Téma bakalářské práce je Evropská integrace a její aplikace v edukačním procesu na středních školách. Nejprve bylo nezbytné vysvětlit a vymezit pojmy evropská integrace, evropská unie a brexit, edukace, kurikulum a edukační proces. Součástí bakalářské práce je také popsání a následné srovnání kurikul v České republice, Slovenské republice a Anglii. Část bakalářské práce tvoří popis a srovnání školních vzdělávacích programů středních škol (gymnázií a středních odborných škol) v Mladé Boleslavi. Srovnáním byly zjištěny podobnosti a odlišnosti v zařazení tématu evropské integrace do výuky nejen v České republice, ale i v jiných zemích. Zároveň bylo zjištěno, jak je téma evropské integrace zahrnuto do výuky na konkrétních středních školách v Mladé Boleslavi.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a European integration and its application in the educational process at High schools. It was necessary to first explain and define the concepts of European integration, European union and Brexit, education, curriculum and educational process. The bachelor thesis also includes a description and subsequent comparison of curricula in the Czech Republic, the Slovak Republic and England. Part of the bachelor thesisis made of description and comparison of school´s educational programs of secondary schools in Mladá Boleslav. The comparison revealed similarities and differences in the inclusion of the topic of European integration in teaching, not only in the Czech Republic but also in other countries. At the same time, it was found out how the topic of European integration is included in teaching at specific secondary schools in Mladá Boleslav.
Klíčová slova
Evropská integrace, Evropská unie, EU, Brexit, kurikulum, české vzdělávání, slovenské vzdělávání, anglické vzdělávání, střední školy, Mladá Boleslav
Klíčová slova v angličtině
European integration, European union, EU, Brexit, curriculum, Czech education, Slovak education, English education, high schools, Mladá Boleslav
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce je Evropská integrace a její aplikace v edukačním procesu na středních školách. Nejprve bylo nezbytné vysvětlit a vymezit pojmy evropská integrace, evropská unie a brexit, edukace, kurikulum a edukační proces. Součástí bakalářské práce je také popsání a následné srovnání kurikul v České republice, Slovenské republice a Anglii. Část bakalářské práce tvoří popis a srovnání školních vzdělávacích programů středních škol (gymnázií a středních odborných škol) v Mladé Boleslavi. Srovnáním byly zjištěny podobnosti a odlišnosti v zařazení tématu evropské integrace do výuky nejen v České republice, ale i v jiných zemích. Zároveň bylo zjištěno, jak je téma evropské integrace zahrnuto do výuky na konkrétních středních školách v Mladé Boleslavi.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is a European integration and its application in the educational process at High schools. It was necessary to first explain and define the concepts of European integration, European union and Brexit, education, curriculum and educational process. The bachelor thesis also includes a description and subsequent comparison of curricula in the Czech Republic, the Slovak Republic and England. Part of the bachelor thesisis made of description and comparison of school´s educational programs of secondary schools in Mladá Boleslav. The comparison revealed similarities and differences in the inclusion of the topic of European integration in teaching, not only in the Czech Republic but also in other countries. At the same time, it was found out how the topic of European integration is included in teaching at specific secondary schools in Mladá Boleslav.
Klíčová slova
Evropská integrace, Evropská unie, EU, Brexit, kurikulum, české vzdělávání, slovenské vzdělávání, anglické vzdělávání, střední školy, Mladá Boleslav
Klíčová slova v angličtině
European integration, European union, EU, Brexit, curriculum, Czech education, Slovak education, English education, high schools, Mladá Boleslav
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce by mělo být zjištění, zda a jakým způsobem a v jakém rozsahu je ve školních vzdělávacích programech středních škol (odborných a gymnázií) začleněno téma evropské integrace jako součást společenskovědního vzdělávání.
V teoretické části bych uvedla popis problematiky evropské integrace a současný vývoj EU. Následně bych porovnala, jak je aplikována tato problematika v kurikulu ČR a vybraných evropských zemích. Dále bych metodou analýzy zjistila, jak je v jednotlivých rámcových vzdělávacích programech pro střední odborné školy (dle oboru) a pro gymnázia začleněna výuka o evropské integraci. Zároveň bych analyzovala dosavadní zpracování tématu jak v odborné literatuře, tak v dostupných kvalifikačních pracích.
V praktické části bych metodou analýzy školních vzdělávacích programů vybraných středních škol v Mladé Boleslavi porovnala, jak je učivo o dané problematice začleněno do vzdělávání v rámci příslušné instituce.
Zásady pro vypracování
Cílem mé bakalářské práce by mělo být zjištění, zda a jakým způsobem a v jakém rozsahu je ve školních vzdělávacích programech středních škol (odborných a gymnázií) začleněno téma evropské integrace jako součást společenskovědního vzdělávání.
V teoretické části bych uvedla popis problematiky evropské integrace a současný vývoj EU. Následně bych porovnala, jak je aplikována tato problematika v kurikulu ČR a vybraných evropských zemích. Dále bych metodou analýzy zjistila, jak je v jednotlivých rámcových vzdělávacích programech pro střední odborné školy (dle oboru) a pro gymnázia začleněna výuka o evropské integraci. Zároveň bych analyzovala dosavadní zpracování tématu jak v odborné literatuře, tak v dostupných kvalifikačních pracích.
V praktické části bych metodou analýzy školních vzdělávacích programů vybraných středních škol v Mladé Boleslavi porovnala, jak je učivo o dané problematice začleněno do vzdělávání v rámci příslušné instituce.
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
BERDYCH, Antonín, NEKVAPIL, Václav V., ed. Jak učit o Evropské unii: příručka pro učitele středních škol. Praha: Asociace pro mezinárodní otázky, 2005. ISBN 80-903468-3-9.
STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
BERDYCH, Antonín, NEKVAPIL, Václav V., ed. Jak učit o Evropské unii: příručka pro učitele středních škol. Praha: Asociace pro mezinárodní otázky, 2005. ISBN 80-903468-3-9.