Diplomová práce předkládá kvantitativní studii, ve které byl uplatněn výzkumný design observační analytické studie. Zkoumání bylo realizováno u souboru 137 žáků třech středních škol. Jako nástroj ke sběru dat byl použit standardizovaný dotazník "Věkové IQ" od autorky Tošnerové a nestandardizovaný dotazník Demystifikace mýtů o stáří inspirovaný publikací Demystifying the myths of ageing, upravený pro potřeby práce. Data byla sbírána k těmto jevům: mýty a předsudky, stáří, žáci středních škol. Pro vyhodnocení dat byly využity metody induktivní a deskriptivní statistiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents quantitative study, in which a research design observational analytical study was applied. The research was realised on a group of 137 high school students from three different high schools. As a data collection tool a standardized questionnaire "Age IQ" by Tosnerova and a non-standardized questionnaire Demystifying the myths of ageing inspired by the publication Demystifying the myths of ageing adapted for the needs of this thesis was used. The data were collected for these phenomena: myths and prejudices, old age, high school students. To evaluate the data inductive and descriptive statistics methods was used.
Adolescents, high school students, students, quantitative study, standardized questionnaire, non- standardized questionnaire,ageism, age discrimination, myths and prejudices, old age, elderly people, seniors
Rozsah průvodní práce
88 s. + 11 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce předkládá kvantitativní studii, ve které byl uplatněn výzkumný design observační analytické studie. Zkoumání bylo realizováno u souboru 137 žáků třech středních škol. Jako nástroj ke sběru dat byl použit standardizovaný dotazník "Věkové IQ" od autorky Tošnerové a nestandardizovaný dotazník Demystifikace mýtů o stáří inspirovaný publikací Demystifying the myths of ageing, upravený pro potřeby práce. Data byla sbírána k těmto jevům: mýty a předsudky, stáří, žáci středních škol. Pro vyhodnocení dat byly využity metody induktivní a deskriptivní statistiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents quantitative study, in which a research design observational analytical study was applied. The research was realised on a group of 137 high school students from three different high schools. As a data collection tool a standardized questionnaire "Age IQ" by Tosnerova and a non-standardized questionnaire Demystifying the myths of ageing inspired by the publication Demystifying the myths of ageing adapted for the needs of this thesis was used. The data were collected for these phenomena: myths and prejudices, old age, high school students. To evaluate the data inductive and descriptive statistics methods was used.
Adolescents, high school students, students, quantitative study, standardized questionnaire, non- standardized questionnaire,ageism, age discrimination, myths and prejudices, old age, elderly people, seniors
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: analýza problematiky ageismu u studentů středních škol
Soubor participantů: studenti středních škol
Pojetí: kvantitativní výzkum
Nástroj ke sběru dat: standardizovaný dotazník Věkové IQ (Tošnerová, 2002), nestandardizovaný dotazník inspirovaný publikací Demystifying the myths of ageing (WHO, 2008)
Kroky tvorby DP:
1. Studium vstupní literatury a zadání literární rešerše
2. Formulace cílů a dílčích cílů práce
3. Tvorba teoretické části práce
4. Příprava empirické části práce
5. Sběr a analýza dat
6. Interpretace výsledků výzkumné části
7. Příprava finální verze diplomové práce
8. Odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání: analýza problematiky ageismu u studentů středních škol
Soubor participantů: studenti středních škol
Pojetí: kvantitativní výzkum
Nástroj ke sběru dat: standardizovaný dotazník Věkové IQ (Tošnerová, 2002), nestandardizovaný dotazník inspirovaný publikací Demystifying the myths of ageing (WHO, 2008)
Kroky tvorby DP:
1. Studium vstupní literatury a zadání literární rešerše
2. Formulace cílů a dílčích cílů práce
3. Tvorba teoretické části práce
4. Příprava empirické části práce
5. Sběr a analýza dat
6. Interpretace výsledků výzkumné části
7. Příprava finální verze diplomové práce
8. Odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Rostislav ČEVELA a Zdeněk KALVACH. Úvod do gerontologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
HÖSCHL, Cyril, Hana ŠTĚPÁNKOVÁ a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Gerontologie: Současné otázky z pohledu biomedicínských a společenských věd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2628-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014. ISBN 978-80-7454-420-0.
DEMIR, Gokce, Sevil BICER, G.Deniz BULUCU-BÖYÜKSOY a Betüll ÖZEN. Attitudes of Nursing Students about Ageism and the Related Factors. International Journal of Caring Sciences [online]. 2016, 9(3), 900-908 [cit. 2020-12-13]. ISSN 1792-037X. Dostupné z: http://www.internationaljournalofcaringsciences.org/docs/18_demir_originial_9_3.pdf
TOYGAR, Ismail a Ayfer KARDAKOVAN. Factors affecting the attitudes of nursing students toward ageism. Nursing Practice Today [online]. 2020, 7(1), 38-44 [cit. 2020-12-13]. ISSN 2383-1162. Dostupné z: doi:10.18502/npt.v7i1.2298
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše, Rostislav ČEVELA a Zdeněk KALVACH. Úvod do gerontologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
HÖSCHL, Cyril, Hana ŠTĚPÁNKOVÁ a Lucie VIDOVIĆOVÁ. Gerontologie: Současné otázky z pohledu biomedicínských a společenských věd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2628-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014. ISBN 978-80-7454-420-0.
DEMIR, Gokce, Sevil BICER, G.Deniz BULUCU-BÖYÜKSOY a Betüll ÖZEN. Attitudes of Nursing Students about Ageism and the Related Factors. International Journal of Caring Sciences [online]. 2016, 9(3), 900-908 [cit. 2020-12-13]. ISSN 1792-037X. Dostupné z: http://www.internationaljournalofcaringsciences.org/docs/18_demir_originial_9_3.pdf
TOYGAR, Ismail a Ayfer KARDAKOVAN. Factors affecting the attitudes of nursing students toward ageism. Nursing Practice Today [online]. 2020, 7(1), 38-44 [cit. 2020-12-13]. ISSN 2383-1162. Dostupné z: doi:10.18502/npt.v7i1.2298