Bakalářská práce se zabývá tématem hudebních činností dětí předškolního věku v mateřských školách pro sluchově postižené. Práce je členěna do teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola obsahuje terminologii osob se sluchovým postižením, sluchové vady a komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Druhá kapitola popisuje výchovně-vzdělávací péči v ČR a činnost všech mateřské školy pro sluchové postižené v ČR. Třetí kapitola se zaměřuje hudebním činnostem, které jsou obsažené v RVP PV, vnímáním hudby a rytmu u osob se sluchovým postižením. Součástí praktické části je výzkumné šetření metodou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly vedeny s pedagogy mateřských škol pro sluchově postižené z Valašského Meziříčí a Olomouce. Ze získaných dat vzešel přehled o pedagogovi a jeho třídě, běžném denním režimu mateřské školy pro sluchově postižené, hudebních činnostech, které jsou využívány při vzdělávání dětí se sluchovým postižením, hudebních nástrojích, které mateřská škola vlastní a v neposlední řadě o názoru pedagoga na důležitost hudebních činností v mateřských školách pro sluchově postižené. Z výsledků výzkumu vyplývá, že mateřské školy pro sluchově postižené mají povědomí o důležitosti hudebních činností u dětí se sluchovým postižením a mateřské školy mají hudební činnosti také zahrnuty v rámci svého obsahu vzdělávání v různých podobách. Poznatky výzkumu dále slouží jako náhled a výčet hudebních činností, které jsou prováděny v mateřských školách pro sluchově postižené.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of musical activities of preschool children in kindergartens for the hearing impaired. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains three chapters. The first chapter contains terminology of people with hearing impairment, hearing disabilities and communication systems of people with hearing impairment. The second chapter describes educational care in the Czech Republic and the activities of all kindergartens for the hearing impaired in the Czech Republic. The third chapter focuses on the musical activities included in the Framework Education Programme for Preschool Education, the perception of music and rhythm in persons with hearing impairment. The practical part includes a research investigation using a semi-structured interview method. The interviews were conducted with teachers of kindergartens for the hearing impaired from Valašské Meziříčí and Olomouc. The obtained data provided an overview of the teacher and his/her classroom, the usual daily routine of the kindergarten for the hearing impaired, the musical activities used in the education of children with hearing impairment, the musical instruments owned by the kindergarten and last but not least the teacher's opinion on the importance of musical activities in kindergartens for the hearing impaired. The results of the research show that kindergartens for the hearing impaired have an awareness of the importance of musical activities for children with hearing impairment and kindergartens also include musical activities in their educational content in various forms. The findings of the research further serve as an insight and enumeration of the musical activities that are carried out in kindergartens for the hearing impaired.
Klíčová slova
Hudba, hudební nástroje, mateřské školy pro sluchově postižené, dítě se sluchovým postižením, rytmus
Klíčová slova v angličtině
Music, musical instruments, kindergartens for the hearing impaired, child with hearing impairment, rhythm
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem hudebních činností dětí předškolního věku v mateřských školách pro sluchově postižené. Práce je členěna do teoretické a praktické části. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola obsahuje terminologii osob se sluchovým postižením, sluchové vady a komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Druhá kapitola popisuje výchovně-vzdělávací péči v ČR a činnost všech mateřské školy pro sluchové postižené v ČR. Třetí kapitola se zaměřuje hudebním činnostem, které jsou obsažené v RVP PV, vnímáním hudby a rytmu u osob se sluchovým postižením. Součástí praktické části je výzkumné šetření metodou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly vedeny s pedagogy mateřských škol pro sluchově postižené z Valašského Meziříčí a Olomouce. Ze získaných dat vzešel přehled o pedagogovi a jeho třídě, běžném denním režimu mateřské školy pro sluchově postižené, hudebních činnostech, které jsou využívány při vzdělávání dětí se sluchovým postižením, hudebních nástrojích, které mateřská škola vlastní a v neposlední řadě o názoru pedagoga na důležitost hudebních činností v mateřských školách pro sluchově postižené. Z výsledků výzkumu vyplývá, že mateřské školy pro sluchově postižené mají povědomí o důležitosti hudebních činností u dětí se sluchovým postižením a mateřské školy mají hudební činnosti také zahrnuty v rámci svého obsahu vzdělávání v různých podobách. Poznatky výzkumu dále slouží jako náhled a výčet hudebních činností, které jsou prováděny v mateřských školách pro sluchově postižené.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of musical activities of preschool children in kindergartens for the hearing impaired. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part contains three chapters. The first chapter contains terminology of people with hearing impairment, hearing disabilities and communication systems of people with hearing impairment. The second chapter describes educational care in the Czech Republic and the activities of all kindergartens for the hearing impaired in the Czech Republic. The third chapter focuses on the musical activities included in the Framework Education Programme for Preschool Education, the perception of music and rhythm in persons with hearing impairment. The practical part includes a research investigation using a semi-structured interview method. The interviews were conducted with teachers of kindergartens for the hearing impaired from Valašské Meziříčí and Olomouc. The obtained data provided an overview of the teacher and his/her classroom, the usual daily routine of the kindergarten for the hearing impaired, the musical activities used in the education of children with hearing impairment, the musical instruments owned by the kindergarten and last but not least the teacher's opinion on the importance of musical activities in kindergartens for the hearing impaired. The results of the research show that kindergartens for the hearing impaired have an awareness of the importance of musical activities for children with hearing impairment and kindergartens also include musical activities in their educational content in various forms. The findings of the research further serve as an insight and enumeration of the musical activities that are carried out in kindergartens for the hearing impaired.
Klíčová slova
Hudba, hudební nástroje, mateřské školy pro sluchově postižené, dítě se sluchovým postižením, rytmus
Klíčová slova v angličtině
Music, musical instruments, kindergartens for the hearing impaired, child with hearing impairment, rhythm
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část
1.1 Osoba se sluchovým postižením
1.2 Klasifikace sluchových poruch a vad
1.3 Komunikace osob se sluchovým postižení
1.3.1. Orální komunikační systémy
1.3.2 Vizuálně motorické komunikační systémy
2. Systém výchovně-vzdělávací péče v ČR
2.1 Integrace v mateřských školách běžného typu
2.2 Mateřské školy pro sluchově postižené
2.2.1 RVP pro sluchově postižené
2.2.2 Mateřské školy pro sluchově postižené v Čechách
2.2.3 Mateřské školy pro sluchově postižené na Moravě
3. Hudební činnosti
3.1 RVP
3.2 Hudba u osoby se sluchovým postižením
3.3 Rytmus a jeho vnímání u osob se sluchovým postižením
4. Praktická část
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část
1.1 Osoba se sluchovým postižením
1.2 Klasifikace sluchových poruch a vad
1.3 Komunikace osob se sluchovým postižení
1.3.1. Orální komunikační systémy
1.3.2 Vizuálně motorické komunikační systémy
2. Systém výchovně-vzdělávací péče v ČR
2.1 Integrace v mateřských školách běžného typu
2.2 Mateřské školy pro sluchově postižené
2.2.1 RVP pro sluchově postižené
2.2.2 Mateřské školy pro sluchově postižené v Čechách
2.2.3 Mateřské školy pro sluchově postižené na Moravě
3. Hudební činnosti
3.1 RVP
3.2 Hudba u osoby se sluchovým postižením
3.3 Rytmus a jeho vnímání u osob se sluchovým postižením
4. Praktická část
Seznam doporučené literatury
ANTONOVA, Marika. Rytmus jako prostředek jevištního projevu neslyšícího herce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-008-1.
BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-105-9.
JANOTOVÁ N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3702-6.
KATEŘINA ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, TAMARA KOVÁČOVÁ. Umělecké tlumočení do znakového jazyka, Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s. , 1. Vydání 2008. ISBN 978-80-87153-73-4.
Seznam doporučené literatury
ANTONOVA, Marika. Rytmus jako prostředek jevištního projevu neslyšícího herce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-008-1.
BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha : Septima, 1999. ISBN 80-7216-105-9.
JANOTOVÁ N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998
LANGER, Jiří. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3702-6.
KATEŘINA ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, TAMARA KOVÁČOVÁ. Umělecké tlumočení do znakového jazyka, Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s. , 1. Vydání 2008. ISBN 978-80-87153-73-4.