Diplomová práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí předškolního věku.
Teoretická část diplomové práce definuje rodinu, kvůli ukotvení základního tématu. Dále vymezuje narušenou komunikační schopnost, její příčiny a kategorie. Dále se zabývá úlohou mateřské školy z hlediska komunikačních dovedností dětí v předškolním věku, logopedickou prevencí, náplní práce logopedického asistenta, náplní logopedických cvičení a charakteristikou předškolního dítěte. Dále popisuje preventivní program pro rozvoj řeči u nás a logopedickou terapii v zahraničí a její moderní trendy.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na analýzu logopedické péče u dětí v mateřských školách ze strany učitelů i rodičů, včetně pozorování rozdílu v oblasti rozvoje řeči a celkové školní připravenosti u dětí z běžných rodin a u dětí ze sociálně znevýhodněných rodin. Zkoumání komunikačních dovedností u předškolních dětí a jaké vykazují známky narušené komunikační schopnosti děti z běžných rodin a děti ze sociálně znevýhodněných rodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the impaired communication skills in preschool children.
The theoretical part of the thesis defines a particular family, due to the anchoring of the basic topic. It also defines the impaired communication ability, its causes and classifications. It also deals with the role of a kindergarten in terms of the communication skills of preschool children, speech therapy prevention, the scope of work of a speech therapy assistant, the content of speech therapy exercises and the characteristics of preschool children. It also describes the support program for speech development in our country and speech therapy abroad, and its modern trends.
The practical part of the thesis is focused on the analysis of speech therapy care for children in kindergartens by teachers and parents, including observing the differences in speech development and overall school readiness for children from ordinary families and for children from socially disadvantaged families. It also deals with the examination of communication skills in preschool children and what signs of impaired communication skills are shown by children from ordinary families as opposed to children from socially disadvantaged families.
Impaired communication ability, pronunciation, school maturity, diagnostics, observation, investigation, survey, structured interview, family, upbringing, prevention, education, preschool child.
Rozsah průvodní práce
93 s. (176 587 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí předškolního věku.
Teoretická část diplomové práce definuje rodinu, kvůli ukotvení základního tématu. Dále vymezuje narušenou komunikační schopnost, její příčiny a kategorie. Dále se zabývá úlohou mateřské školy z hlediska komunikačních dovedností dětí v předškolním věku, logopedickou prevencí, náplní práce logopedického asistenta, náplní logopedických cvičení a charakteristikou předškolního dítěte. Dále popisuje preventivní program pro rozvoj řeči u nás a logopedickou terapii v zahraničí a její moderní trendy.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na analýzu logopedické péče u dětí v mateřských školách ze strany učitelů i rodičů, včetně pozorování rozdílu v oblasti rozvoje řeči a celkové školní připravenosti u dětí z běžných rodin a u dětí ze sociálně znevýhodněných rodin. Zkoumání komunikačních dovedností u předškolních dětí a jaké vykazují známky narušené komunikační schopnosti děti z běžných rodin a děti ze sociálně znevýhodněných rodin.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the impaired communication skills in preschool children.
The theoretical part of the thesis defines a particular family, due to the anchoring of the basic topic. It also defines the impaired communication ability, its causes and classifications. It also deals with the role of a kindergarten in terms of the communication skills of preschool children, speech therapy prevention, the scope of work of a speech therapy assistant, the content of speech therapy exercises and the characteristics of preschool children. It also describes the support program for speech development in our country and speech therapy abroad, and its modern trends.
The practical part of the thesis is focused on the analysis of speech therapy care for children in kindergartens by teachers and parents, including observing the differences in speech development and overall school readiness for children from ordinary families and for children from socially disadvantaged families. It also deals with the examination of communication skills in preschool children and what signs of impaired communication skills are shown by children from ordinary families as opposed to children from socially disadvantaged families.
Impaired communication ability, pronunciation, school maturity, diagnostics, observation, investigation, survey, structured interview, family, upbringing, prevention, education, preschool child.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: V úvodu DP bych se zaměřila na pojem sociálně slabá rodina a běžná rodina, poté o narušené komunikační schopnosti celkově (vývoj řeči - do jaké míry, v jakých oblastech - výslovnost, slovní zásoba, gramatika, využití řeči) - odlišný vývoj řeči a spolupráce s rodiči v běžné a v sociálně slabší rodině. Jaké se objevují poruchy narušené komunikační schopnosti a případně jaké se nabízí důvody.
U příslušných dětí bych před započetím výzkumu rovněž zmapovala osobní a rodinnou anamnézu za pomocí příslušné MŠ. V první teoretické části bych se podrobněji zabývala popisem metod rozvoje řeči, které spadají do náplně práce logopedického asistenta a které bych na těchto dětech během 1 roku uplatňovala. Vždy bych utvořila plán nácviku s těmito dětmi na jeden měsíc, a předepsaná cvičení i náplň práce s těmito dětmi během daného měsíce bych realizovala podle předem předepsaného časového rozvrhu. Zároveň bych i sledovala vývoj těchto dětí a pokroky, které bych zaznamenávala během daného měsíce. Příslušné děti bych si poté vyzkoušela a ověřila si, zda udělaly nějaký pokrok, či nikoliv. Své postřehy u jednotlivých dětí bych podrobně zaznamenala a sledovala každý měsíc během jednoho roku. Sledovala bych u nich rozvoj slovní zásoby aktivní i pasivní (porozumění), výslovnost i syntax (správnost skloňování a časování ve větách). Po uplynutí jednoho roku bych kvalitativně vyhodnocovala pokroky sociálně znevýhodněných dětí ve srovnání s pokroky dětí z běžné rodiny.
Výzkumné cíle a otázky: Hlavní cíl práce je srovnání dětí z běžných a sociálně slabších rodin v oblasti komunikace.
Dílčí výzkumné cíle: Jak spolupracují rodiče ze znevýhodněných rodin a běžných rodin, zkoumání vývoje řeči u dětí a v jakých oblastech se nejvíce projevuje narušená komunikační schopnost, jaké se objevují nejčastější poruchy NKS.
Výzkumný soubor: V DP bych vyzkoumala v rámci kvalitativního dotazníkového šetření chování, řečovou stránku, logopedickou terapii a prevenci dětí předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém: V úvodu DP bych se zaměřila na pojem sociálně slabá rodina a běžná rodina, poté o narušené komunikační schopnosti celkově (vývoj řeči - do jaké míry, v jakých oblastech - výslovnost, slovní zásoba, gramatika, využití řeči) - odlišný vývoj řeči a spolupráce s rodiči v běžné a v sociálně slabší rodině. Jaké se objevují poruchy narušené komunikační schopnosti a případně jaké se nabízí důvody.
U příslušných dětí bych před započetím výzkumu rovněž zmapovala osobní a rodinnou anamnézu za pomocí příslušné MŠ. V první teoretické části bych se podrobněji zabývala popisem metod rozvoje řeči, které spadají do náplně práce logopedického asistenta a které bych na těchto dětech během 1 roku uplatňovala. Vždy bych utvořila plán nácviku s těmito dětmi na jeden měsíc, a předepsaná cvičení i náplň práce s těmito dětmi během daného měsíce bych realizovala podle předem předepsaného časového rozvrhu. Zároveň bych i sledovala vývoj těchto dětí a pokroky, které bych zaznamenávala během daného měsíce. Příslušné děti bych si poté vyzkoušela a ověřila si, zda udělaly nějaký pokrok, či nikoliv. Své postřehy u jednotlivých dětí bych podrobně zaznamenala a sledovala každý měsíc během jednoho roku. Sledovala bych u nich rozvoj slovní zásoby aktivní i pasivní (porozumění), výslovnost i syntax (správnost skloňování a časování ve větách). Po uplynutí jednoho roku bych kvalitativně vyhodnocovala pokroky sociálně znevýhodněných dětí ve srovnání s pokroky dětí z běžné rodiny.
Výzkumné cíle a otázky: Hlavní cíl práce je srovnání dětí z běžných a sociálně slabších rodin v oblasti komunikace.
Dílčí výzkumné cíle: Jak spolupracují rodiče ze znevýhodněných rodin a běžných rodin, zkoumání vývoje řeči u dětí a v jakých oblastech se nejvíce projevuje narušená komunikační schopnost, jaké se objevují nejčastější poruchy NKS.
Výzkumný soubor: V DP bych vyzkoumala v rámci kvalitativního dotazníkového šetření chování, řečovou stránku, logopedickou terapii a prevenci dětí předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
LIPNICKÁ, Milena. Logopedická prevence v mateřské škole. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál (vydavatelství), 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
FANTUROVÁ, Helena. Prevence řečových poruch v mateřské škole. Praha: Pedagogické centrum, 1995. ISBN (brož.).
NOVOTNÁ, Ivana. Logopedická cvičení pro předškoláky. Ilustroval Miroslav RŮŽEK. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1284-1.
HULÍNOVÁ, Ilona. Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2020, 7(1), 8-11. ISSN 2336-3436.
SOVÁK, Miloš. Logopedie. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1978. Učebnice pro vysoké školy.
LIPNICKÁ, Milena. Vývoj prístupov k prevencii narušenej komunikačnej schopnosti detí v materských školách. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014, 24(3), 194-201. ISSN 1211-2720.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. Odborná publikace. ISBN 978-80-244-3831-3.
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2., rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
EDELSBERGER, Ludvík, Pavel PELIKÁN a Miloš SOVÁK. Metodologické otázky logopedie. Praha: Univerzita Karlova, 1968. Československá defektologie. Č.1. 1968. ISBN (brož.).
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
SAYLOR, Megan M. a Patricia A. GANEA, ed. Active learning from infancy to childhood: social motivation, cognition, and linguistic mechanisms. Cham, Switzerland: Springer, [2018]. ISBN 978-3-030-08391-5.
Seznam doporučené literatury
LIPNICKÁ, Milena. Logopedická prevence v mateřské škole. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál (vydavatelství), 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
FANTUROVÁ, Helena. Prevence řečových poruch v mateřské škole. Praha: Pedagogické centrum, 1995. ISBN (brož.).
NOVOTNÁ, Ivana. Logopedická cvičení pro předškoláky. Ilustroval Miroslav RŮŽEK. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1284-1.
HULÍNOVÁ, Ilona. Logopedická depistáž a kompetence logopedických asistentů. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2020, 7(1), 8-11. ISSN 2336-3436.
SOVÁK, Miloš. Logopedie. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1978. Učebnice pro vysoké školy.
LIPNICKÁ, Milena. Vývoj prístupov k prevencii narušenej komunikačnej schopnosti detí v materských školách. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014, 24(3), 194-201. ISSN 1211-2720.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. Odborná publikace. ISBN 978-80-244-3831-3.
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2., rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
EDELSBERGER, Ludvík, Pavel PELIKÁN a Miloš SOVÁK. Metodologické otázky logopedie. Praha: Univerzita Karlova, 1968. Československá defektologie. Č.1. 1968. ISBN (brož.).
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
SAYLOR, Megan M. a Patricia A. GANEA, ed. Active learning from infancy to childhood: social motivation, cognition, and linguistic mechanisms. Cham, Switzerland: Springer, [2018]. ISBN 978-3-030-08391-5.