Diplomová práce se zabývá problematikou pedagogické diagnostiky na konci předškolního vzdělávání a na počátku povinné školní docházky.
V teoretické části je představena prostřednictvím odborné literatury charakteristika dítěte
na konci předškolního vzdělávání a charakteristiku dítěte na počátku povinné školní docházky a zaměřuje se na tématiku pedagogické diagnostiky. Konkrétněji se zaměřuje
na pedagogickou diagnostiku v mateřské škole a pedagogickou diagnostiku na prvním stupni základní školy.
Práce se pozastavuje také nad tématikou kompetencí učitele v rámci pedagogického diagnostikování. Část diplomové práce se věnuje spolupráce mezi mateřskou školou a základní školou. Závěr teoretické části je věnován pedagogické dokumentaci, konkrétněji portfoliu dítěte, které
je významnou součástí ve vedení pedagogické diagnostiky.
Praktická část je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření a jejich vyhodnocení. Prostřednictvím dotazníků se snažíme zmapovat, jak učitelé mateřských škol a učitelé prvních tříd základních škol vedou pedagogickou diagnostiku v rámci povinného předškolního vzdělávání a na počátku povinné školní docházky. V zájmu těchto dotazníků je také zjistit, zda v rámci pedagogické diagnostiky existuje určitá spolupráce a návaznost mezi uvedenými stupni vzdělávání. V neposlední řadě dotazníky zjišťují, jaký mají učitelé názor na to, kdyby učitelé prvních tříd navazovali na pedagogickou diagnostiku vedenou v mateřské škole.
Práce je určena zejména pro pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání a pro pedagogické pracovníky na 1. stupni základní školy.
Annotation in English
The dissertation deals with the issue of pedagogical diagnostics at the end of preschool education and at the beginning of compulsory school attendance.
The theoretical part presents through the literature the characteristics of the child at the end of preschool education and the characteristics of the child at the beginning of school attendance compulsory. Specifically focus to pedagogical diagnostics in kindergarten and pedagogical diagnostics at the first stage of primary school.
The work also focuses on the topics of teacher competencies in pedagogical diagnostics Part of the diploma thesis is devoted to cooperation between kindergarten and elementary school. The conclusion of the theoretical part is devoted to pedagogical documentation, more specifically to the child 's portfolio, which is part of the pedagogical diagnostics.
The practical part is realized through a questionnaire survey and their evaluation. Through questionnaires, I try to map how kindergarten teachers and primary school teachers conduct pedagogical diagnostics in compulsory pre-school education and at the beginning of compulsory schooling. It is also in the interest of these questionnaires to find out whether there is a certain cooperation and connection between the mentioned levels of education within the framework of pedagogical diagnostics. Last but not least, the questionnaires find out what teachers of first-class think if they follow on the pedagogical diagnostics kept in kindergarten.
The dissertation is intended mainly for pedagogical staff in preschool education and pedagogical staff at the 1st stage of primary school.
Keywords
Dítě na konci předškolního vzdělávání, dítě na počátku povinné školní docházky, pedagogická diagnostika, kompetence učitele
Keywords in English
Child at the end of preschool education, child at the beginning of compulsory school attendance, pedagogical diagnostics, teacher competencies
Length of the covering note
112
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou pedagogické diagnostiky na konci předškolního vzdělávání a na počátku povinné školní docházky.
V teoretické části je představena prostřednictvím odborné literatury charakteristika dítěte
na konci předškolního vzdělávání a charakteristiku dítěte na počátku povinné školní docházky a zaměřuje se na tématiku pedagogické diagnostiky. Konkrétněji se zaměřuje
na pedagogickou diagnostiku v mateřské škole a pedagogickou diagnostiku na prvním stupni základní školy.
Práce se pozastavuje také nad tématikou kompetencí učitele v rámci pedagogického diagnostikování. Část diplomové práce se věnuje spolupráce mezi mateřskou školou a základní školou. Závěr teoretické části je věnován pedagogické dokumentaci, konkrétněji portfoliu dítěte, které
je významnou součástí ve vedení pedagogické diagnostiky.
Praktická část je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření a jejich vyhodnocení. Prostřednictvím dotazníků se snažíme zmapovat, jak učitelé mateřských škol a učitelé prvních tříd základních škol vedou pedagogickou diagnostiku v rámci povinného předškolního vzdělávání a na počátku povinné školní docházky. V zájmu těchto dotazníků je také zjistit, zda v rámci pedagogické diagnostiky existuje určitá spolupráce a návaznost mezi uvedenými stupni vzdělávání. V neposlední řadě dotazníky zjišťují, jaký mají učitelé názor na to, kdyby učitelé prvních tříd navazovali na pedagogickou diagnostiku vedenou v mateřské škole.
Práce je určena zejména pro pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání a pro pedagogické pracovníky na 1. stupni základní školy.
Annotation in English
The dissertation deals with the issue of pedagogical diagnostics at the end of preschool education and at the beginning of compulsory school attendance.
The theoretical part presents through the literature the characteristics of the child at the end of preschool education and the characteristics of the child at the beginning of school attendance compulsory. Specifically focus to pedagogical diagnostics in kindergarten and pedagogical diagnostics at the first stage of primary school.
The work also focuses on the topics of teacher competencies in pedagogical diagnostics Part of the diploma thesis is devoted to cooperation between kindergarten and elementary school. The conclusion of the theoretical part is devoted to pedagogical documentation, more specifically to the child 's portfolio, which is part of the pedagogical diagnostics.
The practical part is realized through a questionnaire survey and their evaluation. Through questionnaires, I try to map how kindergarten teachers and primary school teachers conduct pedagogical diagnostics in compulsory pre-school education and at the beginning of compulsory schooling. It is also in the interest of these questionnaires to find out whether there is a certain cooperation and connection between the mentioned levels of education within the framework of pedagogical diagnostics. Last but not least, the questionnaires find out what teachers of first-class think if they follow on the pedagogical diagnostics kept in kindergarten.
The dissertation is intended mainly for pedagogical staff in preschool education and pedagogical staff at the 1st stage of primary school.
Keywords
Dítě na konci předškolního vzdělávání, dítě na počátku povinné školní docházky, pedagogická diagnostika, kompetence učitele
Keywords in English
Child at the end of preschool education, child at the beginning of compulsory school attendance, pedagogical diagnostics, teacher competencies
Research Plan
Cíle: seznámit s problematikou pedagogické diagnostiky; zjistit, jak provádějí pedagogickou diagnostiku učitelé mateřských škol v rámci povinné docházky nejstarších dětí předškolního věku; zjistit, jak provádějí pedagogickou diagnostiku učitelé základních škol u dětí při nástupu do povinného vzdělávání; zjistit, jaká je provázanost primárního a preprimárního vzdělávání z hlediska pedagogické diagnostiky
Cíle: seznámit s problematikou pedagogické diagnostiky; zjistit, jak provádějí pedagogickou diagnostiku učitelé mateřských škol v rámci povinné docházky nejstarších dětí předškolního věku; zjistit, jak provádějí pedagogickou diagnostiku učitelé základních škol u dětí při nástupu do povinného vzdělávání; zjistit, jaká je provázanost primárního a preprimárního vzdělávání z hlediska pedagogické diagnostiky
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-389-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Pedagogická teorie a praxe.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : 2009. ISBN 978-80-244-2264-0.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
TOMANOVÁ, Dana, 2006. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1426-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X
Recommended resources
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-421-2.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-389-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Pedagogická teorie a praxe.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
SPÁČILOVÁ, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : 2009. ISBN 978-80-244-2264-0.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
ŠMELOVÁ, Eva, Alena PETROVÁ a Eva SOURALOVÁ. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
TOMANOVÁ, Dana, 2006. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1426-0.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X