Diplomová práce je určena učitelům na I. stupni ZŠ v regionu Moravskotřebovsko. Teoretická část se zabývá charakteristikou regionu se zaměřením na město Moravská Třebová, ukotvením regionální složky v RVP ZV a charakteristikou projektového vyučování. Empirické část zpracovává výsledky výzkumného šetření, zrealizovaného za účelem zjistit základní vědomosti žáků 5. ročníků ZŠ o regionu prostřednictvím didaktického testu. Praktická část obsahuje návrh projektu, který je určen pro žáky 5. ročníků ZŠ a vztahuje se k regionu Moravskotřebovsko.
Anotace v angličtině
This thesis is intended for teachers of the 1st grade of an elementary school in the region of Moravskotřebovsko. The state-of-the-art section deals with the region's characteristics with a focus on the town of Moravská Třebová, the definition of the regional component in the RVP ZV, and the characteristics of project teaching. The Empirical section processes the results of the research carried out in order to find out the basic knowledge of the 5th-grade students about the region through a didactic test. The practical section contains a project proposal, designed for students in the 5th grade of elementary school based on the area of Moravskotřebovsko.
Klíčová slova
Region, regionální tematika v RVP ZV, regionální prvky ve výuce, město Moravská Třebová, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Region, region topics in RVP ZV, regional elements in teaching, the town of Moravská Třebová, project teaching
Rozsah průvodní práce
68 stran (110000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je určena učitelům na I. stupni ZŠ v regionu Moravskotřebovsko. Teoretická část se zabývá charakteristikou regionu se zaměřením na město Moravská Třebová, ukotvením regionální složky v RVP ZV a charakteristikou projektového vyučování. Empirické část zpracovává výsledky výzkumného šetření, zrealizovaného za účelem zjistit základní vědomosti žáků 5. ročníků ZŠ o regionu prostřednictvím didaktického testu. Praktická část obsahuje návrh projektu, který je určen pro žáky 5. ročníků ZŠ a vztahuje se k regionu Moravskotřebovsko.
Anotace v angličtině
This thesis is intended for teachers of the 1st grade of an elementary school in the region of Moravskotřebovsko. The state-of-the-art section deals with the region's characteristics with a focus on the town of Moravská Třebová, the definition of the regional component in the RVP ZV, and the characteristics of project teaching. The Empirical section processes the results of the research carried out in order to find out the basic knowledge of the 5th-grade students about the region through a didactic test. The practical section contains a project proposal, designed for students in the 5th grade of elementary school based on the area of Moravskotřebovsko.
Klíčová slova
Region, regionální tematika v RVP ZV, regionální prvky ve výuce, město Moravská Třebová, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Region, region topics in RVP ZV, regional elements in teaching, the town of Moravská Třebová, project teaching
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Charakteristika významu regionální výuky v návaznosti na RVP ZV
3. Charakteristika regionu (Moravskotřebovsko)
4. Konkretizace empirických metod a sběru dat
5. Vytvoření didaktického testu a následná analýza dat
6. Praktická část - pracovní listy zaměřené na regionální výuku
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury
2. Charakteristika významu regionální výuky v návaznosti na RVP ZV
3. Charakteristika regionu (Moravskotřebovsko)
4. Konkretizace empirických metod a sběru dat
5. Vytvoření didaktického testu a následná analýza dat
6. Praktická část - pracovní listy zaměřené na regionální výuku
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0865-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MARTÍNKOVÁ, Jana a Jiří ŠMERAL. Pověsti Moravskotřebovska. Ilustroval Vladimír ČADÍLEK, ilustroval František ŽÁČEK. Moravská Třebová: Kulturní služby města Moravská Třebová, 2004. ISBN 80-903564-0-0.
NEKUDA, Vladimír, ed. Moravskotřebovsko, Svitavsko. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2002. Vlastivěda moravská. ISBN 80-7275-026-7.
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny: pojetí, poslání, metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0865-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MARTÍNKOVÁ, Jana a Jiří ŠMERAL. Pověsti Moravskotřebovska. Ilustroval Vladimír ČADÍLEK, ilustroval František ŽÁČEK. Moravská Třebová: Kulturní služby města Moravská Třebová, 2004. ISBN 80-903564-0-0.
NEKUDA, Vladimír, ed. Moravskotřebovsko, Svitavsko. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2002. Vlastivěda moravská. ISBN 80-7275-026-7.
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.