Diplomová práce se zabývá problematikou přípravy dospívajících v dětských domovech na samostatný život. Popisuje teoretická východiska, právní úpravu
instituce náhradní rodinné péče, povinnosti pracovníků dětských domovů. Zabývá se procesem adaptace, způsoby zajišťování péče o svěřence včetně zajištění
jejich potřeb a otázkami utváření osobnosti dítěte. Dále se věnuje otázkám vzniku psychických odchylek nebo rizikového chování. Je zaměřena na konkrétní
kroky přípravy na dospělost, které probíhají v dětském domově, upozorňuje na nedostatky v oblasti podpory a poskytuje přehled subjektů, které pomoc po
opuštění dětského domova zprostředkovávají. Výzkumným šetření byl zjištěn pohled dospívajících na výchovné přístupy, na svou připravenost a očekávání od samostatného života po opuštění domova. Data od respondentů byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Pro ucelený pohled na problematiku byli respondenti, kteří v době trvání výzkumu opustili dětský domov, osloveni opakovaně, aby zhodnotili novou životní situaci. Reflektivními rozhovory byla získána cenná zpětná vazba mladých dospělých, kteří oceňují např. přínosy naučených vzorců chování nebo svůj osobnostní růst důležitý pro schopnost vést samostatný život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problematics training of adults in children´s homes for independent living. Describes the theoretical principles, legal regulation of substitute family care, duties of workers in children´s homes. It deals with process of adaptation, ways of providing care for children including ensuring their needs and issues of shaping the child´s personality. Also deals with issues of mental disorders or risky behavior. Diploma thesis is focuses on
specific steps of preparation for adulthood done in children´s home.
The research survey found out adolescent´s view of educational approaches, on their preparedness and expectation of independent live after leave
children´s home. Responent's data were found using a semi-structured interview. For a comprehensive view of the issue, respondents who left the children's
home during the research, were contacted repeatedly to assess the new life situation. Reflective interviews provided valuable feedback by young adults who
respect, for example: the benefits of learned patterns of behavior or their personal growth, which is important for their ability to lead an independent life.
Klíčová slova
Dětský domov, výchovný přístup, aktivní zapojení se,
příprava na samostatný život, důvěra, odpovědnost,
samostatnost, začlenění se do společnosti
Klíčová slova v angličtině
Children's home, educational process, active participation, preparation for independent live, confidence, responsibility, independence, include to society
Rozsah průvodní práce
83, XXIII
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou přípravy dospívajících v dětských domovech na samostatný život. Popisuje teoretická východiska, právní úpravu
instituce náhradní rodinné péče, povinnosti pracovníků dětských domovů. Zabývá se procesem adaptace, způsoby zajišťování péče o svěřence včetně zajištění
jejich potřeb a otázkami utváření osobnosti dítěte. Dále se věnuje otázkám vzniku psychických odchylek nebo rizikového chování. Je zaměřena na konkrétní
kroky přípravy na dospělost, které probíhají v dětském domově, upozorňuje na nedostatky v oblasti podpory a poskytuje přehled subjektů, které pomoc po
opuštění dětského domova zprostředkovávají. Výzkumným šetření byl zjištěn pohled dospívajících na výchovné přístupy, na svou připravenost a očekávání od samostatného života po opuštění domova. Data od respondentů byla získána pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Pro ucelený pohled na problematiku byli respondenti, kteří v době trvání výzkumu opustili dětský domov, osloveni opakovaně, aby zhodnotili novou životní situaci. Reflektivními rozhovory byla získána cenná zpětná vazba mladých dospělých, kteří oceňují např. přínosy naučených vzorců chování nebo svůj osobnostní růst důležitý pro schopnost vést samostatný život.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problematics training of adults in children´s homes for independent living. Describes the theoretical principles, legal regulation of substitute family care, duties of workers in children´s homes. It deals with process of adaptation, ways of providing care for children including ensuring their needs and issues of shaping the child´s personality. Also deals with issues of mental disorders or risky behavior. Diploma thesis is focuses on
specific steps of preparation for adulthood done in children´s home.
The research survey found out adolescent´s view of educational approaches, on their preparedness and expectation of independent live after leave
children´s home. Responent's data were found using a semi-structured interview. For a comprehensive view of the issue, respondents who left the children's
home during the research, were contacted repeatedly to assess the new life situation. Reflective interviews provided valuable feedback by young adults who
respect, for example: the benefits of learned patterns of behavior or their personal growth, which is important for their ability to lead an independent life.
Klíčová slova
Dětský domov, výchovný přístup, aktivní zapojení se,
příprava na samostatný život, důvěra, odpovědnost,
samostatnost, začlenění se do společnosti
Klíčová slova v angličtině
Children's home, educational process, active participation, preparation for independent live, confidence, responsibility, independence, include to society
Zásady pro vypracování
Cíl: Hlavním cílem práce je zjistit, jak vnímají dospívající/mladí dospělí klienti z dětských domovů ve věku 15 – 20 let svou přípravu na opuštění dětského domova
Struktura práce:
- Úvod do problematiky
- Charakteristika DD jako instituce a její úkoly
- Dospívající jedinec a) dospívající jedinec z psychologického hlediska b) dospívající jedinec ze společenského hlediska
- Předpoklady pro začlenění jedince na prahu dospělosti do běžného života v kontextu současné české společnosti
Metodologie výzkumu:
Obecný postup výzkumu - kvalitativní výzkum s respondenty z řad dospívajících dětí žijících v dětských domovech
Výzkumný problém - pohled dotčených mladých dospělých na svou připravenost k začlenění se do současné české společnosti
Výzkumné otázky - otázky zaměřené na přípravu v oblastech: hospodaření s penězi, péče o domácnost, sebepéče, řešení vztahových potíží, komunikace s úřady, plnění škoních/pracovních povinností, vůle, cílů, odpovědnosti za sebe a své jednání, překážky k začlenění, péče o děti a rodinu, atp.
Výzkumná metoda - rozhovory s respondenty
Administrace - zápis získaných poznatků z rozhovorů
Zpracování výsledků - grafické znázornění/porovnání pohledů respondentů na připravenost k začlenění se do společnosti ve vybraných oblastech
Výsledky - zhodnocení získaných dat
Diskuse a závěr výzkumu
Závěr práce
Zásady pro vypracování
Cíl: Hlavním cílem práce je zjistit, jak vnímají dospívající/mladí dospělí klienti z dětských domovů ve věku 15 – 20 let svou přípravu na opuštění dětského domova
Struktura práce:
- Úvod do problematiky
- Charakteristika DD jako instituce a její úkoly
- Dospívající jedinec a) dospívající jedinec z psychologického hlediska b) dospívající jedinec ze společenského hlediska
- Předpoklady pro začlenění jedince na prahu dospělosti do běžného života v kontextu současné české společnosti
Metodologie výzkumu:
Obecný postup výzkumu - kvalitativní výzkum s respondenty z řad dospívajících dětí žijících v dětských domovech
Výzkumný problém - pohled dotčených mladých dospělých na svou připravenost k začlenění se do současné české společnosti
Výzkumné otázky - otázky zaměřené na přípravu v oblastech: hospodaření s penězi, péče o domácnost, sebepéče, řešení vztahových potíží, komunikace s úřady, plnění škoních/pracovních povinností, vůle, cílů, odpovědnosti za sebe a své jednání, překážky k začlenění, péče o děti a rodinu, atp.
Výzkumná metoda - rozhovory s respondenty
Administrace - zápis získaných poznatků z rozhovorů
Zpracování výsledků - grafické znázornění/porovnání pohledů respondentů na připravenost k začlenění se do společnosti ve vybraných oblastech
Výsledky - zhodnocení získaných dat
Diskuse a závěr výzkumu
Závěr práce
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-87-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
KUDLÁČOVÁ, Blanka. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Pedaogogická fakulta Trnavskej univerzity, 2002. ISBN 9788089074662.
MATOUŠEK, Oldřich, Hana PAZLAROVÁ a Lenka BALDOVÁ. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. Praha: Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Sborník z konference "Děti mezi ústavní výchovou a rodinou". Národní vzdělávací fond, o.p.s. a Člověk hledá člověka, o.s. Praha, 2007.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŽUFNÍČEK, Jan, PACNEROVÁ, Helena a Adéla ZELENDA KUPCOVÁ, ed. Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-59-6.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-87-9.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
KUDLÁČOVÁ, Blanka. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Pedaogogická fakulta Trnavskej univerzity, 2002. ISBN 9788089074662.
MATOUŠEK, Oldřich, Hana PAZLAROVÁ a Lenka BALDOVÁ. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. Praha: Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Sborník z konference "Děti mezi ústavní výchovou a rodinou". Národní vzdělávací fond, o.p.s. a Člověk hledá člověka, o.s. Praha, 2007.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŽUFNÍČEK, Jan, PACNEROVÁ, Helena a Adéla ZELENDA KUPCOVÁ, ed. Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012. ISBN 978-80-87652-59-6.