Creative Commons, software public licenses, copyleft.
Zásady pro vypracování
Dle mého názoru není pochyb o tom, že autorské právo je znakem moderní civilizované společnosti a jeho efektivní fungování bude v souvislosti s další masivní produkcí do budoucna čím dál více potřebné. A to je hlavní důvod, proč jsem si toto vybral jako téma své diplomové práce, jedná se totiž o velmi aktuální téma, které souvisí s moderními technologiemi, jejímiž já jsem velký stoupenec. Moderní doba spěje nezadržitelně natolik kupředu, že je třeba vyžadovat, aby právo poskytovalo autorům svých děl potřebnou ochranu, a to zejména v době informačních technologií, kdy existuje na veřejných sítích nespočet zdrojů, kde je velmi snadné se dostat k nelicencovaným dílům, a právě na tomto místě by mělo právo poskytnout účinnou ochranu.
Jako velmi efektivní řešení vnímám právě veřejné licence, na které bych se chtěl ve své práci více zaměřit, jedná se o poměrně moderní institut, který je hojně využívaný – čím dál více např. volnočasových umělců právě ony veřejné licence objevuje, neboť jim to přijde jako všestranné efektivní řešení. A proč tomu tak je, bych rád ve své práci rozebral.
Autorské právo já osobně vnímám jako přímo svázané s lidskou kreativitou, kde by jedno bez druhého nemohlo fungovat. Účinná autorskoprávní ochrana lidskou kreativitu podporuje, rozvíjí a v autorech podněcuje další tvorbu se zárukou, že jejich dílo bude dostatečně zabezpečeno a může autorům vygenerovat zisk, který bude užitečný do další tvorby, je zde tedy nepochybný motivační prvek na straně autorů.
Mám za to, že zejména problematika veřejných licencí není v odborné literatuře dostatečně vyčerpána a je zde stále mnoho živné půdy pro detailnější rozebrání. Ve své práci bych tedy chtěl aktuální úpravu podrobit zevrubné analýze, a to i z hlediska historického kontextu, a případně odhalit její úskalí.
Okolnosti podmiňující vznik a rozvoj veřejných licencí
Veřejné licence z pohledu českého práva
Veřejné licence Creative Commons
Softwarové veřejné licence
Výzkumné otázky:
Podíváme-li se na aktuální úpravu autorského práva, je zde adekvátně reflektována problematika vyvažování zájmů autorskoprávních subjektů?
Daří se autorskému právu pružně reagovat na intenzivní rozvoj informačních technologií a digitálních platforem?
Jaký byl historický smysl a účel vzniku veřejných licencí?
Jakým způsobem jsou veřejné licence reflektovány v české právní úpravě?
Co stálo za vznikem veřejných licencí Creative Commons a jaký je hlavní cíl jejich směřování?
Jaké jsou nejčastější další typy veřejných licencí?
Zásady pro vypracování
Dle mého názoru není pochyb o tom, že autorské právo je znakem moderní civilizované společnosti a jeho efektivní fungování bude v souvislosti s další masivní produkcí do budoucna čím dál více potřebné. A to je hlavní důvod, proč jsem si toto vybral jako téma své diplomové práce, jedná se totiž o velmi aktuální téma, které souvisí s moderními technologiemi, jejímiž já jsem velký stoupenec. Moderní doba spěje nezadržitelně natolik kupředu, že je třeba vyžadovat, aby právo poskytovalo autorům svých děl potřebnou ochranu, a to zejména v době informačních technologií, kdy existuje na veřejných sítích nespočet zdrojů, kde je velmi snadné se dostat k nelicencovaným dílům, a právě na tomto místě by mělo právo poskytnout účinnou ochranu.
Jako velmi efektivní řešení vnímám právě veřejné licence, na které bych se chtěl ve své práci více zaměřit, jedná se o poměrně moderní institut, který je hojně využívaný – čím dál více např. volnočasových umělců právě ony veřejné licence objevuje, neboť jim to přijde jako všestranné efektivní řešení. A proč tomu tak je, bych rád ve své práci rozebral.
Autorské právo já osobně vnímám jako přímo svázané s lidskou kreativitou, kde by jedno bez druhého nemohlo fungovat. Účinná autorskoprávní ochrana lidskou kreativitu podporuje, rozvíjí a v autorech podněcuje další tvorbu se zárukou, že jejich dílo bude dostatečně zabezpečeno a může autorům vygenerovat zisk, který bude užitečný do další tvorby, je zde tedy nepochybný motivační prvek na straně autorů.
Mám za to, že zejména problematika veřejných licencí není v odborné literatuře dostatečně vyčerpána a je zde stále mnoho živné půdy pro detailnější rozebrání. Ve své práci bych tedy chtěl aktuální úpravu podrobit zevrubné analýze, a to i z hlediska historického kontextu, a případně odhalit její úskalí.
MATĚJIČNÝ, Tomáš. Kolektivní správa autorských práv. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2014
SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. 2. aktualizované vydání. Praha: Leges, 2019
MATĚJIČNÝ, Tomáš. Kolektivní správa autorských práv. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2014
SRSTKA, Jiří, Jan BARTÁK, Tomáš DOBŘICHOVSKÝ, et al. Autorské právo a práva související: vysokoškolská učebnice. 2. aktualizované vydání. Praha: Leges, 2019