Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderu jak ve společnosti obecně, tak především v souvislosti s výchovně-vzdělávacím procesem. Cílem práce je poukázat na nedostatky v současném školství v oblasti zahrnování tématu genderu do výuky a vzbudit, případně prohloubit, zájem žáků/yň a učitelů/ek o toto téma. V případě učitelů/ek zároveň poukázat na oblasti, které bývají nejčastěji genderově zatížené, a pomoci jim tak se na tyto oblasti zaměřit, analyzovat si vlastní výuku a přístup k žákům, a případně si uvědomit své nedostatky a pracovat na jejich odstranění. V teoretické části jsou tedy stěžejní kapitoly o genderových rolích a stereotypech a vztahu mezi žákem a učitelem. Praktická část práce se zaměřuje roli a důležitost genderu jak z pohledu žáků/yň, tak z pohledu učitelů/ek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of gender both in society in general and especially in connection with the educational process. The aim of the thesis is to point out the shortcomings in the current education system in the area of including the topic of gender in teaching and to arouse, or deepen, the interest of pupils and teachers in this topic. In the case of teachers, also to point out areas, which are prone to gender bias the most, and thus help them focus on these areas, analyse their own teaching and approach to students, and potentially realise their shortcomings and work on their elimination. Therefore, in the theoretical part, the key chapters are the one about gender roles and stereotypes and the one about the relationship between a student and a teacher. The practical part focuses on the role and importance of gender both from the perspective of students and the perspective of teachers.
Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderu jak ve společnosti obecně, tak především v souvislosti s výchovně-vzdělávacím procesem. Cílem práce je poukázat na nedostatky v současném školství v oblasti zahrnování tématu genderu do výuky a vzbudit, případně prohloubit, zájem žáků/yň a učitelů/ek o toto téma. V případě učitelů/ek zároveň poukázat na oblasti, které bývají nejčastěji genderově zatížené, a pomoci jim tak se na tyto oblasti zaměřit, analyzovat si vlastní výuku a přístup k žákům, a případně si uvědomit své nedostatky a pracovat na jejich odstranění. V teoretické části jsou tedy stěžejní kapitoly o genderových rolích a stereotypech a vztahu mezi žákem a učitelem. Praktická část práce se zaměřuje roli a důležitost genderu jak z pohledu žáků/yň, tak z pohledu učitelů/ek.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of gender both in society in general and especially in connection with the educational process. The aim of the thesis is to point out the shortcomings in the current education system in the area of including the topic of gender in teaching and to arouse, or deepen, the interest of pupils and teachers in this topic. In the case of teachers, also to point out areas, which are prone to gender bias the most, and thus help them focus on these areas, analyse their own teaching and approach to students, and potentially realise their shortcomings and work on their elimination. Therefore, in the theoretical part, the key chapters are the one about gender roles and stereotypes and the one about the relationship between a student and a teacher. The practical part focuses on the role and importance of gender both from the perspective of students and the perspective of teachers.
Ve své diplomové práci se budu zabývat jak pojetím genderu v celospolečenském kontextu, tak zejména ve školství. Konkrétněji se zaměřím na genderové role a stereotypy a případné negativní dopady jejich potlačování u dospívajících jedinců. Jak tyto genderové role a stereotypy ovlivňují výchovně-vzdělávací proces, zda a případně v jakých oblastech tohoto procesu existují nerovnosti na základě pohlaví, jak je problematika genderu uchopena v současných kurikulárních dokumentech, jaký vliv má gender na vztahy žák-učitel a také mezi žáky navzájem, a v neposlední řadě na to, jakou hraje gender roli při profilaci žáků a výběru povolání. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž v praktické části se budu především snažit dokazovat, případně vyvracet poznatky a hypotézy z teoretické části, a sice pozorováním a kvantitativním výzkumem v podobě diskuze, či dotazníku, s třídními kolektivy a kvalitativním výzkumem v podobě rozhovorů s konkrétními pedagogy obou pohlaví. Argumenty zaměřené na celospolečenský kontext budu, mimo jiné, doplňovat konkrétními novinovými a internetovými články či videi.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se budu zabývat jak pojetím genderu v celospolečenském kontextu, tak zejména ve školství. Konkrétněji se zaměřím na genderové role a stereotypy a případné negativní dopady jejich potlačování u dospívajících jedinců. Jak tyto genderové role a stereotypy ovlivňují výchovně-vzdělávací proces, zda a případně v jakých oblastech tohoto procesu existují nerovnosti na základě pohlaví, jak je problematika genderu uchopena v současných kurikulárních dokumentech, jaký vliv má gender na vztahy žák-učitel a také mezi žáky navzájem, a v neposlední řadě na to, jakou hraje gender roli při profilaci žáků a výběru povolání. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž v praktické části se budu především snažit dokazovat, případně vyvracet poznatky a hypotézy z teoretické části, a sice pozorováním a kvantitativním výzkumem v podobě diskuze, či dotazníku, s třídními kolektivy a kvalitativním výzkumem v podobě rozhovorů s konkrétními pedagogy obou pohlaví. Argumenty zaměřené na celospolečenský kontext budu, mimo jiné, doplňovat konkrétními novinovými a internetovými články či videi.
Seznam doporučené literatury
- BABANOVÁ, Anna, MIŠKOLCI, Jozef. Generově citlivá výchova: Kde začít?. Praha: Žába na prameni, 2007. 151 s. ISBN 978-80-239-8798-0 - Jarkovská, L. (2005). Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Vydání 2. Brno: Nesehnutí - MAŇÁK, Josef, ed. a KNECHT, Petr, ed. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. 141 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5 - Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. 4. akt. vydání, Praha: Portál. - SMETÁČKOVÁ, Irena, ed. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007. 67 s. ISBN 978-80-87110-01-0. - SMETÁČKOVÁ, Irena, ed. a JARKOVSKÁ, Lucie. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s.ISBN 80-903331- 5-X - ŠILEROVÁ, Eva. Sexuální výchova: Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Vydání 1. Praha: Grada, 2003. 104 s. ISBN 80-247-0291-6
Seznam doporučené literatury
- BABANOVÁ, Anna, MIŠKOLCI, Jozef. Generově citlivá výchova: Kde začít?. Praha: Žába na prameni, 2007. 151 s. ISBN 978-80-239-8798-0 - Jarkovská, L. (2005). Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Vydání 2. Brno: Nesehnutí - MAŇÁK, Josef, ed. a KNECHT, Petr, ed. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. 141 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5 - Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. 4. akt. vydání, Praha: Portál. - SMETÁČKOVÁ, Irena, ed. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007. 67 s. ISBN 978-80-87110-01-0. - SMETÁČKOVÁ, Irena, ed. a JARKOVSKÁ, Lucie. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s.ISBN 80-903331- 5-X - ŠILEROVÁ, Eva. Sexuální výchova: Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Vydání 1. Praha: Grada, 2003. 104 s. ISBN 80-247-0291-6