Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem disertační práce s názvem: Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. Cílem této práce je ukotvit pojem v české odborné terminologii a konstruovat novou teorii o vzájemných vazbách formování profesního přesvědčení na základě sebereflexe začínajícího učitele, v souvislosti s jeho vnímáním spokojenosti v profesi. Výzkum v kvalitativním designu byl realizován ve více výzkumných liniích a to v linii life story, linii životního příběhu učitele s narativním přístupem ke zpracování dat, a následně pak v linii směřující k zakotvené teorii, jejíž data byla zpracována otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Na závěr byly výsledky obou linií opakovaně analyzovány a komparovány. Data z terénu byla získávána převážně metodou autonomního psaní na zadaný problém, bez zásahu badatele, hloubkovými rozhovory a skupinovou diskusí v ohniskových skupinách. Tacitní znalosti o profesním přesvědčení byly u jednotlivých respondentů zviditelněny sebereflektivními technikami. Bylo zjištěno, že profesní přesvědčení je fenomén, který je v praxi žitý a reflektovaný, je multifaktoriální a obecně reprezentovaný vírou učitele v profesi, a vírou v to, že konkrétně on v profesi obstojí. Formuje se již před nástupem do praxe jako pozitivní fenomén, a to ve dvou dimenzích, stabilní a epizodní. Pokud učitel disponuje silným pozitivním profesním přesvědčením v době nástupu do praxe, vykazuje vyšší sebedůvěru a sebejistotu a deklaruje individuální spokojenost v profesi.
Anotace v angličtině
Professional beliefs of beginning teachers, which is the main topic of the dissertation entitled: Selected aspects of formation of the professional beliefs of beginning teachers, is a multidisciplinary phenomenon, which is not yet clearly established in professional pedagogical terminology. The aim of this work is to anchor the concept in Czech professional terminology and to construct a new theory of the interrelationships of the formation of professional beliefs based on self-reflection of a beginning teacher, in connection with his perception of satisfaction in the profession. Research in qualitative design was carried out in several research lines, namely in the life story line, the teacher's life story line with a narrative approach to data processing, and then in the line leading to grounded theory, whose data were processed by open, axial and selective coding. Finally, the results of both lines were repeatedly analyzed and compared. Data from the field were obtained mainly by the method of autonomous writing on a given problem, without the intervention of the researcher, in-depth interviews and group discussion in focus groups. Tacit knowledge about professional beliefs was made visible by individual respondents through self-reflective techniques. It was found that professional belief is a phenomenon that is lived and reflected in practice, is multifactorial and generally represented by the teacher's faith in the profession, and the belief that he specifically succeeds in the profession. It is formed before starting practice as a positive phenomenon, in two dimensions, stable and episodic. If the teacher has a strong positive professional belief at the time of entering practice, he shows higher self-confidence and self-assurance and declares individual satisfaction in the profession.
Beginning teacher, professional beliefs, formation of professional beliefs, a stable component of professional beliefs, episodic component of professional beliefs, satisfaction in the profession
Rozsah průvodní práce
158 s., 269 000 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem disertační práce s názvem: Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. Cílem této práce je ukotvit pojem v české odborné terminologii a konstruovat novou teorii o vzájemných vazbách formování profesního přesvědčení na základě sebereflexe začínajícího učitele, v souvislosti s jeho vnímáním spokojenosti v profesi. Výzkum v kvalitativním designu byl realizován ve více výzkumných liniích a to v linii life story, linii životního příběhu učitele s narativním přístupem ke zpracování dat, a následně pak v linii směřující k zakotvené teorii, jejíž data byla zpracována otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Na závěr byly výsledky obou linií opakovaně analyzovány a komparovány. Data z terénu byla získávána převážně metodou autonomního psaní na zadaný problém, bez zásahu badatele, hloubkovými rozhovory a skupinovou diskusí v ohniskových skupinách. Tacitní znalosti o profesním přesvědčení byly u jednotlivých respondentů zviditelněny sebereflektivními technikami. Bylo zjištěno, že profesní přesvědčení je fenomén, který je v praxi žitý a reflektovaný, je multifaktoriální a obecně reprezentovaný vírou učitele v profesi, a vírou v to, že konkrétně on v profesi obstojí. Formuje se již před nástupem do praxe jako pozitivní fenomén, a to ve dvou dimenzích, stabilní a epizodní. Pokud učitel disponuje silným pozitivním profesním přesvědčením v době nástupu do praxe, vykazuje vyšší sebedůvěru a sebejistotu a deklaruje individuální spokojenost v profesi.
Anotace v angličtině
Professional beliefs of beginning teachers, which is the main topic of the dissertation entitled: Selected aspects of formation of the professional beliefs of beginning teachers, is a multidisciplinary phenomenon, which is not yet clearly established in professional pedagogical terminology. The aim of this work is to anchor the concept in Czech professional terminology and to construct a new theory of the interrelationships of the formation of professional beliefs based on self-reflection of a beginning teacher, in connection with his perception of satisfaction in the profession. Research in qualitative design was carried out in several research lines, namely in the life story line, the teacher's life story line with a narrative approach to data processing, and then in the line leading to grounded theory, whose data were processed by open, axial and selective coding. Finally, the results of both lines were repeatedly analyzed and compared. Data from the field were obtained mainly by the method of autonomous writing on a given problem, without the intervention of the researcher, in-depth interviews and group discussion in focus groups. Tacit knowledge about professional beliefs was made visible by individual respondents through self-reflective techniques. It was found that professional belief is a phenomenon that is lived and reflected in practice, is multifactorial and generally represented by the teacher's faith in the profession, and the belief that he specifically succeeds in the profession. It is formed before starting practice as a positive phenomenon, in two dimensions, stable and episodic. If the teacher has a strong positive professional belief at the time of entering practice, he shows higher self-confidence and self-assurance and declares individual satisfaction in the profession.
Beginning teacher, professional beliefs, formation of professional beliefs, a stable component of professional beliefs, episodic component of professional beliefs, satisfaction in the profession
Zásady pro vypracování
Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem disertační práce s názvem: Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. V teoretické části je vymezen aktuální stav poznání fenoménu, používaná terminologie a různé přístupy k jeho definování, z nichž jeden vybíráme. Je zde také popsán a odůvodněn celkový přístup k výzkumnému šetření v kvalitativním designu.
V praktické části je popsán sběr, zpracování a interpretace dat z terénu, z realistické edukační reality učitelů. Výzkum směřuje jednak k poznání profesní části životního příběhu učitelů a druhým směrem k nové zakotvené teorii dle Strausse a Corbinové o formování a realizaci profesního přesvědčení ve vazbě na jejich spokojenost v profesi.
Hlavním cílem výzkumu, který byl formulován z původního výzkumného problému, je na základě poznání procesu formování fenoménu profesní přesvědčení začínajících učitelů, ukotvit pojem v české pedagogické terminologii a konstruovat teorii o vzájemných vazbách profesního přesvědčení a sebereflexe začínajícího učitele ve vztahu k jeho subjektivní spokojenosti v profesi.
Zásady pro vypracování
Profesní přesvědčení začínajících učitelů, které je hlavním tématem disertační práce s názvem: Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů, je multidisciplinární fenomén, který není dosud v odborné pedagogické terminologii jednoznačně etablován. V teoretické části je vymezen aktuální stav poznání fenoménu, používaná terminologie a různé přístupy k jeho definování, z nichž jeden vybíráme. Je zde také popsán a odůvodněn celkový přístup k výzkumnému šetření v kvalitativním designu.
V praktické části je popsán sběr, zpracování a interpretace dat z terénu, z realistické edukační reality učitelů. Výzkum směřuje jednak k poznání profesní části životního příběhu učitelů a druhým směrem k nové zakotvené teorii dle Strausse a Corbinové o formování a realizaci profesního přesvědčení ve vazbě na jejich spokojenost v profesi.
Hlavním cílem výzkumu, který byl formulován z původního výzkumného problému, je na základě poznání procesu formování fenoménu profesní přesvědčení začínajících učitelů, ukotvit pojem v české pedagogické terminologii a konstruovat teorii o vzájemných vazbách profesního přesvědčení a sebereflexe začínajícího učitele ve vztahu k jeho subjektivní spokojenosti v profesi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Rozhodnutie stať sa učiteľom – pohľad kvalitatívného výskumu. Pedagogická revue. 2002. ročník 54, č. 3, s. 240-256. ISSN 1335-1982.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
HANUŠOVÁ, Světlana, PÍŠOVÁ, Michaela a Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
CHUDÝ, Štefan a Pavel NEUMEISTER. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
JANIK, Tomáš, Wildová Radka, ULIČNÁ, Klára, MINAŘíKOVÁ, Eva, JANÍK, Miroslav, JAŠKOVÁ, Jana a Barbora ŠIMůNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika. 2017, roč. 67, č. 1, s. 4-26. ISSN 2336-2189
JUKLOVÁ, Kateřina. Identita začínajících učitelů. Brno: 2009. Disertační práce. Psychologický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita Brno.
KORTHAGEN, Fred, A. J., KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram a Theo WUBBELS. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
KOŤA, Jaroslav. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika. 1994, roč. 44, č. 4, s. 307-309. ISSN 0031-3815.
Straková, Jana, Spilková, Vladimíra, Friedleanderová, Hana, Hanzák Tomáš a Jaroslava Simonová. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika [online]. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65 [cit. 2020-06-01]. ISSN eISSN 2336-2189. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/ pedagogika/?p=1498&lang=cs
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0.
ŠVEC, Vlastimil a Jarmila BRADOVÁ. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.
VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Rozhodnutie stať sa učiteľom – pohľad kvalitatívného výskumu. Pedagogická revue. 2002. ročník 54, č. 3, s. 240-256. ISSN 1335-1982.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
HANUŠOVÁ, Světlana, PÍŠOVÁ, Michaela a Tomáš KOHOUTEK, et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4.
CHUDÝ, Štefan a Pavel NEUMEISTER. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
JANIK, Tomáš, Wildová Radka, ULIČNÁ, Klára, MINAŘíKOVÁ, Eva, JANÍK, Miroslav, JAŠKOVÁ, Jana a Barbora ŠIMůNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika. 2017, roč. 67, č. 1, s. 4-26. ISSN 2336-2189
JUKLOVÁ, Kateřina. Identita začínajících učitelů. Brno: 2009. Disertační práce. Psychologický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita Brno.
KORTHAGEN, Fred, A. J., KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram a Theo WUBBELS. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
KOŤA, Jaroslav. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika. 1994, roč. 44, č. 4, s. 307-309. ISSN 0031-3815.
Straková, Jana, Spilková, Vladimíra, Friedleanderová, Hana, Hanzák Tomáš a Jaroslava Simonová. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika [online]. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65 [cit. 2020-06-01]. ISSN eISSN 2336-2189. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/ pedagogika/?p=1498&lang=cs
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0.
ŠVEC, Vlastimil a Jarmila BRADOVÁ. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.
VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.