Diplomová práce je zaměřená na tvorbu a následnou aplikaci modifikovaných aktivizačních výukových metod ve výchově ke zdraví v tematickém celku Prevence chronických neinfekčních nemocí.
V teoretické části diplomové práce jsou řešeny jednotlivé chronické neinfekční nemoci a jejich prevence, ale také vzdělávací oblasti RVP, výukové metody a metody aktivizační.
Další část práce je věnována návrhu modifikovaných aktivizačních metod a jejich následné aplikaci ve výuce předmětu výchova ke zdraví na základní škole v Přerově. Metody byly odučeny ve třídách 8. ročníku ve čtyřech vyučovacích jednotkách. Po aplikaci všech pěti metod bylo provedeno výzkumné šetření pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation and application of modified activation teaching methods in health education in the thematic unit of prevention of chronic non-infectious diseases.
The theoretical part of the diploma thesis addresses individual chronic non-communicable diseases and their prevention, as well as educational areas of RVP, teaching methods and activation methods.
The next part of the work is devoted to the design of modified activation methods and their application in teaching the subject of health education at the primary school in Přerov. The methods were taught in 8th grade classes in four teaching units. After the application of all five methods, a research survey was conducted using a questionnaire.
Klíčová slova
vyučovací metody, aktivizační metody, prevence, chronické neinfekční nemoci
Diplomová práce je zaměřená na tvorbu a následnou aplikaci modifikovaných aktivizačních výukových metod ve výchově ke zdraví v tematickém celku Prevence chronických neinfekčních nemocí.
V teoretické části diplomové práce jsou řešeny jednotlivé chronické neinfekční nemoci a jejich prevence, ale také vzdělávací oblasti RVP, výukové metody a metody aktivizační.
Další část práce je věnována návrhu modifikovaných aktivizačních metod a jejich následné aplikaci ve výuce předmětu výchova ke zdraví na základní škole v Přerově. Metody byly odučeny ve třídách 8. ročníku ve čtyřech vyučovacích jednotkách. Po aplikaci všech pěti metod bylo provedeno výzkumné šetření pomocí dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the creation and application of modified activation teaching methods in health education in the thematic unit of prevention of chronic non-infectious diseases.
The theoretical part of the diploma thesis addresses individual chronic non-communicable diseases and their prevention, as well as educational areas of RVP, teaching methods and activation methods.
The next part of the work is devoted to the design of modified activation methods and their application in teaching the subject of health education at the primary school in Přerov. The methods were taught in 8th grade classes in four teaching units. After the application of all five methods, a research survey was conducted using a questionnaire.
Klíčová slova
vyučovací metody, aktivizační metody, prevence, chronické neinfekční nemoci
1. Formulace problému, stanovení cílů a úkolů práce
2. Studium odborné literatury
3. Příprava a realizace výzkumného šetření
4. Analýza a interpretace výsledků
5. Závěr, návrh na využití v pedagogické praxi
Zásady pro vypracování
1. Formulace problému, stanovení cílů a úkolů práce
2. Studium odborné literatury
3. Příprava a realizace výzkumného šetření
4. Analýza a interpretace výsledků
5. Závěr, návrh na využití v pedagogické praxi
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2019. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0568-7.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
Seznam doporučené literatury
ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
HAMPLOVÁ, Lidmila. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví: pro zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2019. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0568-7.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.