Bakalářská práce se zabývá přístupem vybraných alternativních mateřských škol k oblasti environmentální výchovy. Teoretická část je zaměřena na předškolní vzdělávání, vymezení pojmu environmentální výchova a alternativní vzdělávání. Dále jsou charakterizovány typy alternativních škol, které mají nejčetnější zastoupení v České republice. Součástí praktické části je výzkumné šetření zpracované kvalitativní metodou, na základě rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů zvolených alternativních škol. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda a jak alternativní mateřské školy pracují s environmentální výchovou a jak různé typy alternativních mateřských škol podněcují děti k ochraně životního prostředí.
Annotation in English
The Bachelor's thesis deals with the approach of selected alternative kindergartens to environmental education. The theoretical part is focused on preschool education, definition of the concept of environmental education and alternative education. Next, the types of alternative schools that are most represented in the Czech Republic are characterized. The practical part includes a qualitative survey research based on interviews, observations and analysis of documents of the selected alternative schools. The aim of the survey is to find out to what extent environmental education is an aspect of alternative kindergartens and how
different types of alternative kindergartens encourage children to protect the environment.
Keywords
Alternativní škola, environmentální výchova, lesní mateřská škola, mateřská škola, Montessori, Začít spolu
Keywords in English
Alternative kindergarten, environmental education, forest kindergarten, kindergarten, Montessori, Step by Step
Length of the covering note
77
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá přístupem vybraných alternativních mateřských škol k oblasti environmentální výchovy. Teoretická část je zaměřena na předškolní vzdělávání, vymezení pojmu environmentální výchova a alternativní vzdělávání. Dále jsou charakterizovány typy alternativních škol, které mají nejčetnější zastoupení v České republice. Součástí praktické části je výzkumné šetření zpracované kvalitativní metodou, na základě rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů zvolených alternativních škol. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda a jak alternativní mateřské školy pracují s environmentální výchovou a jak různé typy alternativních mateřských škol podněcují děti k ochraně životního prostředí.
Annotation in English
The Bachelor's thesis deals with the approach of selected alternative kindergartens to environmental education. The theoretical part is focused on preschool education, definition of the concept of environmental education and alternative education. Next, the types of alternative schools that are most represented in the Czech Republic are characterized. The practical part includes a qualitative survey research based on interviews, observations and analysis of documents of the selected alternative schools. The aim of the survey is to find out to what extent environmental education is an aspect of alternative kindergartens and how
different types of alternative kindergartens encourage children to protect the environment.
Keywords
Alternativní škola, environmentální výchova, lesní mateřská škola, mateřská škola, Montessori, Začít spolu
Keywords in English
Alternative kindergarten, environmental education, forest kindergarten, kindergarten, Montessori, Step by Step
Research Plan
Studium odborné literatury
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zpracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Research Plan
Studium odborné literatury
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zpracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Recommended resources
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
THOROVSKÁ, Alena. Environmentální výchova. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-674-1.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2018
Recommended resources
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
THOROVSKÁ, Alena. Environmentální výchova. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-674-1.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2018
Enclosed appendices
Příloha č.1: Záznamový arch pro rozhor s učiteli mateřských škol
Příloha č.2. Záznamový arch pro pozorování mateřských škol
Příloha č.3 Přepisy rozhovorů s učiteli mateřských škol
Příloha č.4 Vyplněný záznamový arch pro pozorování - lesní mateřská škola
Příloha č.5 Ukázka analýzy ŠVP Montessori mateřské školy