Diplomová práce se věnuje využití Public Relations (PR) v marketingové komunikaci zdravotnického zařízení. Je zaměřena především na marketingovou komunikaci, její nástroje a formy, dále se zabývá PR ve zdravotnictví, jednotlivými PR nástroji a charakteristikou zdravotnických zařízení. Cílem výzkumné části diplomové práce bylo porovnat praktické využití online nástrojů PR ve zdravotnických zařízeních soukromého a státního typu poskytujících terciární, tedy specializovanou a super-specializovanou zdravotní péči. Součástí výzkumu bylo zhodnocení využití potenciálu online nástrojů PR v soukromém a státním sektoru a rovněž získání zpětné vazby od pacientů porovnávaných zdravotnických zařízení. Výzkum byl realizován ve dvou fázích. První fází byl kvalitativní výzkum, který probíhal formou rozhovorů vedených s marketingovým oddělením obou typů zdravotnických zařízení, jehož účelem byla analýza využití nástrojů PR v marketingové komunikaci. Ve druhé fázi probíhal kvantitativní výzkum, který byl založen na dotazníkovém šetření mezi sto padesáti pacienty státního a sto padesáti pacienty soukromého zdravotnického zařízení. Kvantitativní výzkum sloužil k získání zpětné vazby. Provedený výzkum ukázal, že jak soukromé, tak i státní zdravotnické zařízení používá v marketingové komunikaci totožné PR nástroje, avšak státní zdravotnické zařízení využívá jejich potenciál lépe než zdravotnické zařízení soukromé. Důkazem tohoto zjištění je také zpětná vazba získaná od pacientů porovnávaných zdravotnických zařízení. Pacienti byly celkově spokojenější s marketingovou komunikací státního zdravotnického zařízení. Výsledky výzkumu sloužily k návrhu úpravy PR strategie porovnávaných zdravotnických zařízení na následující období.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of Public Relations (PR) in healthcare institution marketing communications. It focuses mainly on marketing communication, its tools and forms, it also deals with PR in healthcare, individual PR tools and characteristics of healthcare institution. The aim of the research part of the diploma thesis was to compare the practical use of online PR tools in private and state type of healthcare institution providing tertiary, therefore specialized and super-specialized health care. Part of the research was to evaluate the use of the potential of online PR tools in the private and public sector, as well as to obtain feedback from patients from the compared healthcare institutions. The research was carried out in two phases. The first phase was qualitative research, which took place in the form of interviews conducted with the marketing department of both types of healthcare institutions, the purpose of which was to analyze the use of PR tools in marketing communication. In the second phase, quantitative research was conducted, which was based on a questionnaire survey among one hundred and fifty patients of a state healthcare institution and one hundred and fifty patients of a private healthcare institution. Quantitative research was used to obtain feedback. The research showed that both private and public healthcare institutions use the same PR tools in marketing communication, however public healthcare institution use their potential better than private healthcare institution. Evidence of this finding is also the feedback obtained from patients in the compared healthcare institutions. Patients were generally more satisfied with the marketing communication of the state healthcare institution. The results of the research were used to propose adjustments to the PR strategy of the compared healthcare institution for the following period.
Klíčová slova
marketing, marketingová komunikace, Public Relations, online PR, zdravotnické zařízení
Klíčová slova v angličtině
marketing, marketing communication, Public Relations, online PR, healthcare institution
Rozsah průvodní práce
109 stran (125 524 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje využití Public Relations (PR) v marketingové komunikaci zdravotnického zařízení. Je zaměřena především na marketingovou komunikaci, její nástroje a formy, dále se zabývá PR ve zdravotnictví, jednotlivými PR nástroji a charakteristikou zdravotnických zařízení. Cílem výzkumné části diplomové práce bylo porovnat praktické využití online nástrojů PR ve zdravotnických zařízeních soukromého a státního typu poskytujících terciární, tedy specializovanou a super-specializovanou zdravotní péči. Součástí výzkumu bylo zhodnocení využití potenciálu online nástrojů PR v soukromém a státním sektoru a rovněž získání zpětné vazby od pacientů porovnávaných zdravotnických zařízení. Výzkum byl realizován ve dvou fázích. První fází byl kvalitativní výzkum, který probíhal formou rozhovorů vedených s marketingovým oddělením obou typů zdravotnických zařízení, jehož účelem byla analýza využití nástrojů PR v marketingové komunikaci. Ve druhé fázi probíhal kvantitativní výzkum, který byl založen na dotazníkovém šetření mezi sto padesáti pacienty státního a sto padesáti pacienty soukromého zdravotnického zařízení. Kvantitativní výzkum sloužil k získání zpětné vazby. Provedený výzkum ukázal, že jak soukromé, tak i státní zdravotnické zařízení používá v marketingové komunikaci totožné PR nástroje, avšak státní zdravotnické zařízení využívá jejich potenciál lépe než zdravotnické zařízení soukromé. Důkazem tohoto zjištění je také zpětná vazba získaná od pacientů porovnávaných zdravotnických zařízení. Pacienti byly celkově spokojenější s marketingovou komunikací státního zdravotnického zařízení. Výsledky výzkumu sloužily k návrhu úpravy PR strategie porovnávaných zdravotnických zařízení na následující období.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the use of Public Relations (PR) in healthcare institution marketing communications. It focuses mainly on marketing communication, its tools and forms, it also deals with PR in healthcare, individual PR tools and characteristics of healthcare institution. The aim of the research part of the diploma thesis was to compare the practical use of online PR tools in private and state type of healthcare institution providing tertiary, therefore specialized and super-specialized health care. Part of the research was to evaluate the use of the potential of online PR tools in the private and public sector, as well as to obtain feedback from patients from the compared healthcare institutions. The research was carried out in two phases. The first phase was qualitative research, which took place in the form of interviews conducted with the marketing department of both types of healthcare institutions, the purpose of which was to analyze the use of PR tools in marketing communication. In the second phase, quantitative research was conducted, which was based on a questionnaire survey among one hundred and fifty patients of a state healthcare institution and one hundred and fifty patients of a private healthcare institution. Quantitative research was used to obtain feedback. The research showed that both private and public healthcare institutions use the same PR tools in marketing communication, however public healthcare institution use their potential better than private healthcare institution. Evidence of this finding is also the feedback obtained from patients in the compared healthcare institutions. Patients were generally more satisfied with the marketing communication of the state healthcare institution. The results of the research were used to propose adjustments to the PR strategy of the compared healthcare institution for the following period.
Klíčová slova
marketing, marketingová komunikace, Public Relations, online PR, zdravotnické zařízení
Klíčová slova v angličtině
marketing, marketing communication, Public Relations, online PR, healthcare institution
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Rešeršní činnost, dohledání aktuálních informací k tématu.
Stanovení cílů a výzkumných záměrů práce.
Analýza získaných informací.
Sumarizace dohledaných informací dle cílů práce.
Plán a metodika výzkumu.
Realizace výzkumu.
Tvorba praktické části DP.
Zpracování získaných dat.
Vyhodnocení výsledků stanovených cílů.
Interpretace získaných dat a formulace závěrů.
Finální úpravy DP.
Odevzdání DP.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Rešeršní činnost, dohledání aktuálních informací k tématu.
Stanovení cílů a výzkumných záměrů práce.
Analýza získaných informací.
Sumarizace dohledaných informací dle cílů práce.
Plán a metodika výzkumu.
Realizace výzkumu.
Tvorba praktické části DP.
Zpracování získaných dat.
Vyhodnocení výsledků stanovených cílů.
Interpretace získaných dat a formulace závěrů.
Finální úpravy DP.
Odevzdání DP.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, Václav. Public relations moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2866-7.
GREGORY, Anne. Planning and Managing Public Relations Campaigns: A Strategic Approach. 3rd Revised edition. London, United Kingdom: Kogan Page, 2010. ISBN 978-0-7494-5108-0.
HEATHM, Robert. Encyclopedia of public relations. Thousand Oaks: Sage Reference, 2005. 1067 s. ISBN 1412914280.
NĚMEC, Petr. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha: Management Press, 1996. 167 s. ISBN 80-85943-20-4
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2006. ISBN 80-7013-441-0.
BOROVSKÝ, Juraj a Eva SMOLKOVÁ. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd. V Praze: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05413-0.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA, Václav. Public relations moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2866-7.
GREGORY, Anne. Planning and Managing Public Relations Campaigns: A Strategic Approach. 3rd Revised edition. London, United Kingdom: Kogan Page, 2010. ISBN 978-0-7494-5108-0.
HEATHM, Robert. Encyclopedia of public relations. Thousand Oaks: Sage Reference, 2005. 1067 s. ISBN 1412914280.
NĚMEC, Petr. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. 1. vyd. Praha: Management Press, 1996. 167 s. ISBN 80-85943-20-4
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing ve zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2006. ISBN 80-7013-441-0.
BOROVSKÝ, Juraj a Eva SMOLKOVÁ. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd. V Praze: České vysoké učení technické, 2013. ISBN 978-80-01-05413-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající. Reagovala na připomínky vedoucího práce a oponenta a zodpověděla následující otázky:
Vedoucí práce:
1. Čím si vysvětlujete velký (více než desetinásobný) rozdíl návštěvnosti webových stránek soukromého a státního zdravotnického zařízení?
2. Jakým způsobem jste zpracovala výsledky otevřených otázek a v jaké formě je poskytla marketingovým oddělením zdravotnických zařízení?
Oponent:
1. Z výzkumů vyplývá, že propagace není pro pacienty rozhodující kritérium. Jak to vnímáte Vy? Je působení propagace vždy vědomé a vědomě rozpoznatelné?
2. Jaké je využití poznatků z této práce? A proč si myslíte, že je tak veliký rozdíl v návštěvnosti webových stránek státního a soukromého zdravotnického zařízení?