Předložená diplomová práce se zabývá odbornou terminologií předškolního a školního věku žáka a jeho pojetí výtvarného projevu. Využití výtvarných metod a forem výuky. Cílem diplomové práce je především rozvoj představivosti, tvořivosti a fantazie u žáků, který vede po stránce emocionální ke kladnému vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné základní škole a také k přírodě a životu kolem nás. V neposlední řadě formuluje osobnost žáka. V praktické části se zabývám realizací výtvarné řady, která seznámí žáky s tradičními i netradičními výtvarnými technikami na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The presented thesis deals with the professional terminology of preschool and school-age pupils and their conception of artistic expression. The use of artistic methods and forms of teaching. The main aim of the thesis is the development of imagination, creativity and fantasy in pupils, which leads emotionally to a positive relationship with pupils with special educational needs in mainstream primary school and also with nature and life around us. Last but not least, it formulates the personality of the pupil. In the practical part, I am implementing an art series that will introduce pupils to traditional and non-traditional art techniques in Primary 1.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarná řada, předškolní věk, školní věk, výtvarný projev, artefiletika, výtvarné techniky, metody a formy výuky, výtvarná řada, Masopust, Jaro, Velikonoce
Klíčová slova v angličtině
Art education, art series, pre-school age, school age, artistic expression, artistic techniques, methods and forms of teaching, art series, Mardi Gras, Spring, Easter.
Rozsah průvodní práce
90 s. (85 648 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá odbornou terminologií předškolního a školního věku žáka a jeho pojetí výtvarného projevu. Využití výtvarných metod a forem výuky. Cílem diplomové práce je především rozvoj představivosti, tvořivosti a fantazie u žáků, který vede po stránce emocionální ke kladnému vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné základní škole a také k přírodě a životu kolem nás. V neposlední řadě formuluje osobnost žáka. V praktické části se zabývám realizací výtvarné řady, která seznámí žáky s tradičními i netradičními výtvarnými technikami na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The presented thesis deals with the professional terminology of preschool and school-age pupils and their conception of artistic expression. The use of artistic methods and forms of teaching. The main aim of the thesis is the development of imagination, creativity and fantasy in pupils, which leads emotionally to a positive relationship with pupils with special educational needs in mainstream primary school and also with nature and life around us. Last but not least, it formulates the personality of the pupil. In the practical part, I am implementing an art series that will introduce pupils to traditional and non-traditional art techniques in Primary 1.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarná řada, předškolní věk, školní věk, výtvarný projev, artefiletika, výtvarné techniky, metody a formy výuky, výtvarná řada, Masopust, Jaro, Velikonoce
Klíčová slova v angličtině
Art education, art series, pre-school age, school age, artistic expression, artistic techniques, methods and forms of teaching, art series, Mardi Gras, Spring, Easter.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Příprava teoretické části
3. Konzultace
4. Praktická část
5. Příprava výtvarné řady
6. Realizace výtvarné řady
7. Reflexe
8. Zpracování praktické části
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Příprava teoretické části
3. Konzultace
4. Praktická část
5. Příprava výtvarné řady
6. Realizace výtvarné řady
7. Reflexe
8. Zpracování praktické části
Seznam doporučené literatury
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. 194 s. ISBN 978-80-262-0876-1. SLAVÍK, Jan a WAWROSZ, Petr. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 2 sv. (281, 303 s.). ISBN 978-80-7290-498-3. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. 167 s. ISBN 978-80-7361-079-1. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. 198 s. ISBN 80-7290-129-X. ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 220. s. ISBN 80-902267-2-8.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, SLAVÍK, Jan a ELIÁŠOVÁ, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. 194 s. ISBN 978-80-262-0876-1. SLAVÍK, Jan a WAWROSZ, Petr. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 2 sv. (281, 303 s.). ISBN 978-80-7290-498-3. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, HAZUKOVÁ, Helena a SLAVÍK, Jan. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. 167 s. ISBN 978-80-7361-079-1. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. 198 s. ISBN 80-7290-129-X. ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 220. s. ISBN 80-902267-2-8.