- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Zmapování výskytu nomofobie u dětí středního školního věku a její spojitost s nedostatečnou komunikací ve třídě
Hlavní téma v angličtině
Mapping the occurrence of nomophobia in children of secondary school age and its connection with insufficient communication between pupils in the classroom
Název dle studenta
Zmapování výskytu nomofobie u dětí středního školního věku a její spojitost s nedostatečnou komunikací ve třídě
Název dle studenta v angličtině
Mapping the occurrence of nomophobia in children of secondary school age and its connection with insufficient communication in the classroom
Kvalifikační pojednává o nomofobii, jejím vlivu na komunikaci a jiné kognitivní schopnosti u dětí středního školního věku. V teoretické části jsou definovány pojmy související se závislostí na internetu či mobilním telefonu. Dále jsou popsána rizika, která se pojí s nadužíváním mobilních telefonů u dětí středního školního věku a charakteristika již zmíněného vývojového období středního školního věku. Podrobně jsou v teoretické části popsány příčiny, symptomy, diagnostika, prevalence, důsledky a terapie nomofobie, dále nomofobie u dětí. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Výzkumná část odpovídá na výzkumné otázky týkající se výskytu nomofobie, jejího vlivu na komunikaci a rozdílů ve výsledcích mezi dívkami a chlapci.
Anotace v angličtině
The qualifying thesis discusses nomophobia, its influence on communication and other cognitive abilities in children of secondary school age. In the theoretical part, terms related to internet or mobile phone addiction are defined. The risks associated with excessive use of mobile phones in children of middle school age and the characteristics of the already mentioned developmental period of middle school age are also described. The causes, symptoms, diagnosis, prevalence, consequences and therapy of nomophobia, as well as nomophobia in children, are described in detail in the theoretical part. The research was carried out using a questionnaire survey. The research part answers the research questions regarding the occurrence of nomophobia, its influence on communication and differences in results between girls and boys.
Klíčová slova
dotazník NMP-Q, příčiny nomofobie, symptomy nomofobie, následky nomofobie, kognitivní schopnosti, komunikace, střední školní věk, závislost na telefonu, behaviorální závislosti
Klíčová slova v angličtině
Nomophobia Questionnaire, Causes of Nomophobi, Symptoms of Nomophobia, Consequences of Nomophobia, Cognitive Abilities, Communication, Middle School Age, Phone Addiction, Behavioral Addictions
Rozsah průvodní práce
91 s. (121 447 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Kvalifikační pojednává o nomofobii, jejím vlivu na komunikaci a jiné kognitivní schopnosti u dětí středního školního věku. V teoretické části jsou definovány pojmy související se závislostí na internetu či mobilním telefonu. Dále jsou popsána rizika, která se pojí s nadužíváním mobilních telefonů u dětí středního školního věku a charakteristika již zmíněného vývojového období středního školního věku. Podrobně jsou v teoretické části popsány příčiny, symptomy, diagnostika, prevalence, důsledky a terapie nomofobie, dále nomofobie u dětí. Výzkum byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Výzkumná část odpovídá na výzkumné otázky týkající se výskytu nomofobie, jejího vlivu na komunikaci a rozdílů ve výsledcích mezi dívkami a chlapci.
Anotace v angličtině
The qualifying thesis discusses nomophobia, its influence on communication and other cognitive abilities in children of secondary school age. In the theoretical part, terms related to internet or mobile phone addiction are defined. The risks associated with excessive use of mobile phones in children of middle school age and the characteristics of the already mentioned developmental period of middle school age are also described. The causes, symptoms, diagnosis, prevalence, consequences and therapy of nomophobia, as well as nomophobia in children, are described in detail in the theoretical part. The research was carried out using a questionnaire survey. The research part answers the research questions regarding the occurrence of nomophobia, its influence on communication and differences in results between girls and boys.
Klíčová slova
dotazník NMP-Q, příčiny nomofobie, symptomy nomofobie, následky nomofobie, kognitivní schopnosti, komunikace, střední školní věk, závislost na telefonu, behaviorální závislosti
Klíčová slova v angličtině
Nomophobia Questionnaire, Causes of Nomophobi, Symptoms of Nomophobia, Consequences of Nomophobia, Cognitive Abilities, Communication, Middle School Age, Phone Addiction, Behavioral Addictions
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem práce bude zmapovat výskyt nomofobie u dětí středního školního věku a zjistit, zda se vyšší skórování v testu NMP-Q (testujícím závislost na mobilním zařízení) pojí s nedostatečnou komunikací mezi žáky ve třídě.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit žáci středního školního věku definování dle Vágnerové (2012) jako děti věku 8-9 až 11-12 let. Věk je zvolen záměrně z důvodu narůstajícího používání telefonů právě u dětí v této věkové kategorii.
Výběr souboru: Soubor byl vybrán metodou záměrného výběru, konkrétně kvótním výběrem, kdy v souboru musí být zastoupena určitá charakteristika. Respondentem bude dítě středního školního věku
Metoda sběru a analýzy dat: Data získáme vyhodnocením dotazníku, který bude mapovat, do jaké míry zvládají děti běžnou komunikaci ve třídě, zda mají z komunikace obavu kvůli nedostatečným řečovým schopnostem a jestli považují komunikaci ve své třídě za dostatečnou. Dále budeme pracovat s NMP-Q dotazníkem, který byl vyvinut na Iowa State Univerzitě a obsahuje celkem 20 otázek, které se týkají nomofobie tedy závislosti jedince na mobilním telefonu (Caglar Yildirim & Correia, 2015). Data z dotazníku NMP-Q budou propojena s výsledky dotazníku mapujícího komunikaci mezi žáky.
Anotace: Teoretická část bude zaměřena na problematiku závislostí obecně, bude zde popsána závislost na technologiích, konkrétně na mobilních telefonech (nomofobie) - její etiologie, přítomné symptomy, diagnostika, důsledky a terapie. V této části budou zmíněny i důsledky častého užívání mobilních telefonů žáky, zejména dopady na dětský mozek. Následující část se bude věnovat specifikům středního školního věku ve spojitosti se vzdělávacím procesem a zaměřením se na komunikaci. Praktická část se bude věnovat ověření hypotéz, a to pomocí výsledků sesbíraných a vyhodnocených dat z dotazníku a dotazníku NMP-Q.
Zásady pro vypracování
Cíl: Cílem práce bude zmapovat výskyt nomofobie u dětí středního školního věku a zjistit, zda se vyšší skórování v testu NMP-Q (testujícím závislost na mobilním zařízení) pojí s nedostatečnou komunikací mezi žáky ve třídě.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor budou tvořit žáci středního školního věku definování dle Vágnerové (2012) jako děti věku 8-9 až 11-12 let. Věk je zvolen záměrně z důvodu narůstajícího používání telefonů právě u dětí v této věkové kategorii.
Výběr souboru: Soubor byl vybrán metodou záměrného výběru, konkrétně kvótním výběrem, kdy v souboru musí být zastoupena určitá charakteristika. Respondentem bude dítě středního školního věku
Metoda sběru a analýzy dat: Data získáme vyhodnocením dotazníku, který bude mapovat, do jaké míry zvládají děti běžnou komunikaci ve třídě, zda mají z komunikace obavu kvůli nedostatečným řečovým schopnostem a jestli považují komunikaci ve své třídě za dostatečnou. Dále budeme pracovat s NMP-Q dotazníkem, který byl vyvinut na Iowa State Univerzitě a obsahuje celkem 20 otázek, které se týkají nomofobie tedy závislosti jedince na mobilním telefonu (Caglar Yildirim & Correia, 2015). Data z dotazníku NMP-Q budou propojena s výsledky dotazníku mapujícího komunikaci mezi žáky.
Anotace: Teoretická část bude zaměřena na problematiku závislostí obecně, bude zde popsána závislost na technologiích, konkrétně na mobilních telefonech (nomofobie) - její etiologie, přítomné symptomy, diagnostika, důsledky a terapie. V této části budou zmíněny i důsledky častého užívání mobilních telefonů žáky, zejména dopady na dětský mozek. Následující část se bude věnovat specifikům středního školního věku ve spojitosti se vzdělávacím procesem a zaměřením se na komunikaci. Praktická část se bude věnovat ověření hypotéz, a to pomocí výsledků sesbíraných a vyhodnocených dat z dotazníku a dotazníku NMP-Q.
Seznam doporučené literatury
Kopecký, K. Úvod do netolismu. Internetový portál E-Bezpečí. Centrum PRVoK PdF UP: Olomouc, 2011. Online na: http://www.e-bezpeci.cz/index.php/temata/dali-rizika/331-uvod-do-problematiky-netolismu
Kopecký. K. & Szotkowski, R. (2019). České děti v kybersvětě [výzkumná zpráva]. Univerzita Palackého & O2 Czech Republic , Olomouc
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Grada.
The Phobia of the Modern World: Nomophobia Conceptualization of Nomophobia and Investigation of Associated Psychological Constructs. (2021). E-Kipts.
Seznam doporučené literatury
Kopecký, K. Úvod do netolismu. Internetový portál E-Bezpečí. Centrum PRVoK PdF UP: Olomouc, 2011. Online na: http://www.e-bezpeci.cz/index.php/temata/dali-rizika/331-uvod-do-problematiky-netolismu
Kopecký. K. & Szotkowski, R. (2019). České děti v kybersvětě [výzkumná zpráva]. Univerzita Palackého & O2 Czech Republic , Olomouc
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Grada.
The Phobia of the Modern World: Nomophobia Conceptualization of Nomophobia and Investigation of Associated Psychological Constructs. (2021). E-Kipts.