Tato bakalářská práce reaguje na problémy současné společnosti. V situaci epidemie Covid-19 se začala vydávat opatření, mezi které patřilo i uzavření škol, ovlivňující nejen pedagogy. Opatření ovlivnila školství natolik, že se téměř ze dne na den muselo transformovat z běžné, prezenční výuky na výuku distanční, a došlo tak k novému vzhledu školství. Hlavním cílem je zmapovat strategie zvládání zátěže pedagogů středních odborných škol v Pardubickém kraji v situaci epidemie Covid-19. Práce objasňuje volbu strategií zvládání zátěže v činnosti pedagoga s ohledem na pohlaví, věk a na délku pedagogické praxe. Současně také mapuje dopad epidemie Covid-19 na vnímání pedagogů jejich situace v oblasti zdraví a psychického stavu. Výzkum ukázal, že subjektivní prožívání zdraví a psychického stavu pedagogů středních odborných škol v Pardubickém kraji souvisí s převažující volbou strategií zvládání zátěže.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis responds to the problems of current society, where in the situation of the Covid-19 epidemic, measures were issued, including the closure of schools, affecting not only educators. The measures affected the education system so much that almost overnight it had to transform from regular, full-time teaching to distance learning, and a new form of education was created. Therefore, the main objective is to map the coping strategies of secondary school teachers in the Pardubice Region in the situation of the Covid-19 epidemic.
The paper explains the choice of coping strategies in the work of teachers with regard to gender, age and length of teaching experience. At the same time, it also maps the impact of the Covid-19 epidemic on teachers' perception of their situation in terms of health and psychological state. The research showed that the subjective experience of health and psychological state of secondary vocational schoolteachers in the Pardubice Region is related to the prevailing choice of coping strategies.
Klíčová slova
Pedagog, Covid-19, zátěžová situace, coping, stres, SVF 78, distanční výuka
Tato bakalářská práce reaguje na problémy současné společnosti. V situaci epidemie Covid-19 se začala vydávat opatření, mezi které patřilo i uzavření škol, ovlivňující nejen pedagogy. Opatření ovlivnila školství natolik, že se téměř ze dne na den muselo transformovat z běžné, prezenční výuky na výuku distanční, a došlo tak k novému vzhledu školství. Hlavním cílem je zmapovat strategie zvládání zátěže pedagogů středních odborných škol v Pardubickém kraji v situaci epidemie Covid-19. Práce objasňuje volbu strategií zvládání zátěže v činnosti pedagoga s ohledem na pohlaví, věk a na délku pedagogické praxe. Současně také mapuje dopad epidemie Covid-19 na vnímání pedagogů jejich situace v oblasti zdraví a psychického stavu. Výzkum ukázal, že subjektivní prožívání zdraví a psychického stavu pedagogů středních odborných škol v Pardubickém kraji souvisí s převažující volbou strategií zvládání zátěže.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis responds to the problems of current society, where in the situation of the Covid-19 epidemic, measures were issued, including the closure of schools, affecting not only educators. The measures affected the education system so much that almost overnight it had to transform from regular, full-time teaching to distance learning, and a new form of education was created. Therefore, the main objective is to map the coping strategies of secondary school teachers in the Pardubice Region in the situation of the Covid-19 epidemic.
The paper explains the choice of coping strategies in the work of teachers with regard to gender, age and length of teaching experience. At the same time, it also maps the impact of the Covid-19 epidemic on teachers' perception of their situation in terms of health and psychological state. The research showed that the subjective experience of health and psychological state of secondary vocational schoolteachers in the Pardubice Region is related to the prevailing choice of coping strategies.
Klíčová slova
Pedagog, Covid-19, zátěžová situace, coping, stres, SVF 78, distanční výuka