Diplomová práce se věnuje problematice sebe přijetí a narušeného obrazu těla u adolescentních studentů se stomií. Jedná se o deskriptivní průřezovou studii, která je pro svůj nízký počet participantů označena za pilotní studii. Výzkum byl proveden za pomoci metody dotazování. Nástrojem ke sběru dat byla česká verze standardizovaného nestrukturovaného dotazníku BIDQ: Body Image Disturbance Questionnaire od autora Thomas F. Cash, PH.D. Výzkum byl proveden u 15 respondentů, kteří dotazník vyplnili 72 hodin po operaci a s odstupem tří měsíců po operaci, a to po jejich písemném souhlasu. Prostřednictvím tohoto nástroje byly sbírány údaje ke zhodnocení vnímání sama sebe s odstupem času a možné rozdíly či shody v odpovědích respondenta. Získaná data byla následně doslovně přepsána a zpracována metodou otevřeného kódování a členěna do jednotlivých oblastí a kategorií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of self-acceptance and broken body image of adolescent students with stoma. This is a descriptive cross-sectional study, which is described as a pilot study due to a low number of participants. The research was conducted by using a questioning method. The tool for data collection was a Czech version of the standardized unstructured BIDQ questionnaire: Body Image Disturbance Questionnaire by Thomas F. Cash, PH.D. The research was conducted on 15 respondents who completed the questionnaire 72 hour after the operation and three months after the operation, with their written consent. Through this tool, data were collected to assess self-perception over the time and possible differences or agreement in the respondent's answers. The obtained data were literally rewritten and processed by the method of open coding and divided into individual areas and categories.
Klíčová slova
Stomie, student, pacient, standardizovaný dotazník, dotazník BIDQ, sebe přijetí, narušený obraz těla, život se stomií
Klíčová slova v angličtině
Stoma, student, patient, standardized questionnaire, questionnaire BIDQ, self-acceptance, disturbed body image, life with stoma
Rozsah průvodní práce
103 s. (186 439 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice sebe přijetí a narušeného obrazu těla u adolescentních studentů se stomií. Jedná se o deskriptivní průřezovou studii, která je pro svůj nízký počet participantů označena za pilotní studii. Výzkum byl proveden za pomoci metody dotazování. Nástrojem ke sběru dat byla česká verze standardizovaného nestrukturovaného dotazníku BIDQ: Body Image Disturbance Questionnaire od autora Thomas F. Cash, PH.D. Výzkum byl proveden u 15 respondentů, kteří dotazník vyplnili 72 hodin po operaci a s odstupem tří měsíců po operaci, a to po jejich písemném souhlasu. Prostřednictvím tohoto nástroje byly sbírány údaje ke zhodnocení vnímání sama sebe s odstupem času a možné rozdíly či shody v odpovědích respondenta. Získaná data byla následně doslovně přepsána a zpracována metodou otevřeného kódování a členěna do jednotlivých oblastí a kategorií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of self-acceptance and broken body image of adolescent students with stoma. This is a descriptive cross-sectional study, which is described as a pilot study due to a low number of participants. The research was conducted by using a questioning method. The tool for data collection was a Czech version of the standardized unstructured BIDQ questionnaire: Body Image Disturbance Questionnaire by Thomas F. Cash, PH.D. The research was conducted on 15 respondents who completed the questionnaire 72 hour after the operation and three months after the operation, with their written consent. Through this tool, data were collected to assess self-perception over the time and possible differences or agreement in the respondent's answers. The obtained data were literally rewritten and processed by the method of open coding and divided into individual areas and categories.
Klíčová slova
Stomie, student, pacient, standardizovaný dotazník, dotazník BIDQ, sebe přijetí, narušený obraz těla, život se stomií
Klíčová slova v angličtině
Stoma, student, patient, standardized questionnaire, questionnaire BIDQ, self-acceptance, disturbed body image, life with stoma
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání
Problematika sebepřijetí a narušeného obrazu těla u adolescentních studentů se stomií.
Soubor participantů
cca 10 studentů
Pojetí
kvantitativní výzkum (pilotní deskriptivní průřezová studie s omezeným počtem respondetů)
Nástroj/metoda/technika ke sběru dat
Kombinace standardizovaného dotazníku (BIDQ: Body Image Disturbance Questionnaire, autor dotazníku-Thomas F. Cash, PH.D) a nestrukturovaného rozhovoru s respondentem.
Záměr práce
Analýza zpracovaných dotazníků a rozhovorů s respondetem, které budou vyplněny týden po operaci a s odstupem 3 měsíců. Zhodnocení vnímání samasebe s odstupem času a možné rozdíly či shody v odpovědích respondenta.
Kroky tvorby DP:
Formulace výzkumného problému
Zhodnocení dosavadních poznatků o dané problematice (přehled výzkumů ke zvolenému tématu, sběr dat a studium odborné literatury)
Stanovení cílů, problémů a formulace hypotéz
Volba vhodné výzkumné metody
Stanovení časového harmonogramu výzkumu (zahájení, časové fáze a ukončení)
Organizace výzkumu (Kde bude prováděn výzkum, práce s respondenty)
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků
Interpretace výsledků
Zásady pro vypracování
Předmět zkoumání
Problematika sebepřijetí a narušeného obrazu těla u adolescentních studentů se stomií.
Soubor participantů
cca 10 studentů
Pojetí
kvantitativní výzkum (pilotní deskriptivní průřezová studie s omezeným počtem respondetů)
Nástroj/metoda/technika ke sběru dat
Kombinace standardizovaného dotazníku (BIDQ: Body Image Disturbance Questionnaire, autor dotazníku-Thomas F. Cash, PH.D) a nestrukturovaného rozhovoru s respondentem.
Záměr práce
Analýza zpracovaných dotazníků a rozhovorů s respondetem, které budou vyplněny týden po operaci a s odstupem 3 měsíců. Zhodnocení vnímání samasebe s odstupem času a možné rozdíly či shody v odpovědích respondenta.
Kroky tvorby DP:
Formulace výzkumného problému
Zhodnocení dosavadních poznatků o dané problematice (přehled výzkumů ke zvolenému tématu, sběr dat a studium odborné literatury)
Stanovení cílů, problémů a formulace hypotéz
Volba vhodné výzkumné metody
Stanovení časového harmonogramu výzkumu (zahájení, časové fáze a ukončení)
Organizace výzkumu (Kde bude prováděn výzkum, práce s respondenty)
Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků
Interpretace výsledků
Seznam doporučené literatury
ČASTULÍKOVÁ, Zuzana. Adaptace člověka na život s kolostomií a ileostomií. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008, 120 s., 17 s. příloh. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/4925. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, Ústav zdravotnických studií. Vedoucí práce Valentová, Markéta.
ĎURICOVÁ, Lenka a Lucia LUKÁČOVÁ. Adolescent school-related self-concept in relation to adolescent personality. The New Educational Review [online]. 2016, 43(1), 263-273 [cit. 2020-12-31]. ISSN 17326729. Dostupné z: doi:10.15804/tner.2016.43.1.22
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KOLKA, Milan, Ivona PAVLÍČKOVÁ a Miloš VEČEŘA. Píšeme seminární a diplomové práce na počítači. 2., dopl. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5463-9
LIMA, Joelma Alves de, Karina de Cássia MUNIZ, Geraldo Magela SALOMÉ a Lydia Masako FERREIRA. Association of sociodemographic and clinical factors with self-image, self-esteem and locus of health control in patients with an intestinal stoma. Journal of Coloproctology [online]. 2018, 38(1), 56-64 [cit. 2021-01-08]. ISSN 22379363. Dostupné z: doi:10.1016/j.jcol.2017.11.003
MARČEK, Vladimír and Ivana POLEDŇOVÁ. Sebepojetí a profesní plány dospívajících. (Self-concept and career plans of adolescents.). Konference Psychologická diagnostika detí a dospívajících. Výzkum, prevence a školní poradenství. 29.6.-1.7.2011, FSS MU Brno., 2011.
OLECKÁ, Ivana a Kateřina IVANOVÁ. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
SALOMÉ, Geraldo Magela, Joelma Alves de LIMA, Karina de Cássia MUNIZ, Elaine Cristina FARIA a Lydia Masako FERREIRA. Health locus of control, body image and self-esteem in individuals with intestinal stoma. Journal of Coloproctology [online]. 2017, 37(3), 216-224 [cit. 2021-01-08]. ISSN 22379363. Dostupné z: doi:10.1016/j.jcol.2017.04.003
TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK, ed. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2.
ZACHOVÁ, Veronika. Stomie. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3256-5.
Seznam doporučené literatury
ČASTULÍKOVÁ, Zuzana. Adaptace člověka na život s kolostomií a ileostomií. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008, 120 s., 17 s. příloh. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/4925. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií, Ústav zdravotnických studií. Vedoucí práce Valentová, Markéta.
ĎURICOVÁ, Lenka a Lucia LUKÁČOVÁ. Adolescent school-related self-concept in relation to adolescent personality. The New Educational Review [online]. 2016, 43(1), 263-273 [cit. 2020-12-31]. ISSN 17326729. Dostupné z: doi:10.15804/tner.2016.43.1.22
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KOLKA, Milan, Ivona PAVLÍČKOVÁ a Miloš VEČEŘA. Píšeme seminární a diplomové práce na počítači. 2., dopl. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5463-9
LIMA, Joelma Alves de, Karina de Cássia MUNIZ, Geraldo Magela SALOMÉ a Lydia Masako FERREIRA. Association of sociodemographic and clinical factors with self-image, self-esteem and locus of health control in patients with an intestinal stoma. Journal of Coloproctology [online]. 2018, 38(1), 56-64 [cit. 2021-01-08]. ISSN 22379363. Dostupné z: doi:10.1016/j.jcol.2017.11.003
MARČEK, Vladimír and Ivana POLEDŇOVÁ. Sebepojetí a profesní plány dospívajících. (Self-concept and career plans of adolescents.). Konference Psychologická diagnostika detí a dospívajících. Výzkum, prevence a školní poradenství. 29.6.-1.7.2011, FSS MU Brno., 2011.
OLECKÁ, Ivana a Kateřina IVANOVÁ. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
SALOMÉ, Geraldo Magela, Joelma Alves de LIMA, Karina de Cássia MUNIZ, Elaine Cristina FARIA a Lydia Masako FERREIRA. Health locus of control, body image and self-esteem in individuals with intestinal stoma. Journal of Coloproctology [online]. 2017, 37(3), 216-224 [cit. 2021-01-08]. ISSN 22379363. Dostupné z: doi:10.1016/j.jcol.2017.04.003
TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK, ed. Sebepojetí a identita v adolescenci: sociální a kulturní kontext. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2.
ZACHOVÁ, Veronika. Stomie. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3256-5.