Bakalářská práce se zabývá připraveností dítěte pro vstup do první třídy základní školy. V práci jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k oblasti předškolní výchovy a vzdělávání v rámci České republiky, kdy jsou vysvětleny základní pojmy vymezující dítě předškolního věku, diagnostika školní zralosti a definice školní připravenosti. Rozebrány jsou také významné faktory ovlivňující školní zralost a připravenosti. Dále je popsán postup diagnostiky a vyšetření školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a s tím spojený odklad školní docházky. Okrajově je představen také diagnostický nástroj iSophi, jež je nástrojem pro pedagogickou diagnostiku školní připravenosti dítěte.
Praktická část práce je zaměřena na zjištění, zda je konkrétní vybraný vzorek dětí předškolního věku zralý a připraven na vstup do 1. třídy základní školy. Na základě výsledků šetření jsou navrhnuta možná doporučení pro praxi.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the child's readiness for entering the first grade of primary school. The thesis explains the basic concepts related to the field of preschool education in the Czech Republic, where the basic concepts defining a preschool child, the diagnosis of school maturity and the definition of school readiness are explained. Significant factors affecting school maturity and readiness are also discussed. Furthermore, the procedure for diagnosis and examination of school maturity in the educational-psychological counselling centre and the related deferment of school attendance are described. The iSophi diagnostic tool, which is a tool for pedagogical diagnosis of a child's school readiness, is also presented.
The practical part of the thesis focuses on determining whether a specific sample of preschool children is mature and ready to enter the first grade of primary school. Based on the results of the investigation, possible recommendations for practice are suggested.
Keywords
školní zralost, diagnostika školní zralosti, školní připravenost, rámcový vzdělávací program
Keywords in English
school maturity, school maturity diagnostics, school readiness, curriculum framework
Length of the covering note
52
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá připraveností dítěte pro vstup do první třídy základní školy. V práci jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k oblasti předškolní výchovy a vzdělávání v rámci České republiky, kdy jsou vysvětleny základní pojmy vymezující dítě předškolního věku, diagnostika školní zralosti a definice školní připravenosti. Rozebrány jsou také významné faktory ovlivňující školní zralost a připravenosti. Dále je popsán postup diagnostiky a vyšetření školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně a s tím spojený odklad školní docházky. Okrajově je představen také diagnostický nástroj iSophi, jež je nástrojem pro pedagogickou diagnostiku školní připravenosti dítěte.
Praktická část práce je zaměřena na zjištění, zda je konkrétní vybraný vzorek dětí předškolního věku zralý a připraven na vstup do 1. třídy základní školy. Na základě výsledků šetření jsou navrhnuta možná doporučení pro praxi.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the child's readiness for entering the first grade of primary school. The thesis explains the basic concepts related to the field of preschool education in the Czech Republic, where the basic concepts defining a preschool child, the diagnosis of school maturity and the definition of school readiness are explained. Significant factors affecting school maturity and readiness are also discussed. Furthermore, the procedure for diagnosis and examination of school maturity in the educational-psychological counselling centre and the related deferment of school attendance are described. The iSophi diagnostic tool, which is a tool for pedagogical diagnosis of a child's school readiness, is also presented.
The practical part of the thesis focuses on determining whether a specific sample of preschool children is mature and ready to enter the first grade of primary school. Based on the results of the investigation, possible recommendations for practice are suggested.
Keywords
školní zralost, diagnostika školní zralosti, školní připravenost, rámcový vzdělávací program
Keywords in English
school maturity, school maturity diagnostics, school readiness, curriculum framework
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Stanovení cíle práce.
3. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahující se k tématu práce.
4. Vymezení základních pojmů.
5. Zpracování teoretické části.
6. Praktická část.
7. Vyhodnocení praktické části.
8. Resumé.
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Stanovení cíle práce.
3. Prostudování odborné literatury a pramenů vztahující se k tématu práce.
4. Vymezení základních pojmů.
5. Zpracování teoretické části.
6. Praktická část.
7. Vyhodnocení praktické části.
8. Resumé.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele.ISBN 978-80-266-0658-1.
CHYTKOVÁ, Helena, Marie KRČMOVÁ a Lili MONATOVÁ. Poznávání společnosti a rozvíjení jazyka v předškolním věku: (metodika) : učební text pro střední pedagogické školy, studijní obor 76.40-6. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy.
KLINDOVÁ, Ĺuboslava a Eva RYBÁROVÁ, 1974. Vývojová psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 132 s. SPN 14-36-03.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
KREJČÍKOVÁ, Jarmila a Zuzana KAPROVÁ. Náměty pro logopedickou prevenci: -hrátky se slovíčky pro kluky a pro holčičky-. Ilustroval Eva KOLBÁBKOVÁ. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-691-3.
Pedagogika předškolního věku: učební text pro 1.-4. ročník středních pedagogických škol. Praha: SPN, 1980. Učebnice pro střední školy.
RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. Praha: Portál, 1995. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-046-4.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka, 2010. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2433-0
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele.ISBN 978-80-266-0658-1.
CHYTKOVÁ, Helena, Marie KRČMOVÁ a Lili MONATOVÁ. Poznávání společnosti a rozvíjení jazyka v předškolním věku: (metodika) : učební text pro střední pedagogické školy, studijní obor 76.40-6. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro střední školy.
KLINDOVÁ, Ĺuboslava a Eva RYBÁROVÁ, 1974. Vývojová psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 132 s. SPN 14-36-03.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2008. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1568-1.
KREJČÍKOVÁ, Jarmila a Zuzana KAPROVÁ. Náměty pro logopedickou prevenci: -hrátky se slovíčky pro kluky a pro holčičky-. Ilustroval Eva KOLBÁBKOVÁ. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-691-3.
Pedagogika předškolního věku: učební text pro 1.-4. ročník středních pedagogických škol. Praha: SPN, 1980. Učebnice pro střední školy.
RENDLOVÁ, Hana. Šimon půjde do školy: program všestranného rozvoje předškolního dítěte. Praha: Portál, 1995. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 80-7178-046-4.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka, 2010. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2433-0