Diplomová práce se věnuje tématu socializace osob se sluchovým postižením, konkrétně rodičů a jeich dětí se sluchovou vadou. Teoretická část vychází z poznatků oborů surdopedie a sociální psychologie. Ve výzkumné části byla použita metoda kvalitativního rozhovoru.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of socialization of people with hearing impairment, specifically parents and children with hearing disability. The theoretical part is based on the findings of the fields of surdopedy and social psychology. The qualitative interview method was used in the research part.
Klíčová slova
sociální komunikace, sluchové postižení, sluchová vada, socializace, komunikace, sociální psychologie
Klíčová slova v angličtině
social communication, hearing disability, hearing impairment, hearing loss, communication, socialization, social psychology
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu socializace osob se sluchovým postižením, konkrétně rodičů a jeich dětí se sluchovou vadou. Teoretická část vychází z poznatků oborů surdopedie a sociální psychologie. Ve výzkumné části byla použita metoda kvalitativního rozhovoru.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of socialization of people with hearing impairment, specifically parents and children with hearing disability. The theoretical part is based on the findings of the fields of surdopedy and social psychology. The qualitative interview method was used in the research part.
Klíčová slova
sociální komunikace, sluchové postižení, sluchová vada, socializace, komunikace, sociální psychologie
Klíčová slova v angličtině
social communication, hearing disability, hearing impairment, hearing loss, communication, socialization, social psychology
Zásady pro vypracování
Stanovení cíle kvalifikační práce
Studování odborné literatury a dalších pramenů, které se vztahují k tématu práce
Vymezení základních pojmů
Zpracování teoretické části práce (teoretická východiska surdopedie, sociální interakci, komunikaci ve skupině a dynamiku skupiny,...)
Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek
Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru (analýzách kazuistik a rozhovorů,...)
Realizace výzkumu - sběr dat, jejich následné vyhodnocení a interpretace zjištěných údajů
Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Stanovení cíle kvalifikační práce
Studování odborné literatury a dalších pramenů, které se vztahují k tématu práce
Vymezení základních pojmů
Zpracování teoretické části práce (teoretická východiska surdopedie, sociální interakci, komunikaci ve skupině a dynamiku skupiny,...)
Vymezení výzkumného problému práce, formulace výzkumného cíle, výzkumných otázek
Zpracování projektu výzkumu - volba výzkumných metod, výzkumného souboru (analýzách kazuistik a rozhovorů,...)
Realizace výzkumu - sběr dat, jejich následné vyhodnocení a interpretace zjištěných údajů
Závěry a výstupy práce, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HAHN, Aleš a kol. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-802-4705-293.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
HYBÁŠEK, Ivan a Jan VOKURKA. Otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1019-1.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
KABÁTOVÁ, Zuzana a Milan PROFANT. Audiológia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4741-734.
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2019. ISBN 80-731-5038-7.
NAŇKA, Ondřej, Miroslava ELIŠKOVÁ a Oldřich ELIŠKA. Přehled anatomie. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-802-4617-176.
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8553-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. Psychologie (ISV). ISBN 80-858-6620-X.
Seznam doporučené literatury
HAHN, Aleš a kol. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-802-4705-293.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
HYBÁŠEK, Ivan a Jan VOKURKA. Otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1019-1.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
KABÁTOVÁ, Zuzana a Milan PROFANT. Audiológia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4741-734.
KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2019. ISBN 80-731-5038-7.
NAŇKA, Ondřej, Miroslava ELIŠKOVÁ a Oldřich ELIŠKA. Přehled anatomie. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-802-4617-176.
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8553-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.