Diplomová práce Projektová výuka zaměřená na mezipředmětové vztahy slohové a komunikační výchovy na 1. stupni ZŠ překonává tradiční pojetí vyučování a nabízí nový pohled na vzdělávání žáků 1. stupně díky své integraci předmětů a rozvoje spolupráce a komunikačních dovedností. Žáci jsou od brzkého školního věku vedeni k propojování svých poznatků, nikoliv k pouhému pamětnému učení teoretických informací. Teoretická část práce pojednává o projektové výuce a zaměřuje se na pojetí slohové a komunikační výchovy na základních školách. V praktické části je představena konkrétní projektová výuka s názvem Superčlověk, se všemi svými fázemi, plusy i mínusy, která byla zrealizována ve 3. třídě na základní škole v Přerově, U Tenisu 4. Projektovou výuku lze využít na základních školách od 3. do 5. třídy. Díky slohové a komunikační výchově lze u žáků budovat tvořivost, chuť učit se a po spojení s touto inovativní výukovou metodou je snazší rozvíjet mnohé klíčové kompetence a dojít všem stanoveným cílům a očekávaným výstupům, jak je známe z RVP ZV.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Project-based teaching focused on interdisciplinary relationships of composition and communication education at primary school outperforms the traditional concept of teaching and offers a new look at the education of pupils at primary school due to its subject integration and development of cooperation and communication skills. Since early school age, children are encouraged to link their previous knowledge and not to memorize theoretical information. The theoretical part of the work deals with the project teaching and focuses on the concept of the composition and communication education at primary school. In the practical part is introduced a specific project called Superman, with all its stages, its advantages and disadvantages, which was realized in 3rd grade at ZŠ Přerov, U Tenisu 4. Project tuition can be used at primary school from 3rd to 5th grade. Thanks to its positioning and communication education, it is easier for pupils to build creativity, to learn how to learn and, when combined with this innovative teaching method, it is easier to develop many key competences and to achieve all the objectives and expected outputs as we know them from the RVP ZV.
Klíčová slova
Projektová výuka, komunikační a slohová výchova, 1. stupeň ZŠ, role učitele ve výuce, inovativní výuková metoda.
Klíčová slova v angličtině
Project-based teaching, composition and communication education, elementary school, the role of teacher in education, innovative teaching method.
Rozsah průvodní práce
76 s. (128 927)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Projektová výuka zaměřená na mezipředmětové vztahy slohové a komunikační výchovy na 1. stupni ZŠ překonává tradiční pojetí vyučování a nabízí nový pohled na vzdělávání žáků 1. stupně díky své integraci předmětů a rozvoje spolupráce a komunikačních dovedností. Žáci jsou od brzkého školního věku vedeni k propojování svých poznatků, nikoliv k pouhému pamětnému učení teoretických informací. Teoretická část práce pojednává o projektové výuce a zaměřuje se na pojetí slohové a komunikační výchovy na základních školách. V praktické části je představena konkrétní projektová výuka s názvem Superčlověk, se všemi svými fázemi, plusy i mínusy, která byla zrealizována ve 3. třídě na základní škole v Přerově, U Tenisu 4. Projektovou výuku lze využít na základních školách od 3. do 5. třídy. Díky slohové a komunikační výchově lze u žáků budovat tvořivost, chuť učit se a po spojení s touto inovativní výukovou metodou je snazší rozvíjet mnohé klíčové kompetence a dojít všem stanoveným cílům a očekávaným výstupům, jak je známe z RVP ZV.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Project-based teaching focused on interdisciplinary relationships of composition and communication education at primary school outperforms the traditional concept of teaching and offers a new look at the education of pupils at primary school due to its subject integration and development of cooperation and communication skills. Since early school age, children are encouraged to link their previous knowledge and not to memorize theoretical information. The theoretical part of the work deals with the project teaching and focuses on the concept of the composition and communication education at primary school. In the practical part is introduced a specific project called Superman, with all its stages, its advantages and disadvantages, which was realized in 3rd grade at ZŠ Přerov, U Tenisu 4. Project tuition can be used at primary school from 3rd to 5th grade. Thanks to its positioning and communication education, it is easier for pupils to build creativity, to learn how to learn and, when combined with this innovative teaching method, it is easier to develop many key competences and to achieve all the objectives and expected outputs as we know them from the RVP ZV.
Klíčová slova
Projektová výuka, komunikační a slohová výchova, 1. stupeň ZŠ, role učitele ve výuce, inovativní výuková metoda.
Klíčová slova v angličtině
Project-based teaching, composition and communication education, elementary school, the role of teacher in education, innovative teaching method.
Zásady pro vypracování
sběr literatury
příprava teoretické části
příprava praktické části
návrh projektu
empirická část
finalizace DP
Zásady pro vypracování
sběr literatury
příprava teoretické části
příprava praktické části
návrh projektu
empirická část
finalizace DP
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
KRŮŽELOVÁ, Markéta. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-550-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
ŠIMONÍK, Oldřich. Sketch teaching methods: teaching le[a]rning process in school. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-038-8.
BOSS, Suzie a John LARMEL. Project Based Teaching: How to Create Rigorous and Engaging Learning Experiences. 2018. ISBN 978-1416626732.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
KRŮŽELOVÁ, Markéta. Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-550-9.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
ŠIMONÍK, Oldřich. Sketch teaching methods: teaching le[a]rning process in school. Brno: MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-038-8.
BOSS, Suzie a John LARMEL. Project Based Teaching: How to Create Rigorous and Engaging Learning Experiences. 2018. ISBN 978-1416626732.