Bakalářská práce se zabývá rozvojem sociálních dovedností u dětí předškolního věku a vybranými vlivy, které ovlivňují tyto dovednosti (rodinné prostředí, spolupráce rodiny a mateřské školy, jazykové bariéry či odlišný mateřský jazyk). Teoretická část bakalářské práce se zabývá vymezením základních pojmů, obecnou charakteristikou dítěte v období předškolního věku, rodina (její funkce, typy, náhradní rodinná péče), národnostní menšiny (vietnamská a romská národnost, dítě s odlišným mateřským jazykem) a v poslední řadě školní zralost (popis jednotlivých oblastí a především sociální zralost). Empirická část bakalářské práce je zaměřena na zlepšení/ zhoršení či stagnaci rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku, a to za pomoci vytvořeného pedagogického projektu pro rozvoj sociálních dovedností. Data byla vyhodnocena v jednotlivých případových studií (kazuistikách).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of social skills in preschool children and with the factors that influence the development (family environment, cooperation between family and kindergarten, language barriers or a different mother tongue). The theoretical part of the thesis defines basic terms and introduces a general definition of a child in the preschool age. It furthermore deals with the terms of Family (its functions, types, substitute family care), National Minorities (Vietnamese and Roma nationality, a child with a different mother tongue) and, finally, School Maturity (social and physical maturity). The empirical part of the thesis presents a pedagogical project intended to help with the development of social skills in preschool children. It is used to evaluate individual case studies and to recognize whether an improvement, deterioration or stagnation of social skills occurred in preschool children.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, sociální dovednosti, mateřská škola, sociálně slabá rodina, OSPOD, kazuistika, adopce
Klíčová slova v angličtině
Preschool Children, Social Skills, Kindergarten, Socially disadvantaged families, OSPOD organization, Case Studies, Adoption
Rozsah průvodní práce
134 stran (27 183 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem sociálních dovedností u dětí předškolního věku a vybranými vlivy, které ovlivňují tyto dovednosti (rodinné prostředí, spolupráce rodiny a mateřské školy, jazykové bariéry či odlišný mateřský jazyk). Teoretická část bakalářské práce se zabývá vymezením základních pojmů, obecnou charakteristikou dítěte v období předškolního věku, rodina (její funkce, typy, náhradní rodinná péče), národnostní menšiny (vietnamská a romská národnost, dítě s odlišným mateřským jazykem) a v poslední řadě školní zralost (popis jednotlivých oblastí a především sociální zralost). Empirická část bakalářské práce je zaměřena na zlepšení/ zhoršení či stagnaci rozvoje sociálních dovedností dětí předškolního věku, a to za pomoci vytvořeného pedagogického projektu pro rozvoj sociálních dovedností. Data byla vyhodnocena v jednotlivých případových studií (kazuistikách).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the development of social skills in preschool children and with the factors that influence the development (family environment, cooperation between family and kindergarten, language barriers or a different mother tongue). The theoretical part of the thesis defines basic terms and introduces a general definition of a child in the preschool age. It furthermore deals with the terms of Family (its functions, types, substitute family care), National Minorities (Vietnamese and Roma nationality, a child with a different mother tongue) and, finally, School Maturity (social and physical maturity). The empirical part of the thesis presents a pedagogical project intended to help with the development of social skills in preschool children. It is used to evaluate individual case studies and to recognize whether an improvement, deterioration or stagnation of social skills occurred in preschool children.
Klíčová slova
Dítě předškolního věku, sociální dovednosti, mateřská škola, sociálně slabá rodina, OSPOD, kazuistika, adopce
Klíčová slova v angličtině
Preschool Children, Social Skills, Kindergarten, Socially disadvantaged families, OSPOD organization, Case Studies, Adoption
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vymezení terminologie
3. Navržení struktury práce
4. Zpracování vymezené problematiky
5. Změny budou konzultovány během zpracování práce
TEORETICKÁ ČÁST:
v teoretické části bychom se zaměřily na vymezení a popis jednotlivých pojmů jako: mateřská školy, předškolní dítě, sociální zralost, prosociální chování;
dále také pedagogická diagnostika a pedagogický projekt;
objasnění jednotlivých testů sociální zralosti dítěte, které budeme v praktické části používat.
PRAKTICKÁ ČÁST:
jako metodu bychom použily PEDAGOGICKÝ PROJEKT, který bychom zaměřily na sociální zralosti u dětí předškolního věku;
tím, že existují již některé pedagogické testy zaměřené na sociální zralost, vybereme si dva, které dále odzkoušíme v mateřské škole u předškolních dětí;
sami poté poukážeme na body, které jsou dobře myšleny a které bychom jako učitelé sami opravili nebo jinak formulovali;
jde nám o užití testů v mateřské škole a také o připravenost dětí předškolního věku v mateřské škole
zároveň není problém vyzkoušet tento projekt v mateřské škole i s pořízením fotografií (s podpisem rodičů kvůli GDPR a podpisem ředitele školy).
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Vymezení terminologie
3. Navržení struktury práce
4. Zpracování vymezené problematiky
5. Změny budou konzultovány během zpracování práce
TEORETICKÁ ČÁST:
v teoretické části bychom se zaměřily na vymezení a popis jednotlivých pojmů jako: mateřská školy, předškolní dítě, sociální zralost, prosociální chování;
dále také pedagogická diagnostika a pedagogický projekt;
objasnění jednotlivých testů sociální zralosti dítěte, které budeme v praktické části používat.
PRAKTICKÁ ČÁST:
jako metodu bychom použily PEDAGOGICKÝ PROJEKT, který bychom zaměřily na sociální zralosti u dětí předškolního věku;
tím, že existují již některé pedagogické testy zaměřené na sociální zralost, vybereme si dva, které dále odzkoušíme v mateřské škole u předškolních dětí;
sami poté poukážeme na body, které jsou dobře myšleny a které bychom jako učitelé sami opravili nebo jinak formulovali;
jde nám o užití testů v mateřské škole a také o připravenost dětí předškolního věku v mateřské škole
zároveň není problém vyzkoušet tento projekt v mateřské škole i s pořízením fotografií (s podpisem rodičů kvůli GDPR a podpisem ředitele školy).
Seznam doporučené literatury
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 4. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
RVPPV 2018
Seznam doporučené literatury
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 4. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-319-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.