Tato bakalářská práce se zabývá fenomény nepravdivých informací v mediálním prostředí, konkrétněji dezinformacemi, fake news a hoaxy. Odpovídá na otázky, do jaké míry ovlivnily události posledních tří let začlenění dezinformací do výuky na školách na Moravě, jak školy integrují témata mediální výchovy do učebních plánů a osnov či jakým způsobem s nimi vyučující pracují v jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Anotace v angličtině
This bachelor's theses deals with the phenomena of false information in media environment, particularly disinformation, fake news and hoax. It answers the questions regarding the influence of events of the past three years on the disinformation integration in schools (in the region of Morava), how schools integrate the important topics of media education to the curriculum, and how teachers work with them within classes.
Klíčová slova
Dezinformace, fake news, hoax, misinformace, malinformace, mediální výchova, internet, RVP, ŠVP, sociální sítě, covid-19, ruská agrese na Ukrajině, volby.
Klíčová slova v angličtině
Disinformation, fake news, hoax, misinformation, malinformation, media education, internet, Framework Education Programme, School Education Programme, social media, COVID-19, russian aggression towards Ukraine, election.
Rozsah průvodní práce
76 s. (99 154 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá fenomény nepravdivých informací v mediálním prostředí, konkrétněji dezinformacemi, fake news a hoaxy. Odpovídá na otázky, do jaké míry ovlivnily události posledních tří let začlenění dezinformací do výuky na školách na Moravě, jak školy integrují témata mediální výchovy do učebních plánů a osnov či jakým způsobem s nimi vyučující pracují v jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Anotace v angličtině
This bachelor's theses deals with the phenomena of false information in media environment, particularly disinformation, fake news and hoax. It answers the questions regarding the influence of events of the past three years on the disinformation integration in schools (in the region of Morava), how schools integrate the important topics of media education to the curriculum, and how teachers work with them within classes.
Klíčová slova
Dezinformace, fake news, hoax, misinformace, malinformace, mediální výchova, internet, RVP, ŠVP, sociální sítě, covid-19, ruská agrese na Ukrajině, volby.
Klíčová slova v angličtině
Disinformation, fake news, hoax, misinformation, malinformation, media education, internet, Framework Education Programme, School Education Programme, social media, COVID-19, russian aggression towards Ukraine, election.
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné odborné literatury a dalších zdrojů.
Zpracování teoretické báze práce, vymezení pojmů dezinformace, fake news, hoaxy, kritické myšlení, mediální komunikace.
Mediální výchova v současném systému vzdělávání.
Příprava výzkumného šetření.
Realizace šetření, prezentace výsledků a jejich interpretace.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Analýza dostupné odborné literatury a dalších zdrojů.
Zpracování teoretické báze práce, vymezení pojmů dezinformace, fake news, hoaxy, kritické myšlení, mediální komunikace.
Mediální výchova v současném systému vzdělávání.
Příprava výzkumného šetření.
Realizace šetření, prezentace výsledků a jejich interpretace.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. s. 8. ISBN 80-85783-50-9. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:37d4c0a0-c702-11e5-af02-001018b5eb5c
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. s. 3. ISBN 978-80-85783-78-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:acee6100-cd78-11e3-93a3-005056825209
NIKLESOVÁ, Eva a BÍNA, Daniel. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010. s. [2]. ISBN 978-80-904247-6-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:65ddf030-2de3-11e8-b3ce-5ef3fc9bb22f
PAVLIČÍKOVÁ, Helena, ŠEBEŠ, Marek a ŠIMŮNEK, Michal. Mediální pedagogika: média a komunikace v teorii a učitelské praxi. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2009. s. [1a]. ISBN 978-80-7394-198-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:b141e5d0-474c-11e4-af1d-001018b5eb5c
SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-210-8523-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:8ab53b10-5066-11e9-918e-5ef3fc9ae867
STAŠOVÁ, Leona, SLANINOVÁ, Gabriela, JUNOVÁ, Iva a Pedagogická fakulta. Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. s. [5]. ISBN 978-80-7435-567-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:5ed99570-4909-11e6-8746-005056825209
Internetové zdroje:
www.e-bezpeci.cz
www.mvcr.cz
www.mzcr.cz
www.prvok.upol.cz
Seznam doporučené literatury
KOPECKÝ, Kamil. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. s. 8. ISBN 80-85783-50-9. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:37d4c0a0-c702-11e5-af02-001018b5eb5c
KOPECKÝ, Kamil. Moderní trendy v e-komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. s. 3. ISBN 978-80-85783-78-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:acee6100-cd78-11e3-93a3-005056825209
NIKLESOVÁ, Eva a BÍNA, Daniel. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010. s. [2]. ISBN 978-80-904247-6-0. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:65ddf030-2de3-11e8-b3ce-5ef3fc9bb22f
PAVLIČÍKOVÁ, Helena, ŠEBEŠ, Marek a ŠIMŮNEK, Michal. Mediální pedagogika: média a komunikace v teorii a učitelské praxi. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2009. s. [1a]. ISBN 978-80-7394-198-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:b141e5d0-474c-11e4-af1d-001018b5eb5c
SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2016. s. [1a]. ISBN 978-80-210-8523-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:8ab53b10-5066-11e9-918e-5ef3fc9ae867
STAŠOVÁ, Leona, SLANINOVÁ, Gabriela, JUNOVÁ, Iva a Pedagogická fakulta. Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. s. [5]. ISBN 978-80-7435-567-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:5ed99570-4909-11e6-8746-005056825209