Diplomová práce se zabývá moderními formami výuky matematiky pro 7. třídu základní školy. V úvodní části vysvětluji rozdíl mezi transmisivním a konstruktivistickým pojetím výuky. Dále se zabývám aktivizujícími výukovými metodami a jejich rozdělením a použitím těchto metod a informačních technologií při výuce. V další části charakterizuji obsah učiva matematiky v 7. ročníku základní školy. K jednotlivým tématům jsem v praktické části mé diplomové práce vymyslela aktivity a vytvořila jsem k nim pracovní listy, které pomohou přiblížit probíranou látku v hodinách matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with modern forms of teaching mathematics for the 7th grade of primary school. In the introductory part I explain the difference between the transmissive and constructivist conceptions of teaching. Then I discuss activating teaching methods and their distribution and the use of these methods and information technology in teaching. In the next section, I characterize the content of the mathematics curriculum in grade 7 of primary school. In the practical part of my thesis, I have devised activities for each topic and created worksheets to help bring the material discussed in mathematics lessons closer to the classroom.
Klíčová slova
konstruktivní pojetí výuky, transmisivní pojetí výuky, aktivizující metody, informační technologie, výuka
Klíčová slova v angličtině
transmissive conceptions of teaching, constructivist conceptions of teaching, activating teaching methods, information techonology in teaching
Rozsah průvodní práce
67 s. (81717 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá moderními formami výuky matematiky pro 7. třídu základní školy. V úvodní části vysvětluji rozdíl mezi transmisivním a konstruktivistickým pojetím výuky. Dále se zabývám aktivizujícími výukovými metodami a jejich rozdělením a použitím těchto metod a informačních technologií při výuce. V další části charakterizuji obsah učiva matematiky v 7. ročníku základní školy. K jednotlivým tématům jsem v praktické části mé diplomové práce vymyslela aktivity a vytvořila jsem k nim pracovní listy, které pomohou přiblížit probíranou látku v hodinách matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with modern forms of teaching mathematics for the 7th grade of primary school. In the introductory part I explain the difference between the transmissive and constructivist conceptions of teaching. Then I discuss activating teaching methods and their distribution and the use of these methods and information technology in teaching. In the next section, I characterize the content of the mathematics curriculum in grade 7 of primary school. In the practical part of my thesis, I have devised activities for each topic and created worksheets to help bring the material discussed in mathematics lessons closer to the classroom.
Klíčová slova
konstruktivní pojetí výuky, transmisivní pojetí výuky, aktivizující metody, informační technologie, výuka
Klíčová slova v angličtině
transmissive conceptions of teaching, constructivist conceptions of teaching, activating teaching methods, information techonology in teaching
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na dané téma.
Vymezení cílů práce, vypracování časového harmonogramu pro vypracování závěrečné práce.
Zpracování následujících témat moderní formou s důrazem na praktické využití:
- Zlomky
- Celá čísla
- Racionální čísla
- Shodnost
- Středová souměrnost
- Poměr
- Procenta
- Čtyřúhelníky
4. Zpracování výstupů a závěrů práce
5. Grafická úprava práce
6. Konzultace s vedoucím závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na dané téma.
Vymezení cílů práce, vypracování časového harmonogramu pro vypracování závěrečné práce.
Zpracování následujících témat moderní formou s důrazem na praktické využití:
- Zlomky
- Celá čísla
- Racionální čísla
- Shodnost
- Středová souměrnost
- Poměr
- Procenta
- Čtyřúhelníky
4. Zpracování výstupů a závěrů práce
5. Grafická úprava práce
6. Konzultace s vedoucím závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
PERÁČKOVÁ, Veronika, Martina KIŠOVÁ, Alena MÁSLOVÁ, Eva SLEZÁKOVÁ, Jana DAVIDOVÁ, Jana PRESOVÁ, Klára MOČIČKOVÁ a Radka POLÁKOVÁ. Hravá matematika 7: pracovní sešit pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik, [2014?]. ISBN 978-80-87881-19-4.
HEJNÝ, Milan, Pavel ŠALOM, Darina JIROTKOVÁ, et al. Matematika. Ilustroval Lukáš URBÁNEK. Praha: H-mat, 2019. ISBN 978-80-905756-1-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
SLOUKA, Jan, Hana LIŠKOVÁ, Josef MOLNÁR a Libor LEPÍK. Matematika 7. Prodos, 1999. ISBN 978-80-7230-032-7.
Seznam doporučené literatury
PERÁČKOVÁ, Veronika, Martina KIŠOVÁ, Alena MÁSLOVÁ, Eva SLEZÁKOVÁ, Jana DAVIDOVÁ, Jana PRESOVÁ, Klára MOČIČKOVÁ a Radka POLÁKOVÁ. Hravá matematika 7: pracovní sešit pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia : v souladu s RVP ZV. Praha: Taktik, [2014?]. ISBN 978-80-87881-19-4.
HEJNÝ, Milan, Pavel ŠALOM, Darina JIROTKOVÁ, et al. Matematika. Ilustroval Lukáš URBÁNEK. Praha: H-mat, 2019. ISBN 978-80-905756-1-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
POLÁK, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
SLOUKA, Jan, Hana LIŠKOVÁ, Josef MOLNÁR a Libor LEPÍK. Matematika 7. Prodos, 1999. ISBN 978-80-7230-032-7.