Diplomová práce se věnuje rozvoji nonverbální komunikace u žáků 1. stupně ZŠ. Hlavním cílem bylo navrhnout takové aktivity, které by bylo možné využít v rámci běžné výuky, ale také v situaci, kdy je do třídy integrován žák s postižením. Práce je strukturována do dvou částí - vymezení teoretického rámce a samotný návrh a ověření jednotlivých aktivit. Část věnovaná teoretickému vymezení problému se zaměřuje především na pochopení komunikace a jejího procesu společně s vymezením bariér a prostředků, které ji různými způsoby ovlivňují. Dále nastiňuje vývoj a možnosti rozvoje neverbální komunikace v rámci intaktní společnosti a jedinců s PAS nebo ADHD. Navržené aktivity se snaží obsáhnout celou škálu neverbálních projevů, což bylo následně také ověřeno přímo ve spolupráci s žáky základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of nonverbal communication primary school pupils. The main goal of this work was to propose activities, which can be used as a part of regular education, as well as in a situation when a pupil with a disability is integrated into the classroom. The work is structured into two parts - the delineation of the theoretical framework and the proposal and verification of individual activities. The part dedicated to theoretical problem definition is focused especially on understanding communication and its process together with the delineation of barriers and means, which communication influences in different ways. Further, the work outlines progression and development opportunities of nonverbal communication within intact society and individuals with ASD or ADHD. Suggested activities are trying to contain all of the nonverbal expressions, which was verified directly in cooperation with primary school pupils.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, rozvoj, aktivity, žáci 1. stupně ZŠ, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Nonverbal communication, development, activities, primary school pupils, observation
Rozsah průvodní práce
78 s. (125 177 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje rozvoji nonverbální komunikace u žáků 1. stupně ZŠ. Hlavním cílem bylo navrhnout takové aktivity, které by bylo možné využít v rámci běžné výuky, ale také v situaci, kdy je do třídy integrován žák s postižením. Práce je strukturována do dvou částí - vymezení teoretického rámce a samotný návrh a ověření jednotlivých aktivit. Část věnovaná teoretickému vymezení problému se zaměřuje především na pochopení komunikace a jejího procesu společně s vymezením bariér a prostředků, které ji různými způsoby ovlivňují. Dále nastiňuje vývoj a možnosti rozvoje neverbální komunikace v rámci intaktní společnosti a jedinců s PAS nebo ADHD. Navržené aktivity se snaží obsáhnout celou škálu neverbálních projevů, což bylo následně také ověřeno přímo ve spolupráci s žáky základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of nonverbal communication primary school pupils. The main goal of this work was to propose activities, which can be used as a part of regular education, as well as in a situation when a pupil with a disability is integrated into the classroom. The work is structured into two parts - the delineation of the theoretical framework and the proposal and verification of individual activities. The part dedicated to theoretical problem definition is focused especially on understanding communication and its process together with the delineation of barriers and means, which communication influences in different ways. Further, the work outlines progression and development opportunities of nonverbal communication within intact society and individuals with ASD or ADHD. Suggested activities are trying to contain all of the nonverbal expressions, which was verified directly in cooperation with primary school pupils.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, rozvoj, aktivity, žáci 1. stupně ZŠ, pozorování
Klíčová slova v angličtině
Nonverbal communication, development, activities, primary school pupils, observation