Předmětem zkoumání bylo zjistit přínos edukace na kognitivní funkce. Participanty studie byli senioři ve věku 60-80 let dvou ordinací v okrese Frýdek-Místek. Ke zkoumání byl uplatněn design observační analytické studie. Pro sběr dat byla využita metoda dotazování. Nástrojem ke sběru dat byly standardizované, screeningové testy ALBA a test POBAV. Ze získaných dat bylo provedeno statistické zpracování dat popisnou analýzou: aritmetický průměr, medián, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, minimální a maximální hodnota. Hypotézy byly ověřeny pomocí induktivní statistiky, ze které byl uplatněn Kolmogorovův-Smirnovův test, Mann-Whitney test, Pearsonův korelační test.
Anotace v angličtině
The subject of the research was to find out the contribution of education to cognitive functions. The participants in the study were seniors aged 60-80 with two surgeries in the Frýdek-Místek district. The design of an observational analytical study was used for the research. The method of questioning was used for data collection. The data collection tools were standardized, ALBA screening tests and the POBAV test. Statistical data processing was performed from the obtained data by descriptive analysis: arithmetic mean, median, mode, standard deviation, variance, minimum and maximum value. The hypotheses were verified using inductive statistics, from which the Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney test, Pearson correlation test were applied.
Klíčová slova
Senior, edukace, kognitivní funkce, test ALBA, test POBAV
Klíčová slova v angličtině
Senior, education, cognitive function, ALBA test, POBAV test
Rozsah průvodní práce
82 s. (130 505 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem zkoumání bylo zjistit přínos edukace na kognitivní funkce. Participanty studie byli senioři ve věku 60-80 let dvou ordinací v okrese Frýdek-Místek. Ke zkoumání byl uplatněn design observační analytické studie. Pro sběr dat byla využita metoda dotazování. Nástrojem ke sběru dat byly standardizované, screeningové testy ALBA a test POBAV. Ze získaných dat bylo provedeno statistické zpracování dat popisnou analýzou: aritmetický průměr, medián, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, minimální a maximální hodnota. Hypotézy byly ověřeny pomocí induktivní statistiky, ze které byl uplatněn Kolmogorovův-Smirnovův test, Mann-Whitney test, Pearsonův korelační test.
Anotace v angličtině
The subject of the research was to find out the contribution of education to cognitive functions. The participants in the study were seniors aged 60-80 with two surgeries in the Frýdek-Místek district. The design of an observational analytical study was used for the research. The method of questioning was used for data collection. The data collection tools were standardized, ALBA screening tests and the POBAV test. Statistical data processing was performed from the obtained data by descriptive analysis: arithmetic mean, median, mode, standard deviation, variance, minimum and maximum value. The hypotheses were verified using inductive statistics, from which the Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney test, Pearson correlation test were applied.
Klíčová slova
Senior, edukace, kognitivní funkce, test ALBA, test POBAV
Klíčová slova v angličtině
Senior, education, cognitive function, ALBA test, POBAV test
Zásady pro vypracování
VÝZKUMNÝ NÁSTROJ: standardizované výkonové škálovací metody, validizované testy – pro zhodnocení stavu kognitivních funkcí seniorů > MINI MENTAL – STATE EXAMINATION (MMSE), TEST HODIN (CLOCK DRAWING TEST = CDT)
POJETÍ KVANTITATIVNÍ
POSTUP:
podrobné studium odborné literatury, literární rešerše
tvorba kapitoly DP, popis současného stavu dané problematiky
formulace hlavních, dílčích cílů pro empirii DP a formulace výzkumných otázek
příprava metodiky a organizace kvantitativního výzkumu
sběr dat, jejich analýza a shrnutí výsledků výzkumného šetření
finalizace odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
VÝZKUMNÝ NÁSTROJ: standardizované výkonové škálovací metody, validizované testy – pro zhodnocení stavu kognitivních funkcí seniorů > MINI MENTAL – STATE EXAMINATION (MMSE), TEST HODIN (CLOCK DRAWING TEST = CDT)
POJETÍ KVANTITATIVNÍ
POSTUP:
podrobné studium odborné literatury, literární rešerše
tvorba kapitoly DP, popis současného stavu dané problematiky
formulace hlavních, dílčích cílů pro empirii DP a formulace výzkumných otázek
příprava metodiky a organizace kvantitativního výzkumu
sběr dat, jejich analýza a shrnutí výsledků výzkumného šetření
finalizace odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
BÍLKOVÁ, Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk: 100 cvičení pro rozvoj koncentrace, kreativity, paměti a verbálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0067-5.
HOLUBOVÁ, Markéta. Stárnutí/Ageing 2012: Sborník příspěvků. In: Vliv paměťového tréninku na výkon a sebeposouzení kognitivně zdravých seniorů. Vyd. 1. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2012. ISBN 978-8087142-20-2.
KAPOUNOVÁ, Jana, KAPOUN, Pavel. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KLUCKÁ, Jana, VOLFOVÁ, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
KLUCKÁ, Jana, VOLFOVÁ, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 2. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2608-3.
KOLAŘÍK, Marek, DOLEJŠ, Martin, et al. Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Vyd. 5. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
STACKEOVÁ, Daniela, JAVŮRKOVÁ, Vladimíra. Psychosom: Časopis pro psychosomatickou a psychoterapeutickou medicínu. In: Vliv pohybové aktivity na kognitivní funkce u skupiny seniorek. Vyd. 1/2017. Liberec: SKT Liberec, 2017. ISSN 2336-7741.
Seznam doporučené literatury
BÍLKOVÁ, Jana. Kognitivní trénink pro třetí věk: 100 cvičení pro rozvoj koncentrace, kreativity, paměti a verbálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0067-5.
HOLUBOVÁ, Markéta. Stárnutí/Ageing 2012: Sborník příspěvků. In: Vliv paměťového tréninku na výkon a sebeposouzení kognitivně zdravých seniorů. Vyd. 1. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2012. ISBN 978-8087142-20-2.
KAPOUNOVÁ, Jana, KAPOUN, Pavel. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KLUCKÁ, Jana, VOLFOVÁ, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2608-3.
KLUCKÁ, Jana, VOLFOVÁ, Pavla. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 2. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2608-3.
KOLAŘÍK, Marek, DOLEJŠ, Martin, et al. Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Vyd. 5. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
STACKEOVÁ, Daniela, JAVŮRKOVÁ, Vladimíra. Psychosom: Časopis pro psychosomatickou a psychoterapeutickou medicínu. In: Vliv pohybové aktivity na kognitivní funkce u skupiny seniorek. Vyd. 1/2017. Liberec: SKT Liberec, 2017. ISSN 2336-7741.