Tato bakalářská práce se zabývá aktuálními trendy ve způsobu trávení volného času u dětí ve věku 10-16 let. Práce se dělí na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou uvedeny základní pojmy dané problematiky, jako je volný čas, středisko volného času coby školské zařízení, výchova ve volném čase, faktory ovlivňující způsob trávení volného času, dopad pandemie COVID-19 na výchovu ve volném čase aj. Dále teoretická část práce obsahuje shrnutí aktuálních výzkumů a poznatků, jež se zabývají podobnou tématikou. Praktická část práce pak popisuje použitou metodologii, využité metody jako dotazník, postup při zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretaci. Zabývá se i vnitřními limity výzkumu a shrnuje doporučení pro případné navazující výzkumy. Následně shrnuje závěry výzkumu a rozvádí je v kontextu prací jiných autorů uvedených v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current trends in leisure activities of children aged 10-16 years. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the basic concepts of the issue are presented, such as leisure time, leisure centre as a school facility, leisure education, factors influencing the way of spending leisure time, the impact of the COVID-19 pandemic on leisure education, etc. Furthermore, the theoretical part of the thesis contains a summary of current research and findings dealing with similar topics. The practical part of the thesis then describes the methodology used, the methods used such as questionnaire, the procedure of data processing, data evaluation and data interpretation. It also discusses the internal limitations of the research and summarizes recommendations for possible follow-up research. It then summarizes the research findings and elaborates them in the context of the work of other authors presented in the theoretical part of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, výchova, středisko volného času, pandemie COVID-19, organizované aktivity, zájmové aktivity, elektronická zařízení, hraní, čas u obrazovky
Klíčová slova v angličtině
leisure time, education, leisure center, pandemic COVID-19, organized activities, leisure activities, electronic devices, gaming, screen time
Rozsah průvodní práce
49 stran, 67502 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá aktuálními trendy ve způsobu trávení volného času u dětí ve věku 10-16 let. Práce se dělí na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou uvedeny základní pojmy dané problematiky, jako je volný čas, středisko volného času coby školské zařízení, výchova ve volném čase, faktory ovlivňující způsob trávení volného času, dopad pandemie COVID-19 na výchovu ve volném čase aj. Dále teoretická část práce obsahuje shrnutí aktuálních výzkumů a poznatků, jež se zabývají podobnou tématikou. Praktická část práce pak popisuje použitou metodologii, využité metody jako dotazník, postup při zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretaci. Zabývá se i vnitřními limity výzkumu a shrnuje doporučení pro případné navazující výzkumy. Následně shrnuje závěry výzkumu a rozvádí je v kontextu prací jiných autorů uvedených v teoretické části práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current trends in leisure activities of children aged 10-16 years. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, the basic concepts of the issue are presented, such as leisure time, leisure centre as a school facility, leisure education, factors influencing the way of spending leisure time, the impact of the COVID-19 pandemic on leisure education, etc. Furthermore, the theoretical part of the thesis contains a summary of current research and findings dealing with similar topics. The practical part of the thesis then describes the methodology used, the methods used such as questionnaire, the procedure of data processing, data evaluation and data interpretation. It also discusses the internal limitations of the research and summarizes recommendations for possible follow-up research. It then summarizes the research findings and elaborates them in the context of the work of other authors presented in the theoretical part of the thesis.
Klíčová slova
volný čas, výchova, středisko volného času, pandemie COVID-19, organizované aktivity, zájmové aktivity, elektronická zařízení, hraní, čas u obrazovky
Klíčová slova v angličtině
leisure time, education, leisure center, pandemic COVID-19, organized activities, leisure activities, electronic devices, gaming, screen time
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém. Předmětem zkoumání jsou dopady pandemie a uzavření Saleska na jeho klienty, kteří se jinak pravidelně účastní volnočasových aktivit střediska volného času.
Výzkumná otázka. Jak se izolace klientů Saleska, přerušení volnočasových aktivit a vůbec omezení jejich sociálních kontaktů, promítly do jejich způsobu trávení volného času.
Výzkumný nástroj a strategie. Dotazník pro rodiče účastníků volnočasových programů Saleska pro zachycení případných změn jejich dětí v přístupu a využívání volného času a v kontaktu s vrstevníky.
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém. Předmětem zkoumání jsou dopady pandemie a uzavření Saleska na jeho klienty, kteří se jinak pravidelně účastní volnočasových aktivit střediska volného času.
Výzkumná otázka. Jak se izolace klientů Saleska, přerušení volnočasových aktivit a vůbec omezení jejich sociálních kontaktů, promítly do jejich způsobu trávení volného času.
Výzkumný nástroj a strategie. Dotazník pro rodiče účastníků volnočasových programů Saleska pro zachycení případných změn jejich dětí v přístupu a využívání volného času a v kontaktu s vrstevníky.
Seznam doporučené literatury
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2010.
REICHEL J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing 2009.
Seznam doporučené literatury
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido 2010.
REICHEL J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing 2009.
Přílohy volně vložené
Dotazník
Vyplněný dotazník
Tabulky s naměřenými hodnotami