Diplomová práce se zabývá uzpůsobením literatury pro zrakově hendikepované čtenáře a jejich čtenářské zkušenosti. V teoretické části práce jsem představila čtyři, respektive pět, formátů uzpůsobení literatury pro tyto osoby, několik nejpoužívanějších pomůcek, specializované knihovny a pracoviště digitalizace a právní ukotvení takto uzpůsobené literatury. Praktická část této práce sestávala z dotazníkového šetření a rozšiřujících rozhovorů. Cílem práce bylo získat základní přehled o vztahu zrakově hendikepovaných ke čtení a seznámit se s jejich čtenářskou každodenností a návyky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the adaptation of literature for visually impaired readers and their reading experience. The theoretical part introduces four formats used for adapting literature for people with this impairment, some of the most commonly used aids, specialized libraries and digitization centres, and the legal framework of this adapted literature. The practical part consists of a questionnaire survey and interviews. The aim of the thesis was to get a basic overview of the relationship of visually impaired people to reading and to learn about their reading routines and habits.
Klíčová slova
literatura, hendikep, zrakový hendikep, nevidomí, slabozrací, uzpůsobení literatury, audioknihy, zvukové knihy, knihy v Braillově písmu, elektronické knihy, digitalizované knihy
Diplomová práce se zabývá uzpůsobením literatury pro zrakově hendikepované čtenáře a jejich čtenářské zkušenosti. V teoretické části práce jsem představila čtyři, respektive pět, formátů uzpůsobení literatury pro tyto osoby, několik nejpoužívanějších pomůcek, specializované knihovny a pracoviště digitalizace a právní ukotvení takto uzpůsobené literatury. Praktická část této práce sestávala z dotazníkového šetření a rozšiřujících rozhovorů. Cílem práce bylo získat základní přehled o vztahu zrakově hendikepovaných ke čtení a seznámit se s jejich čtenářskou každodenností a návyky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the adaptation of literature for visually impaired readers and their reading experience. The theoretical part introduces four formats used for adapting literature for people with this impairment, some of the most commonly used aids, specialized libraries and digitization centres, and the legal framework of this adapted literature. The practical part consists of a questionnaire survey and interviews. The aim of the thesis was to get a basic overview of the relationship of visually impaired people to reading and to learn about their reading routines and habits.
Klíčová slova
literatura, hendikep, zrakový hendikep, nevidomí, slabozrací, uzpůsobení literatury, audioknihy, zvukové knihy, knihy v Braillově písmu, elektronické knihy, digitalizované knihy
Diplomová práce bude zkoumat vztah zrakově hendikepovaných osob k literatuře. Představí základní možnosti uzpůsobení literatury pro osoby se zrakovým hendikepem (Braillovo písmo, digitalizace, audioknihy, e-knihy) a prostřednictvím dotazníkového šetření analyzuje, zda a do jaké míry se tyto osoby věnují četbě a zájmu o literaturu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat vztah zrakově hendikepovaných osob k literatuře. Představí základní možnosti uzpůsobení literatury pro osoby se zrakovým hendikepem (Braillovo písmo, digitalizace, audioknihy, e-knihy) a prostřednictvím dotazníkového šetření analyzuje, zda a do jaké míry se tyto osoby věnují četbě a zájmu o literaturu.
Seznam doporučené literatury
GONZÚROVÁ, W. a kol. Příručka pro přepis černotisku do bodového písma. Opravené a doplněné vydání. [online]. Masarykova univerzita: Brno, 2010. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/czbraille/
KAPOUNOVÁ, Kateřina; ŠKYTOVÁ, Alžběta. Audioknihy jako staronový přístup k literatuře. Čtenář: měsíčník pro knihovny. 2010, 62, 4, s. 123-129.
PAVLOVSKÝ, Petr. Audiokniha – nové médium?. A2 [online]. 2009, roč. 5, č. 5/09 [cit. 2015-04-06]. Dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2009/5/audiokniha-nove-medium. ISSN 1803-6635.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. 3., dopl. a přeprac. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-50-8.
TERESIÁS. Metodika k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře, 2014 [online]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/download/Metodika_VII.pdf
Seznam doporučené literatury
GONZÚROVÁ, W. a kol. Příručka pro přepis černotisku do bodového písma. Opravené a doplněné vydání. [online]. Masarykova univerzita: Brno, 2010. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/czbraille/
KAPOUNOVÁ, Kateřina; ŠKYTOVÁ, Alžběta. Audioknihy jako staronový přístup k literatuře. Čtenář: měsíčník pro knihovny. 2010, 62, 4, s. 123-129.
PAVLOVSKÝ, Petr. Audiokniha – nové médium?. A2 [online]. 2009, roč. 5, č. 5/09 [cit. 2015-04-06]. Dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2009/5/audiokniha-nove-medium. ISSN 1803-6635.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha: příručka pro nakladatele. 3., dopl. a přeprac. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2011. ISBN 978-80-87053-50-8.
TERESIÁS. Metodika k úpravám elektronických textů pro zrakově postižené čtenáře, 2014 [online]. Dostupné z: https://www.teiresias.muni.cz/download/Metodika_VII.pdf