Tato práce pojednává o metodách sběru, preparace a konzervace bezobratlých živočichů a jejich využití v hodinách přírodopisu. Teoretická část práce je věnována stručnému popisu jednotlivých metod sběru a pomůcek k tomu určených. Dále jsou zde uvedeny metody konzervace, fixace, preparace a dokumentace nasbíraných vzorků. V praktické části je navrženo využití těchto metod ve výuce přírodopisu formou exkurzí a laboratorních prací včetně závěrečných výstupů ve formě laboratorních protokolů a pracovních listů.
Anotace v angličtině
This dissertation discusses methods of collecting, preparing, and preserving invertebrate animals and their utilization in Natural history classes. The theoretical part of the thesis is devoted to a brief description of the various methods of collection and equipment designed for this purpose. In addition, it also lists the methods of preservation, fixing, preparation, and documentation of the collected samples. The practical part suggests the use of these methods in the tuition of natural history in the form of field excursions and laboratory work including final outputs in the form of laboratory protocols and worksheets.
Tato práce pojednává o metodách sběru, preparace a konzervace bezobratlých živočichů a jejich využití v hodinách přírodopisu. Teoretická část práce je věnována stručnému popisu jednotlivých metod sběru a pomůcek k tomu určených. Dále jsou zde uvedeny metody konzervace, fixace, preparace a dokumentace nasbíraných vzorků. V praktické části je navrženo využití těchto metod ve výuce přírodopisu formou exkurzí a laboratorních prací včetně závěrečných výstupů ve formě laboratorních protokolů a pracovních listů.
Anotace v angličtině
This dissertation discusses methods of collecting, preparing, and preserving invertebrate animals and their utilization in Natural history classes. The theoretical part of the thesis is devoted to a brief description of the various methods of collection and equipment designed for this purpose. In addition, it also lists the methods of preservation, fixing, preparation, and documentation of the collected samples. The practical part suggests the use of these methods in the tuition of natural history in the form of field excursions and laboratory work including final outputs in the form of laboratory protocols and worksheets.
1. Práci vypracovat samostatně podle pokynů vedoucí práce s použitím doporučené literatury.
2. Všechny převzaté údaje je nutno náležitě citovat.
3. Dílčím cílem práce bude stručně zpracovat problematiku Metod sběru, konzervace a preparace bezobratlých formou literární rešerše. Hlavním cílem práce bude navrhnout využití těchto metod a sbírek bezobratlých ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol a v environmentální výchově.
Zásady pro vypracování
1. Práci vypracovat samostatně podle pokynů vedoucí práce s použitím doporučené literatury.
2. Všechny převzaté údaje je nutno náležitě citovat.
3. Dílčím cílem práce bude stručně zpracovat problematiku Metod sběru, konzervace a preparace bezobratlých formou literární rešerše. Hlavním cílem práce bude navrhnout využití těchto metod a sbírek bezobratlých ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol a v environmentální výchově.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J.: Environmentální výchova: Od prostředků k cílům. Brno: Paido, 2007.
ČINČERA, J. – CAHA, M. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 167 s.
CARTER, M. & WALKER, A. K. Care and Conservation of Natural History Collections. London: Oxford University Press, 1999. 226 p.
HOLOUŠOVÁ, D., et al. Jak psát diplomové a závěrečné práce. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. 110 s.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno: MU, 2005, 158 s.
BASS D. INVERTEBRATE SPECIMEN PRESERVATION & PREPARATION POLICIES & GUIDELINES, UNIVERSITY OF CENTRAL OKLAHOMANATURAL HISTORY MUSEUM, 2010, 26 pp.
Jírovec, O. et al. Zoologická technika. Praha: SPN, 1958.
Křísa, B.; Prášil , K. a kol. Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta Přirodovědecká, 1994.
Táborský, K. Muzejní práce I., II. Praha: Národní Muzeum, 1961.
MOUREK J., LIŠKOVÁ E. (2010) Biologické sbírky – metody sběru, preparace a uchovávání. RETIDA Praha, www.retida.cz, ISBN 978-80-7290-450-1.
Koncepce environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty Olomouckého kraje. 1. vyd. Olomouc: Sdružení pro ekologickou výchovu Sluňákov. 2004, 64 s.
KUNC, K.: Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. 1. vyd. Ostrava: VŠB – Technická univerzita, 1996, 165 s.
LIŠKOVÁ, E. & SKOKANOVÁ, A. Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta - teorie a praxe: výběrová bibliografie za rok 2000. 1. vyd. Praha: UK, 2002. 271 s.
Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních, 2001
MLČOCH S., HOŠEK J., PELC F. (1998): Státní program ochrany přírody a krajiny ČR, MŽP, Praha, 21 str.
NOVÁK K., 1969: Metody sběru a preparace hmyzu, Academia, Praha, 244 str.
PALMER, J.A. (1998): Environmental Education in the 21st Century. Theory, Practise, Progress and Promise.RoutledgeFalmer, London.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: VÚP, 2005, 125 s.
REITSCHMIEDOVÁ, A. Práce s veřejností a místní Agenda 21. 1. vyd. Praha: MŽP ČR, 1998, 88 s.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J.: Environmentální výchova: Od prostředků k cílům. Brno: Paido, 2007.
ČINČERA, J. – CAHA, M. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 167 s.
CARTER, M. & WALKER, A. K. Care and Conservation of Natural History Collections. London: Oxford University Press, 1999. 226 p.
HOLOUŠOVÁ, D., et al. Jak psát diplomové a závěrečné práce. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999. 110 s.
HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno: MU, 2005, 158 s.
BASS D. INVERTEBRATE SPECIMEN PRESERVATION & PREPARATION POLICIES & GUIDELINES, UNIVERSITY OF CENTRAL OKLAHOMANATURAL HISTORY MUSEUM, 2010, 26 pp.
Jírovec, O. et al. Zoologická technika. Praha: SPN, 1958.
Křísa, B.; Prášil , K. a kol. Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta Přirodovědecká, 1994.
Táborský, K. Muzejní práce I., II. Praha: Národní Muzeum, 1961.
MOUREK J., LIŠKOVÁ E. (2010) Biologické sbírky – metody sběru, preparace a uchovávání. RETIDA Praha, www.retida.cz, ISBN 978-80-7290-450-1.
Koncepce environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty Olomouckého kraje. 1. vyd. Olomouc: Sdružení pro ekologickou výchovu Sluňákov. 2004, 64 s.
KUNC, K.: Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. 1. vyd. Ostrava: VŠB – Technická univerzita, 1996, 165 s.
LIŠKOVÁ, E. & SKOKANOVÁ, A. Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta - teorie a praxe: výběrová bibliografie za rok 2000. 1. vyd. Praha: UK, 2002. 271 s.
Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních, 2001
MLČOCH S., HOŠEK J., PELC F. (1998): Státní program ochrany přírody a krajiny ČR, MŽP, Praha, 21 str.
NOVÁK K., 1969: Metody sběru a preparace hmyzu, Academia, Praha, 244 str.
PALMER, J.A. (1998): Environmental Education in the 21st Century. Theory, Practise, Progress and Promise.RoutledgeFalmer, London.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: VÚP, 2005, 125 s.
REITSCHMIEDOVÁ, A. Práce s veřejností a místní Agenda 21. 1. vyd. Praha: MŽP ČR, 1998, 88 s.