Předmětem zkoumání byly postoje učitelů k vybraným výukovým metodám. Práce předkládá kvantitativní studii, ve které byl uplatněn deskriptivní korelační design. Studie byla realizována u souboru 32 odborných učitelů oboru Praktická sestra středních zdravotnických škol ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Ke sběru dat byl využit nástroj vlastní konstrukce, vytvořený pomocí metody sémantického diferenciálu se škálou. Data byla sbírána prostřednictvím online formuláře k těmto konkrétním jevům: postoje učitelů oboru Praktická sestra k 10 vybraným výukovým metodám a frekvence využívání výukových metod. Výukové metody byly hodnoceny ve třech kategoriích - klasické, aktivizační a komplexní. Jednotlivé postoje jsou popisovány ve třech dimenzích náročnost, emocionální uspokojení a dynamika. K vyhodnocení dat byly využity metody deskriptivní statistiky (aritmetický průměr, výpočty četností a relativní četnosti, Pearsonův korelační koeficient). V rámci induktivní statistiky byl využit Studentův t-test významnosti korelačního koeficientu a pořadový test Mann-Whitneyho.
Anotace v angličtině
The subject of the study was teachers' attitudes towards the selected teaching methods. The thesis presents a quantitative study in which a descriptive correlational design was applied. The study was carried out with a group of 32 professional teachers of practical nursing in secondary medical schools in the Zlín and South Moravia regions. A self-constructed instrument, created using the semantic differential method with scaling, was used to collect data. Data were collected through an online form on the following specific phenomena: attitudes of teachers of practical nursing towards 10 selected teaching methods and frequency of use of teaching methods. Teaching methods were evaluated in three categories - classical, activation and comprehensive. Individual attitudes are described in three dimensions of difficulty, emotional satisfaction and dynamism. Descriptive statistics methods (arithmetic mean, frequency and relative frequency calculations, Pearson correlation coefficient) were used to evaluate the data. Inductive statistics used Student's t-test for significance of correlation coefficient and Mann-Whitney ordinal test.
Předmětem zkoumání byly postoje učitelů k vybraným výukovým metodám. Práce předkládá kvantitativní studii, ve které byl uplatněn deskriptivní korelační design. Studie byla realizována u souboru 32 odborných učitelů oboru Praktická sestra středních zdravotnických škol ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Ke sběru dat byl využit nástroj vlastní konstrukce, vytvořený pomocí metody sémantického diferenciálu se škálou. Data byla sbírána prostřednictvím online formuláře k těmto konkrétním jevům: postoje učitelů oboru Praktická sestra k 10 vybraným výukovým metodám a frekvence využívání výukových metod. Výukové metody byly hodnoceny ve třech kategoriích - klasické, aktivizační a komplexní. Jednotlivé postoje jsou popisovány ve třech dimenzích náročnost, emocionální uspokojení a dynamika. K vyhodnocení dat byly využity metody deskriptivní statistiky (aritmetický průměr, výpočty četností a relativní četnosti, Pearsonův korelační koeficient). V rámci induktivní statistiky byl využit Studentův t-test významnosti korelačního koeficientu a pořadový test Mann-Whitneyho.
Anotace v angličtině
The subject of the study was teachers' attitudes towards the selected teaching methods. The thesis presents a quantitative study in which a descriptive correlational design was applied. The study was carried out with a group of 32 professional teachers of practical nursing in secondary medical schools in the Zlín and South Moravia regions. A self-constructed instrument, created using the semantic differential method with scaling, was used to collect data. Data were collected through an online form on the following specific phenomena: attitudes of teachers of practical nursing towards 10 selected teaching methods and frequency of use of teaching methods. Teaching methods were evaluated in three categories - classical, activation and comprehensive. Individual attitudes are described in three dimensions of difficulty, emotional satisfaction and dynamism. Descriptive statistics methods (arithmetic mean, frequency and relative frequency calculations, Pearson correlation coefficient) were used to evaluate the data. Inductive statistics used Student's t-test for significance of correlation coefficient and Mann-Whitney ordinal test.
Předmět zkoumání: postoje k vybraným výukovým metodám
Soubor participantů: učitelé u oboru Praktická sestra ve Zlínském kraji
Pojetí: kvantitativní
Metoda sběru/technika/nástroj: sémantický diferenciál (se škálou)
Kroky tvorby DP:
Studium vstupní literatury
Rešeršní činnost pro tvorbu přehledu odborných poznatků
Příprava metodiky a organizace výzkumu
Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
Vyvození závěru ze získaných dat
Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: postoje k vybraným výukovým metodám
Soubor participantů: učitelé u oboru Praktická sestra ve Zlínském kraji
Pojetí: kvantitativní
Metoda sběru/technika/nástroj: sémantický diferenciál (se škálou)
Kroky tvorby DP:
Studium vstupní literatury
Rešeršní činnost pro tvorbu přehledu odborných poznatků
Příprava metodiky a organizace výzkumu
Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
Vyvození závěru ze získaných dat
Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Seznam doporučené literatury
CARTER, Amanda G., Debra K. CREEDY a Mary SIDEBOTHAM, 2016. Efficacy of teaching methods used to develop critical thinking in nursing and midwifery undergraduate students: A systematic review of the literature. Nurse Education Today [online]. 40, 209-218 [cit. 2020-12-17]. ISSN 02606917. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.010
DURKIN, Mark, Russell GURBUTT a Jerome CARSON, 2018. Qualities, teaching, and measurement of compassion in nursing: A systematic review. Nurse Education Today [online]. 63, 50-58 [cit. 2020-12-17]. ISSN 02606917. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.025
GAVORA, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978–80–223–2951–4.
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN, 2017. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0079-8.
KUBEROVÁ, Helena, 2010. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-684-1.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC, 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Amanda G., Debra K. CREEDY a Mary SIDEBOTHAM, 2016. Efficacy of teaching methods used to develop critical thinking in nursing and midwifery undergraduate students: A systematic review of the literature. Nurse Education Today [online]. 40, 209-218 [cit. 2020-12-17]. ISSN 02606917. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.010
DURKIN, Mark, Russell GURBUTT a Jerome CARSON, 2018. Qualities, teaching, and measurement of compassion in nursing: A systematic review. Nurse Education Today [online]. 63, 50-58 [cit. 2020-12-17]. ISSN 02606917. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.025
GAVORA, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978–80–223–2951–4.
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN, 2017. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0079-8.
KUBEROVÁ, Helena, 2010. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-684-1.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC, 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.