Bakalářská práce se zaměřuje na proces vyrovnání se s diagnózou z pohledu rodičů. Hlavním cílem bylo zjistit, jak se rodiče vyrovnávají s diagnózou mentálního postižení u dítěte. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána rodina dítěte s mentálním postižením. Uvedeny jsou fáze vyrovnání se a proces sdělení diagnózy. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum. Výzkum je rozdělen na fáze, které popsala Elisabeth Kübler-Ross. Výzkumný vzorek tvořily čtyři matky. K získávání informací byl použit polostrukturovaný rozhovor. K vyhodnocení byla použita metoda trsu.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the process of coping with the diagnosis from the perspective of parents. The main aim was to find out how parents cope with the diagnosis of the mental disability of their child. The work is divided into two parts. The theoretical part describes the family of a child with a mental disability. There are described the stages of coping with the diagnosis and the process of communicating the diagnosis. Qualitative research was conducted in the practical part. The research is divided into phases, which were described by Elisabeth Kübler-Ross. The research sample consisted of four mothers. A semi-structured interview was used to obtain information. The bunch method was used for evaluation.
Keywords
sdělení diagnózy, Elisabeth Kübler-Ross, proces vyrovnání se, dítě s mentálním postižením, rodič
Keywords in English
communicating the diagnosis, Elisabeth Kübler-Ross, process of settlement, child with an intellectual disability, parent
Length of the covering note
39 s. (67 000 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na proces vyrovnání se s diagnózou z pohledu rodičů. Hlavním cílem bylo zjistit, jak se rodiče vyrovnávají s diagnózou mentálního postižení u dítěte. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popsána rodina dítěte s mentálním postižením. Uvedeny jsou fáze vyrovnání se a proces sdělení diagnózy. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum. Výzkum je rozdělen na fáze, které popsala Elisabeth Kübler-Ross. Výzkumný vzorek tvořily čtyři matky. K získávání informací byl použit polostrukturovaný rozhovor. K vyhodnocení byla použita metoda trsu.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on the process of coping with the diagnosis from the perspective of parents. The main aim was to find out how parents cope with the diagnosis of the mental disability of their child. The work is divided into two parts. The theoretical part describes the family of a child with a mental disability. There are described the stages of coping with the diagnosis and the process of communicating the diagnosis. Qualitative research was conducted in the practical part. The research is divided into phases, which were described by Elisabeth Kübler-Ross. The research sample consisted of four mothers. A semi-structured interview was used to obtain information. The bunch method was used for evaluation.
Keywords
sdělení diagnózy, Elisabeth Kübler-Ross, proces vyrovnání se, dítě s mentálním postižením, rodič
Keywords in English
communicating the diagnosis, Elisabeth Kübler-Ross, process of settlement, child with an intellectual disability, parent
Research Plan
Studium odborné literatury a pramenů vztahujících se k problematice
Studium dané problematiky (analýzy, výzkumy), příprava podkladů pro bakalářskou práci
Zpracování poznatků z odborné literatury a zdrojů
Zpracování vlastních poznatků a zkušeností spojených s tématem
Charakteristika pojmů, teoretická část práce
Příprava metodologie výzkumu praktické části práce
Zpracování závěrů a výstupů práce
Pravidelné konzultace s vedoucí práce
Research Plan
Studium odborné literatury a pramenů vztahujících se k problematice
Studium dané problematiky (analýzy, výzkumy), příprava podkladů pro bakalářskou práci
Zpracování poznatků z odborné literatury a zdrojů
Zpracování vlastních poznatků a zkušeností spojených s tématem
Charakteristika pojmů, teoretická část práce
Příprava metodologie výzkumu praktické části práce
Zpracování závěrů a výstupů práce
Pravidelné konzultace s vedoucí práce
Recommended resources
1. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
2. VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
3. RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 2. vyd., dopl. a aktualiz. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0873-2.
4. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
5. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.
6. KOCUROVÁ, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
Recommended resources
1. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
2. VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
3. RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 2. vyd., dopl. a aktualiz. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0873-2.
4. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
5. KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O dětech a smrti. Přeložil Jiří KRÁLOVEC. Praha: ERMAT, 2003. ISBN 80-903086-1-9.
6. KOCUROVÁ, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.