Práce se zabývá problematikou kartografických dovedností
žáků 9. tříd a odpovídajícího ročníku nižšího gymnázia.
Hlavním cílem bakalářské práce je analýza jednotlivých
úrovní osvojení kartografických dovedností, kterých
dosahují žáci 9. ročníku vybraných základních škol
a odpovídajícího ročníku nižšího stupně gymnázia.
Teoretická část se zabývá rozborem kurikulárních
dokumentů, Bloomovou taxonomií, definicí map a analýzou
kartografických dovedností. V praktické části je proveden
didaktický test, jehož výsledky jsou analyzovány
a porovnávány mezi jednotlivými třídami a školami.
Zároveň jsou v této části porovnávány dosažené
kartografické dovednosti žáků s Bloomovou taxonomií.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of cartographic skills of 9th
grade pupils of secondary schools and 4th grade of lower
grammar school. The bachelor thesis aims at the analysis of
the individual levels of cartographic skills acquisition
achieved by pupils of 9th grade of selected secondary
schools and the corresponding grade of lower grammar
school. The theoretical part includes the analysis of
Curriculum documents, Bloom's taxonomy, definition of
maps and analysis of cartographic skills. In the practical
part, a didactic test is carried out, the results of which are
analysed and compared between classes and schools. At the
same time, the cartographic skills achieved by the pupils are
compared with Bloom's taxonomy.
Práce se zabývá problematikou kartografických dovedností
žáků 9. tříd a odpovídajícího ročníku nižšího gymnázia.
Hlavním cílem bakalářské práce je analýza jednotlivých
úrovní osvojení kartografických dovedností, kterých
dosahují žáci 9. ročníku vybraných základních škol
a odpovídajícího ročníku nižšího stupně gymnázia.
Teoretická část se zabývá rozborem kurikulárních
dokumentů, Bloomovou taxonomií, definicí map a analýzou
kartografických dovedností. V praktické části je proveden
didaktický test, jehož výsledky jsou analyzovány
a porovnávány mezi jednotlivými třídami a školami.
Zároveň jsou v této části porovnávány dosažené
kartografické dovednosti žáků s Bloomovou taxonomií.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of cartographic skills of 9th
grade pupils of secondary schools and 4th grade of lower
grammar school. The bachelor thesis aims at the analysis of
the individual levels of cartographic skills acquisition
achieved by pupils of 9th grade of selected secondary
schools and the corresponding grade of lower grammar
school. The theoretical part includes the analysis of
Curriculum documents, Bloom's taxonomy, definition of
maps and analysis of cartographic skills. In the practical
part, a didactic test is carried out, the results of which are
analysed and compared between classes and schools. At the
same time, the cartographic skills achieved by the pupils are
compared with Bloom's taxonomy.
Práce bude zaměřena na geografické znalosti žáků 9. tříd základních škol a gymnázia (4. ročník nižšího gymnázia) ve městě Hlinsko v Čechách. Dále bude provedena komparace mezi jednotlivými školami a gymnáziem. Data se kterými budu pracovat budou vycházet z dotazníkového šetření, které bude provedeno na jednotlivých školách. Výsledkem dotazníkového šetření předpokládám, že studenti gymnázia budou mít větší znalosti v oblasti geografie, než studenti základních škol. Dále se domnívám, že žáci Základní školy Resslova Hlinsko budou mít v oblasti geografie větší znalosti oproti ostatním základním školám, z důvodu moderní didaktiky.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na geografické znalosti žáků 9. tříd základních škol a gymnázia (4. ročník nižšího gymnázia) ve městě Hlinsko v Čechách. Dále bude provedena komparace mezi jednotlivými školami a gymnáziem. Data se kterými budu pracovat budou vycházet z dotazníkového šetření, které bude provedeno na jednotlivých školách. Výsledkem dotazníkového šetření předpokládám, že studenti gymnázia budou mít větší znalosti v oblasti geografie, než studenti základních škol. Dále se domnívám, že žáci Základní školy Resslova Hlinsko budou mít v oblasti geografie větší znalosti oproti ostatním základním školám, z důvodu moderní didaktiky.
Seznam doporučené literatury
HERINK, Josef a Stanislav TLACH. Základy zeměpisných znalostí: příručka k sestavení učebních osnov a ověřovací sbírka úloh pro vyučovací předmět Zeměpis ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. 2., rozš. a upr. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2006.
CHALUPA, Petr, Stanislav HORNÍK a Jaromír DEMEK. Zeměpis 9: pro základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015-.
CHALUPA, Petr, Martin WEINHÖFER a Dušan KRÁČMAR. Zeměpis 9: lidé a hospodářství : učebnice pro 9. ročník základní školy nebo kvarty víceletého gymnázia. Brno: Nová škola - Duha, [2019]. Čtení s porozuměním.
VYSTAVĚLOVÁ, Andrea. Moderní metody ve výuce geografie místního regionu: příklad pro Moravskotřebovsko. Olomouc, 2016. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Přírodovědecká fakulta
TLÁSKAL, Milan. Postavení terénní výuky v kurikulu základní školy a její využití pro výuku na Olomoucku. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Fakulta tělesné kultury
HOLOMEK, Jakub. Soubor pracovních listů a metodik pro terénní výuku v okrese Vsetín. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Fakulta tělesné kultury
Seznam doporučené literatury
HERINK, Josef a Stanislav TLACH. Základy zeměpisných znalostí: příručka k sestavení učebních osnov a ověřovací sbírka úloh pro vyučovací předmět Zeměpis ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. 2., rozš. a upr. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2006.
CHALUPA, Petr, Stanislav HORNÍK a Jaromír DEMEK. Zeměpis 9: pro základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015-.
CHALUPA, Petr, Martin WEINHÖFER a Dušan KRÁČMAR. Zeměpis 9: lidé a hospodářství : učebnice pro 9. ročník základní školy nebo kvarty víceletého gymnázia. Brno: Nová škola - Duha, [2019]. Čtení s porozuměním.
VYSTAVĚLOVÁ, Andrea. Moderní metody ve výuce geografie místního regionu: příklad pro Moravskotřebovsko. Olomouc, 2016. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Přírodovědecká fakulta
TLÁSKAL, Milan. Postavení terénní výuky v kurikulu základní školy a její využití pro výuku na Olomoucku. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Fakulta tělesné kultury
HOLOMEK, Jakub. Soubor pracovních listů a metodik pro terénní výuku v okrese Vsetín. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Fakulta tělesné kultury
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu student představil cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentoval výsledky analýzy dovedností čtení, analýzy a interpretace map na nižším gymnáziu a dvou základních školách v Hlinsku.
V reakci na hodnoticí posudky bylo diskutováno:
vysvětlení zkratky ANOVA;
faktografická správnost u otázky na výskyt železnice u Chomoutova;
srovnání modernosti přístupů jednotlivých škol.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
doc. Lehnert: Na úrovni bakalářského studia jste si vytvořil sám vlastní metodiku hodnocení dovedností a kompetencí, nebo jste ji převzal? V kapitole Závěr postrádám syntézu Vašich poznatků z provedené analýzy.
doc. Smolová: Za mne je největší slabinou nesoulad mezi názvem a cíli práce a následný obsah práce, kdy došlo k výraznému zúžení z geografických znalostí na kartografické dovednosti.