Bakalářská práce je zaměřena na individuální plánování s dítětem v kontextu sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. V teoretické části práce jsou popsány pojmy jako sociální služby, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a jejich význam, co tyto služby poskytují, co je to sanace rodiny a proč je důležitá. Tato část se také dotýká na úvod pojmů jako je rodina, dítě, potřeby dítěte, kdo se považuje za ohrožené dítě. Stěžejní kapitolou celé práce je kapitola s názvem individuální plánování. Zde jsou popsány možné přístupy v rámci individuálního plánování a také je pozornost zaměřena na možné přístupy a pomůcky využívané při sociální práci s dětmi.
V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum, který zahrnuje rozhovory s pracovníky sociálně aktivizačních služeb. V rámci rozhovorů bylo zkoumáno, jak pracovníci vnímají význam zapojení dětí do individuálního plánování a jakými způsoby toto zapojení realizují. Dále byly zkoumány metody, pracovní pomůcky a postupy, které pracovníci využívají při plánování s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on individual planning with children in the context of social activation services for families with children. The theoretical part of the thesis describes concepts such as social services, social activation services for families with children and their significance, the services provided by these programs, family rehabilitation, and why it is important. This section also introduces introductory concepts such as family, child, child's needs, and who is considered a vulnerable child. The pivotal chapter of the entire thesis is titled Individual Planning, where possible approaches within individual planning are described, and attention is given to potential approaches and tools used in social work with children.
The practical part consists of a qualitative research study, which includes interviews with professionals working in social activation services. The interviews examine how professionals perceive the importance of involving children in individual planning and the methods they employ to facilitate this involvement. Additionally, the study explores the techniques, working tools, and procedures used by professionals in planning with children.
Klíčová slova
Rodina, dítě, potřeby dítěte, sociální služby, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, individuální plánování.
Klíčová slova v angličtině
Family, child, child's needs, social services, social activation services for families with children, individual planning.
Rozsah průvodní práce
58 s. (88 512)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na individuální plánování s dítětem v kontextu sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. V teoretické části práce jsou popsány pojmy jako sociální služby, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a jejich význam, co tyto služby poskytují, co je to sanace rodiny a proč je důležitá. Tato část se také dotýká na úvod pojmů jako je rodina, dítě, potřeby dítěte, kdo se považuje za ohrožené dítě. Stěžejní kapitolou celé práce je kapitola s názvem individuální plánování. Zde jsou popsány možné přístupy v rámci individuálního plánování a také je pozornost zaměřena na možné přístupy a pomůcky využívané při sociální práci s dětmi.
V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum, který zahrnuje rozhovory s pracovníky sociálně aktivizačních služeb. V rámci rozhovorů bylo zkoumáno, jak pracovníci vnímají význam zapojení dětí do individuálního plánování a jakými způsoby toto zapojení realizují. Dále byly zkoumány metody, pracovní pomůcky a postupy, které pracovníci využívají při plánování s dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on individual planning with children in the context of social activation services for families with children. The theoretical part of the thesis describes concepts such as social services, social activation services for families with children and their significance, the services provided by these programs, family rehabilitation, and why it is important. This section also introduces introductory concepts such as family, child, child's needs, and who is considered a vulnerable child. The pivotal chapter of the entire thesis is titled Individual Planning, where possible approaches within individual planning are described, and attention is given to potential approaches and tools used in social work with children.
The practical part consists of a qualitative research study, which includes interviews with professionals working in social activation services. The interviews examine how professionals perceive the importance of involving children in individual planning and the methods they employ to facilitate this involvement. Additionally, the study explores the techniques, working tools, and procedures used by professionals in planning with children.
Klíčová slova
Rodina, dítě, potřeby dítěte, sociální služby, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, individuální plánování.
Klíčová slova v angličtině
Family, child, child's needs, social services, social activation services for families with children, individual planning.
Zásady pro vypracování
1. Výzkumný problém:
Jakým způsobem pracovníci sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi (SASRD) individuálně plánují s dětmi a jakých přístupů a pomůcek k tomu využívají?
2. Výzkumné cíle a otázky:
Výzkumným cílem bude zjistit, zda se pracovníci SASRD zaměřují vedle individuálního plánování s dospělými klienty v rámci spolupráce také na individuální plánování přímo s dítětem. Jak takové individuální plánování s dítětem vypadá, zda má k tomu služba vypracován nějaký formulář, jakých pomůcek pracovníci využívají a jaké používají přístupy či techniky při práci s dětmi.
3. Obsah:
V teoretické části budu pojednávat o pojmech jako sociální služby, SASRD a jejich význam, jak SASRD fungují, co je to sanace rodiny a proč je důležitá. Dotknu se také pojmů jako rodina, dítě, potřeby dítěte, ohrožené dítě, sociální práce s dětmi. V bakalářské práci také pojednám o teoriích a metodách při práci s klienty a zaměřím se také na výčet možných přístupů využívaných při práci s dětmi.
4. Výzkumný soubor:
Pracovníci SASRD v rámci služeb v okresu Svitavy.
5. Výzkumná strategie:
Využití kvalitativního výzkumu. Rozhovor s pracovníky sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
Zásady pro vypracování
1. Výzkumný problém:
Jakým způsobem pracovníci sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi (SASRD) individuálně plánují s dětmi a jakých přístupů a pomůcek k tomu využívají?
2. Výzkumné cíle a otázky:
Výzkumným cílem bude zjistit, zda se pracovníci SASRD zaměřují vedle individuálního plánování s dospělými klienty v rámci spolupráce také na individuální plánování přímo s dítětem. Jak takové individuální plánování s dítětem vypadá, zda má k tomu služba vypracován nějaký formulář, jakých pomůcek pracovníci využívají a jaké používají přístupy či techniky při práci s dětmi.
3. Obsah:
V teoretické části budu pojednávat o pojmech jako sociální služby, SASRD a jejich význam, jak SASRD fungují, co je to sanace rodiny a proč je důležitá. Dotknu se také pojmů jako rodina, dítě, potřeby dítěte, ohrožené dítě, sociální práce s dětmi. V bakalářské práci také pojednám o teoriích a metodách při práci s klienty a zaměřím se také na výčet možných přístupů využívaných při práci s dětmi.
4. Výzkumný soubor:
Pracovníci SASRD v rámci služeb v okresu Svitavy.
5. Výzkumná strategie:
Využití kvalitativního výzkumu. Rozhovor s pracovníky sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
HAUKE, Marcela. Pečovatelská služba a individuální plánování: praktický průvodce. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3849-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
Legislativa:
ČESKO. Sdělení č. 104/1991 Sb., sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech dítěte
ČESKO. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
HAUKE, Marcela. Pečovatelská služba a individuální plánování: praktický průvodce. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3849-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
Legislativa:
ČESKO. Sdělení č. 104/1991 Sb., sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech dítěte
ČESKO. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
ČESKO. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.