Diplomová práce "Resilience rodiny s dítětem s mentálním postižením" se zabývá problematikou psychické odolnosti členů rodin, jejímž členem je i dítě s mentálním postižením. První část práce teoreticky popisuje problematiku tématu práce, je rozčleněna do pěti kapitol. Dotýká se témat rodiny, mentálního postižení, psychické odolnosti, podpory pro rodiny s dítětem s postižením. Druhá, výzkumná část, je zaměřena na vlastní zkušenosti a pocity vybraných participantů. Rozbor rozhovorů s participanty tvoří nejobsáhlejší část výzkumné části. Rozhovory byly zpracovány pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), tedy prostřednictvím kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis "Resilience of a family with a child with an intellectual disability" takes an interest in the problems of the psychic resistance of the family members with a child with an intellectual disability.
The first part of this thesis explains the theme of the thesis in a theoretical way. It is divided into five chapters. It mentions these themes: family, intellectual disability, resilience and the support for the families of children with a disability. The second part is the practical part, it is focused on the experiences, feelings, and emotions of the participants themselves. The analysis of the interviews with the participants creates the largest part of the practical part. The Interviews were processed by the method of the interpretative phenomenological analysis (IPA), therefore by the qualitative research.
Klíčová slova
Rodina, rodina s dítětem s postižením, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, podpora pro rodiny s dítětem s postižením, resilience, psychická odolnost, podpora, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
A family, a family with a child with an intellectual disability, intellectual disability, support for the families of child with handicap, resilience, psychic resistance, support, social services
Rozsah průvodní práce
91 s. (194 882 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Resilience rodiny s dítětem s mentálním postižením" se zabývá problematikou psychické odolnosti členů rodin, jejímž členem je i dítě s mentálním postižením. První část práce teoreticky popisuje problematiku tématu práce, je rozčleněna do pěti kapitol. Dotýká se témat rodiny, mentálního postižení, psychické odolnosti, podpory pro rodiny s dítětem s postižením. Druhá, výzkumná část, je zaměřena na vlastní zkušenosti a pocity vybraných participantů. Rozbor rozhovorů s participanty tvoří nejobsáhlejší část výzkumné části. Rozhovory byly zpracovány pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), tedy prostřednictvím kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis "Resilience of a family with a child with an intellectual disability" takes an interest in the problems of the psychic resistance of the family members with a child with an intellectual disability.
The first part of this thesis explains the theme of the thesis in a theoretical way. It is divided into five chapters. It mentions these themes: family, intellectual disability, resilience and the support for the families of children with a disability. The second part is the practical part, it is focused on the experiences, feelings, and emotions of the participants themselves. The analysis of the interviews with the participants creates the largest part of the practical part. The Interviews were processed by the method of the interpretative phenomenological analysis (IPA), therefore by the qualitative research.
Klíčová slova
Rodina, rodina s dítětem s postižením, mentální postižení, dítě s mentálním postižením, podpora pro rodiny s dítětem s postižením, resilience, psychická odolnost, podpora, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
A family, a family with a child with an intellectual disability, intellectual disability, support for the families of child with handicap, resilience, psychic resistance, support, social services
Zásady pro vypracování
1.Stanovení cíle diplomové práce (leden - březen 2021)
2.Výběr a studium literatury (březen - květen 2021)
3.Zpracování teoretické části diplomové práce (květen - srpen 2021)
4.Zpracování výzkumné části diplomové práce (srpen 2021 - leden 2022)
5.Vypracování celkové podoby diplomové práce (leden - březen 2022)
6.Tvorba příloh,kompletace, předložení konečné verze práce (březen 2022)
Zásady pro vypracování
1.Stanovení cíle diplomové práce (leden - březen 2021)
2.Výběr a studium literatury (březen - květen 2021)
3.Zpracování teoretické části diplomové práce (květen - srpen 2021)
4.Zpracování výzkumné části diplomové práce (srpen 2021 - leden 2022)
5.Vypracování celkové podoby diplomové práce (leden - březen 2022)
6.Tvorba příloh,kompletace, předložení konečné verze práce (březen 2022)
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 224 s. ISBN 978-80-246-3071-7.
KVAPILÍK, J., ČERNÁ, M. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Aviceum, 1990. 134 s. ISBN 80-201-0019-9.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1987, 128 s. ISBN 14-340-87.
PIPEKOVÁ, J. ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2.vyd. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. 2. část, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 2 vyd. opr. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, 71 s. ISBN 80-7083-764-0.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 224 s. ISBN 978-80-246-3071-7.
KVAPILÍK, J., ČERNÁ, M. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Aviceum, 1990. 134 s. ISBN 80-201-0019-9.
MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1987, 128 s. ISBN 14-340-87.
PIPEKOVÁ, J. ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2.vyd. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie handicapu. 2. část, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 2 vyd. opr. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003, 71 s. ISBN 80-7083-764-0.