Diplomová práce je případovou studií, která se zabývá problematikou zařazení dramatické výchovy a divadelní práce do podmínek běžné základní školy s užším zaměřením na 1. stupeň vzdělávání. Práce je členěna na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce je věnována vymezení základních pojmů a zasazení dramatické výchovy a divadla do výchovně vzdělávacího procesu, včetně specifikace v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Současně je poukázáno na učitelovu osobnost a charakteristiku žáků mladšího školního věku. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu záměrně zvoleného případu a je rozčleněna dle jednotlivých fází výzkumu. V závěrečné části práce jsou formulovány výsledky kvalitativního výzkumu, diskuze a přínos pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is a case study that deals with the issue of including drama education and theatre work in the conditions of a regular primary school with a narrower focus on the primary education. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part of the work is dedicated to the definition of basic concepts and the placement of drama education and theatre in the educational process, including the specification in accordance with the Framework Educational Program for Primary Education and the possibility of its inclusion in the school educational program. At the same time, the teacher's personality and characteristics of younger school-age pupils are pointed out. The empirical part is based on qualitative research of a purposefully chosen case and is divided according to the individual parts of research. The final part of the thesis formulates the results of qualitative research, discussion and contribution to pedagogical practice.
Klíčová slova
případová studie, dramatická výchova, divadlo, základní škola, mladší školní věk, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
case study, drama education, theatre, primary school, younger school age, key competencies
Rozsah průvodní práce
75 s. (113 868 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je případovou studií, která se zabývá problematikou zařazení dramatické výchovy a divadelní práce do podmínek běžné základní školy s užším zaměřením na 1. stupeň vzdělávání. Práce je členěna na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce je věnována vymezení základních pojmů a zasazení dramatické výchovy a divadla do výchovně vzdělávacího procesu, včetně specifikace v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a možnosti jejího zařazení do školního vzdělávacího programu. Současně je poukázáno na učitelovu osobnost a charakteristiku žáků mladšího školního věku. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu záměrně zvoleného případu a je rozčleněna dle jednotlivých fází výzkumu. V závěrečné části práce jsou formulovány výsledky kvalitativního výzkumu, diskuze a přínos pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is a case study that deals with the issue of including drama education and theatre work in the conditions of a regular primary school with a narrower focus on the primary education. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part of the work is dedicated to the definition of basic concepts and the placement of drama education and theatre in the educational process, including the specification in accordance with the Framework Educational Program for Primary Education and the possibility of its inclusion in the school educational program. At the same time, the teacher's personality and characteristics of younger school-age pupils are pointed out. The empirical part is based on qualitative research of a purposefully chosen case and is divided according to the individual parts of research. The final part of the thesis formulates the results of qualitative research, discussion and contribution to pedagogical practice.
Klíčová slova
případová studie, dramatická výchova, divadlo, základní škola, mladší školní věk, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
case study, drama education, theatre, primary school, younger school age, key competencies
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zpracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zpracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Bronislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
MACHKOVÁ, E.: Úvod do studia dramatické výchovy. 2. uprav. vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-7.
MARUŠÁK R.,KRÁLOVÁ O., RODRIGUEZOVÁ V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy, využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z:
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Bronislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
MACHKOVÁ, E.: Úvod do studia dramatické výchovy. 2. uprav. vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-7.
MARUŠÁK R.,KRÁLOVÁ O., RODRIGUEZOVÁ V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy, využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z:
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.